یک سالی که بر سرداران چند سال گذشت

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کامی که تلخ ماند

سالی که گذشت یکی از دشوارترین سالها برای سپاه پاسداران بود. سرداران سال نو را در حالی آغاز کردند که از یکسو مشغول بدرقه دشوار  محمود احمدی نژاد رئیس دولت برکشیده خود بودند و از دیگر سو نگران بابت آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان، انتخابات ریاست جمهوری را انتظار می کشیدند؛ صحنه ای که  تحریم های بین المللی و بحران اقتصادی کشور هم بر آن سنگینی می کرد.

در این فضا محمود احمدی نژاد هم بصورت مداوم “مهندسی معقول و منطقی” انتخابات ریاست جمهوری را که از سوی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه مطرح شده بود برجسته و اعلام می کرد که اجازه دخالت در انتخابات را به “کسی” نخواهد داد.

در نخستین روزهای فروردین نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه در پاسخ به اظهارات احمدی نژاد گفت: “عده ای در رسانه ها تلاش می‌کنند تا پای بسیج و سپاه را به انتخابات باز کنند در حالی که سپاه و بسیج در همه انتخابات برای برقراری امنیت و آرامش حضور فعال داشته و در کنار نیروی انتظامی این امنیت را برقرار کرده است و این به معنای دخالت در انتخابات برای طرفداری از فرد خاصی نیست.”

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی با این تاکید که”بسیج مدافع اصولگرایی است”همچنین تصریح کرد: “اگر ما می‌گوییم از گفتمان اصولگرایی دفاع می‌کنیم بدین معنا نیست که بخواهیم از فردی اصولگرا حمایت کنیم بلکه بسیج و سپاه گفتمان امام و رهبری را در بین آحاد جامعه تبیین می‌کنند و تمام ظرفیت خود را برای روشنگری فضای جامعه و معیارهای انقلاب و نظام را به کار خواهیم گرفت.”

سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغاتی سپاه پاسداران هم به میان آمد و با گفتن اینکه “پیشگیری از فتنه ۹۲ مهم‌تر از مقابله با آن است” بصورت تلویحی برخی خبرها درباره قهر و استعفای احتمالی احمدی نژاد را تایید و تاکید کرد که “اگر مسئولان دقت کافی را در پیشگیری از مشکلات نداشته باشند، ممکن است فتنه احتمالی در سال ۹۲ قبل از آغاز انتخابات رخ دهد و عده‌ای دست به «مظلوم‌نمایی» در این مقطع بزنند.”

فرودین به نیمه نرسیده، حجت اسلام علی سعیدی نگرانی دیگری را که در میان نظامیان شایع شده بود بر ملا کرد:“فشار اقتصادی روی بدنه مردم است تا آنها تسلیم دشمنان شوند و اگر مردم تسلیم دشمن شوند، پاسخی در برابر تاریخ و شهدا نداریم.”

با نزدیک شدن به پایان فروردین ماه و آغاز شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات، درغیاب اصلاح طلبان و منتقدان ۲۰ نفر از  اصولگرایان برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی  و ۱۰ نفر دیگر هم فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کردند.

اداره سیاسی سپاه به شوق آمد و در ارگان رسمی خود از این موضوع به عنوان “ترافیک کاندیداها” یاد و آن را در راستای تحقق شعار آیت الله خامنه ای برای سال ۹۲ ،”حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی” عنوان کرد: “این حجم بی سابقه از آمادگی سیاسیون برای حضور در رقابت های انتخاباتی، خود حکایت از آن دارد که باوجود تلاش های دشمنان خارجی و ضدانقلاب، انتخابات پرشور و پررونقی خلق خواهد شد.”

تمام ذهن و برنامه های مقامات ارشد سپاه و بسیج معطوف به انتخابات شد. علی سعیدی  با ادعای اینکه “آمریکا اکنون به دنبال «چهره ای فرصت طلب» در میان کاندیداهاست تا از او برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. گفت: “سناریوی اقتصادی دشمن متوجه بدنه ملت است و تاکنون نیز هفت مرحله آن را گذرانده‌ایم و اینجا مقاومت مردمی است که نتیجه بخش است. سناریوی بعدی دشمن در صورتی که نتواند با تحریم‌های اقتصادی ملت ایران را از پای درآورد، سناریوی سیاسی و انتخابات است.”

او انتخابات پیش رو را “چهار قطبی” خواند و خطاب به اعضای سپاه و بسیج گفت: “کارگزاران با محوریت هاشمی رفسنجانی، اصلاح طلبان، اصولگرایان و حامیان دولت چهار قطب انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری هستند و مردم در چنین شرایطی به راهنمایی نیاز دارند.”

همزمان رحیم صفوی مشاور ودستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی نگرانی دیگر نظامیان و تکرار اعتراضات مردمی در انتخابات را آشکار کرد. او به صراحت تهدید کرد و گفت: “ما به «دشمنان داخلی» و خارجی و گروهک‌های ضد انقلاب و منحرف و فاسد هشدار می‌دهیم، اگر بخواهند قبل از انتخابات آینده و یا بعد از آن آشوب و فتنه‌ای در تهران یا شهرهای دیگر راه اندازی کنند، ملت ایران با هوشمندی و با صلابت با آنها برخورد خواهد کرد البته دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه لازم است پیش بینی و پیشگیری از هر گونه آشوب طلبی داخلی و خارجی نمایند.”

دشمنان داخلی مد نظر مشاور آیت الله خامنه ای را محمدرضا تویسرکانی با نشانی های محمود احمدی نژاد تفسیر کرد: “عده‌ای آمدند و شعار دادند، بر موج سوار شدند و مردم را فریب دادند و زمانی که بر قدرت سوار شدند به جان ولایت افتادند. منافق کسی است که خوب حرف می‌زند، خوب شعار می‌دهد و خوب هم می‌تواند مردم را فریب دهد کسی که خود را طرفدار دو آتشه دین قرار داده اما به دنبال نابودی آن است منافق بوده و به دلیل ظاهرسازی به راحتی قابل شناسایی نیست.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی هم محمود احمدی نژاد را هدف قرار داد: “کسانی مرتب حرف هایی می زنند که گویا نظام نمی خواهد به سلایق گوناگون اجازه شرکت در رقابت ها را بدهد این سخنان مشکوک ارزیابی شده و می تواند نشانه هایی از یک «فتنه جدید» باشد. به نظر می رسد منظور این قبیل افراد، زمینه سازی ذهنی در جامعه، برای اعمال فشار بر شورای نگهبان، جهت تأیید شدن افراد مورد نظرشان است.”

درماهی که نیمش تعطیلات سالانه نوروزی است فرماندهان و مقامات سپاه مدام در تکاپو بودند. “ترافیک کاندیداها” از حرف و مصرف رسانه ای گذشت و شکاف میان اصولگرایان آشکارتر شد. علی سعیدی به میدان آمد و از بزرگان این اردوگاه خواست تا برای  از بین بردن  ترافیک کاندیداها “چاره اندیشی کنند.”

نگرانی از عدم برگزاری انتخابات توسط محمود احمدی نژاد در ماه دوم بهار رنگ جدی تری به خود گرفت. معاون فرهنگی و راهبردی سپاه اعلام کرد: “در دولت اصلاحات کسانی تهدید کردند که انتخابات را به تأخیر می‌اندازند که با «جواب محکم رهبری» مواجهه شدند، البته امروز هم امکان دارد عده‌ای این قصد را داشته باشند که یقینا همان جواب را دریافت می‌کنند.”

در هفته نخست اردیبهشت رویکرد ها به انتخابات در میان نظامیان تغییری چشمگیر و معکوس کرد. فرمانده کل سپاه نیز در همین ارتباط به اظهار نظر پرداخت و تاکید کرد”ما هم‌اکنون در سخت‌ترین شرایط و ‌وضعیتی هستیم و دشمنان از همه حربه‌ها و تهدیدات سیاسی، نظامی، فرهنگی، تحریم‌های نفتی و بانکی استفاده می‌کنند که این موارد اثرات خود را در سال گذشته نشان داد و شاهد تورم سرسام‌آور و گرانی بودیم که برخی از آنها مربوط به تحریم‌های بانکی و بخشی دیگر به سوءمدیریت‌ها و حاشیه‌ها مرتبط بود.”

سرلشکر پاسدار محمدعلی [عزیز] جعفری گفت: “رئیس دولت آینده باید سابقه مدیریت بحران و تجربه مدیریت در عرصه بحرانی کشور را داشته باشد تا از این وضع خارج شویم. باید کارآمدی نظام را با وجود فشارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و با وجود جنگ در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عملیات روانی نشان دهیم. ما باید در جنگ نرم غلبه کنیم و حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری را به وجود آوریم.”

یدالله جوانی هم در میانه اردیبهشت اظهارات فرمانده خود را تکمیل کرد: “حاکمیت لوازم یک مشارکت گسترده را فراهم کرده است پیش‌بینی می‌شود که ما یک «رقابت انتخاباتی» پیش‌رو داشته باشیم که نتیجه آن بالا رفتن مشارکت است.”

علی سعیدی همزمان در جمع اعضای سپاه پاسداران خطاب به آنها گفت که باید “جلوی رجعت مردم را بگیرند” و البته اضافه کرد:” برخی تلاش‌ها در فضای سیاسی اجتماعی کشور برای القای رجعت به گذشته، رویگردانی از اصولگرایی و بازگشت به عصر کارگزاران و اصلاح‌طلبان از موارد رجعت است”.

زمزمه ها و تلاش ها برای آمدن علی اکبر هاشمی رفسنجانی به رقابت انتخاباتی، موجب وحشت نظامیان شده بود و ورود رسمی او در کنار کاندیداهایی مانند حسن روحانی و محمدرضا عارف معادلات آنها را بهم می ریخت. اظهارات نگفته در کنار گفته های سرداران نشان می داد که در پشت صحنه حوادث بزرگی در جریان است.

اعلام نظر شورای نگهبان و رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی با کمترین حواشی و در سکوت انجام شد؛ موضوعی که تصورش برای خود فرماندهان و همچنین افکار عمومی سخت بود.

از نیمه خرداد استراتژیست های سپاه و بسیج نیروی خود را بر مقابله با حسن روحانی متمرکز کردند. رییس سابق اداره سیاسی سپاه او را به “وادادگی در برابر غرب” متهم و در مقاله ای اعلام کرد که مدال شجاعت(ریاست جمهوری بر سینه وادادگان هسته ای نمی چسبد.

وابستگان سپاه در مجلس و رسانه ها پس از انجام مناظره های انتخاباتی موضوع بررسی صلاحیت مجدد حسن روحانی را مطرح کردند. سرتیپ پاسدار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح حسن روحانی را به سیاه نمایی در جریان مناظرات متهم  و اعلام کرد که پس از انتخابات با او و کسانی که در این راستا سخن گفته اند برخورد خواهد شد.

کاندیداهای اصولگرا که مورد حمایت سپاه بودند موفق به ائتلاف نشدند، محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی کنار رفت. کار به جایی رسید که رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده کل قوا اعلام کرد: “من توصیه اوّل و اهمّم حضور در پای صندوقهای رأی است؛ این از همه چیز مهمتر است برای کشور. ممکن است بعضیها حالا به هر دلیلی «نخواهند از نظام جمهوری اسلامی حمایت بکنند» امّا از کشورشان که میخواهند حمایت کنند، آنها هم باید بیایند پای صندوق رأی. همه باید بیایند پای صندوقهای رأی، حضور خودشان را اثبات کنند.”

 

باغبانی در تابستان کوتاه

معادلات نظامیان بهم ریخته جلوه کرد و روز موعود فرا رسید. حسن روحانی پیروز انتخابات شد. پس از اعلام نتایج انتخابات،ابتدا فرماندهان سپاه و بسیج دچار سردرگمی و آشفتگی کلام شدند اما در کوتاه زمانی سعی در مصادره رای مردم به حسن روحانی کردند و اینکه رای به حسن روحانی رای مردم به نظام بوده است.

سه ماه دوم سال نیز برای نظامیان به تلاش  برای طرح و اثبات این مساله اختصاص پیدا کرد و البته نگرانی از کسانی که حسن روحانی آنها را به عنوان وزرای کابینه خود معرفی خواهد کرد.

واکنش های بین المللی به انتخاب حسن روحانی و کاری که دیگر شده بود و آبی که از جوی نظامیان رفته بود آنها را معطوف به این مساله کرد تا در ابتدا مدل “باغبانی” را درقبال او ودولت در حال تشکیلش پی بگیرند. در عین حال به نهالی که سر برآورده آب بدهند و در وقتی دیگر پر و بالش را قیچی کنند که شاخ و برگش مزاحمتی برایشان نباشد و در عین حال منتظر به بار نشستن و چشیدن میوه اش نیز باشند.

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی در این ارتباط با انتقاد از اصولگرایان گفت: “از اصولگرایی نباید دست کشید و کاندیداهای جریان اصولگرایی در به وجود آمدن این قضایا کمک کردند، اما خبر نداشتیم خدا تدبیری می‌کند و رییس جمهوری منتقد به نظام اما محکم نسبت به اصولش را سر کار می آورد، گاهی انتخاب شدن یک کاندیدا که در مناظره ها منتقد نظام است، یک لطف «خفی» خداوند است… کاندیداهایی در مناظره ها سخن از تغییر و تحول در سیاست خارجی می‌گفتند، این سخن درستی نبود، چون سیاست خارجی دست شما نیست که بخواهید آنر ا تغییر دهید این ها در حوزه اختیارات ولایت است.”

او همچنین نقشه راه آینده نظامیان را کمی آشکار کرد: “ما ابتدا دلمان نمی خواست چنین اتفاقاتی در انتخابات ۲۴ خرداد بیفتد. امروز برخی به منتخب مردم مشاوره می دهند که خودت عمل کن و به رهبری کاری نداشته باش، عملکرد رییس جمهور منتخب در کنفرانس خبری مثبت بود، اما در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد شد که باید «کمکش» کرد.”

محمدرضا نقدی فرمانده بسیج هم به میدان آمد واز  اعضای بسیج خواست با حفظ آمادگی نسبت به “مسئله فساد اقتصادی و اشرافی‌گری” و “موضوعات و مسایل اقتصادی” در دولت آینده هوشیار باشند و “مراقبت کامل” کنند.

در این میان مقامات سپاه جسته وگریخته نگاهی به وعده انتخاباتی حسن روحانی درباره رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز داشتند. آنها حسن روحانی را از اینکار برحذرداشتند و البته خارج از توانایی و حیطه وظایف او اعلام کردند.

این رویکرد سپاه در جهت کارشکنی و “ناامید” کردن رای دهندگان به حسن روحانی و دولت او بود.

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در بسیج در همین راستا اعلام کرد: “این روزها شعار اعتدال‌گرایی مطرح می‌شود ما نباید اعتدال‌گرایی را نقطه مقابل روحیه جهادی قلمداد کنیم. همانگونه  که رهبری هم فرمودند اعتدال به معنای عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های دشمنان نیست و باید با استفاده از تدابیر مطمئن، فریب دشمنان را نخوریم بلکه آنها را نیز «فریب» دهیم.”

 در نیمه تابستان، فرماندهان نظامی و رسانه های آنها به طور مرتب علیه شعار “تعامل منطقی با دنیا” ی حسن روحانی و وعده تغییر درسیاست خارجی دولت به اظهار نظر پرداختند. مخالفت ها در این باره از کشتن گربه دم حجله آغاز شد و مخالفت با آمدن جک استراو وزیر سابق خارجه بریتانیا به مراسم تحلیف حسن روحانی بهانه ای در این راه شد.

ارسال سیگنال های مثبت از طرف کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا برای حسن روحانی در مذاق نظامیان خوش نبود و آنها را مجبور کرد تا وی را به ماندن در انزوا و تحریم های بین المللی تشویق کنند.

مسعود جزایری خطاب به حسن روحانی گفت: “هر چند تحریم‌ها و محاصره‌ها سبب «مشکلاتی برای مردم» شده است لیکن رشد و پیشرفت حاصله در اثر تحریم‌ها و محاصره‌ها برای کشور و جامعه ما «بی‌نظیر» بوده است و چنانچه برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تری در این زمینه صورت پذیرد، موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای در این عرصه‌ها و نیز سایر عرصه‌ها نصیبمان خواهد شد. مردم ما با وجود پاره‌ای مشکلات و کمبودها، مقاومت در برابر دشمن را در صحنه‌های مختلف آزموده‌اند و هرچه می‌گذرد بر بغض و کینه آن‌ها نسبت به دشمنان افزوده می‌شود.”

معاون ستاد کل نیروهای مسلح هشدار هم داد: “هرگونه غفلت و خوش خیالی در برابر دشمن به منزله سقوط است و تنها راه پیروزی بر حاکمان شرور امریکا، ایستادگی، مقاومت و آفند مناسب و به موقع است و دولت در کنار و همراه ملت اصلی‌ترین نقش را در این مسئله بر عهده دارد.”

حسن فیروز آبادی گفته های معاونش را با قوت قلب دادن به حسن روحانی تکمیل کرد: “نیروهای مسلح کشور تمام امکانات در اختیار خود را که بسیار قدرتمند است به دولت عرضه می کند تا در پروژه هایی که پیمانکاران داخلی حضور ندارند، کارهای بر زمین مانده را به سرعت انجام دهند.”

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیای سپاه برای دلبری پازل را کامل و اعلام کرد که بیشترین حضور اقتصادی نظامیان در دولت احمدی نژاد روی داده است: “قبول دارم که در دولت آقای احمدی نژاد که خودش هم به پرکاری معروف بود، به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پروژه های بیشتری واگذار شد، اما این پروژه ها به دلیل اینکه دیگران نمی توانستند آن را انجام دهند به ما سپرده می شد. البته این همکاری به این معنی نیست که چون دولت دهم تمام شده و آقای احمدی نژاد رفته و آقای روحانی سر کار آمده است، کار ما کم یا مشکلی برایمان ایجاد شود.”

پس از معرفی و آغاز رسمی کار دولت اما نظامیان در ابتدا از حسن روحانی برای کنار گذاشتن برخی گزینه هایش برای پست های وزارت تشکر  و اظهارات او را در باره «عدم وقوع تقلب»  در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری  تحسین کردند. آنها پیشتر به حسن روحانی هشدار داده بودند که نباید کسانی را که از حامیان کاندیداهای معترض انتخابات 88 بوده اند، برای وزارت معرفی کند.

 

نیمه دوم سال؛ تغییر در استراتژی و تاکتیک

پاییز نظامیان با گیر و دار روانه کردن حسن روحانی به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراه بود. آنها که رییس دولت را بی توجه به هشدارهای خود دیده بودند تلاش برای تثبیت اینکه حسن روحانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی است و از خود اختیاری در مذاکرات با کشورهای غربی ندارد را آغاز کردند. این در حالی بود که حسن روحانی پیش از سفر در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی گفته بود در مذاکره با غرب به ویژه امریکا بر سر پرونده هسته ای اختیار تام دارد

آنها با انتقاد و تاختن به مقاله حسن روحانی که در واشنگتن پست منتشر شده بود رویه جدید کاری خود را استارت زدند و مقاله حسن روحانی را ناصواب  و خودزنی خواندند.

ارگان سیاسی سپاه پاسداران در مقاله ای تاکید حسن روحانی در مقاله مذکور بر “تعامل سازنده با دنیا” را خلاف خواند و نوشت: “معلوم نیست که چه کسانی متن این یادداشت را برای رئیس‌جمهور آماده کرده و عبارت ناصواب فوق را در آن گنجانده‌اند؛ اما تا حدودی می‌داند نتیجه دیپلماسی که با خودزنی آغاز شود، شیرین نیست اگرچه به‌ظاهر دستاوردی هم داشته باشد.”

در مقاله  روحانی در واشنگتن پست آمده بود: “سه ماه قبل، خط مشی «تدبیر و امید» من با استقبال گسترده مردمی مواجه شد. ایرانیان از رویکرد من در امور داخلی و بین المللی حمایت کردند، چرا که شاهد بودند مدت ها از آن فاصله گرفته بودیم. من به جامه عمل پوشانیدن به تعهد هایی که به مردم داده ام، شامل تعامل سازنده با جهان، پایبند هستم.”

یک روز پس از سخنرانی رییس جمهور ایالات متحده و همچنین حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل تعدادی از فرماندهان نظامی به استقبال مذاکره با امریکا رفته،و در این میان برخی اظهارات اوباما را نشانه عقب نشینی ایالات متحده در قبال ایران، و بعضی دیگر اظهارات حسن روحانی را نشانه عقلانیت روحانیت شیعه دانستند.

در این ارتباط سرلشگر پاسدار رحیم صفوی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری ایالات متحده درباره ارتباط با جمهوری اسلامی گفت: “به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند. آمریکایی‌ها به طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی را در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند.”

همزمان با این اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیزبه تعریف و تمجید از حسن روحانی و سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت وگفت: “یک بار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند. آقای رئیس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد.”

به فاصله کوتاهی پس از این تعریف و تمجیدها و بعد از آنکه خبر تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی منتشر شد ورق برگشت. محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد: “رئیس جمهور محترم که مواضع مقتدرانه و مناسبی در این سفر و به‌خصوص در نطقشان در مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ کردند، بهتر بود همان‌گونه که برای ملاقات حضوری به اوباما وقت داده نشد، از پذیرش مکالمه تلفنی با اوباما نیز خودداری کرده چنین اقداماتی به بعد از نشان دادن اقدامات عملی دولت آمریکا و راستی‌آزمایی و صداقت‌سنجی در رفتار عملی‌‌شان موکول می‌شد.”

وی در عین حال همچون  گذشته  تاکید کرد: “با شناختی که از ماهیت استکبار و سلطه داریم، اینکه تصور خوش‌بینانه‌ای از رفتار آمریکا داشته باشیم، ساده‌انگارانه است چرا‌که به نظر می‌رسد دشمن هنوز آن عبرتی را که باید گرفته می‌شد نگرفته و هنوز احتیاج به زمان بیشتری برای تغییر دارد.”

خرابکاری در مسیر تازه باز شده گفت و گو و رویکرد ایجاد “ناامیدی” دوباره شدت گرفت. فرماندهان نهادهای نظامی دربرابر این پرسش که در صورت تفاهم با امریکا تکلیف شعار ۳۴ ساله مرگ بر امریکا چه خواهد شد،  مرگ برامریکا گفتن رابه انواع مختلف آغاز  و حتی جشنواره ها و مسابقه هایی با این مضمون برگزار کردند.

همزمان با تغییرات مدیران در سازمانها و نهادهای دولتی و استانداران، اعضای سپاه که پیش از آن سناریوی “دولت انتقالی” را مطرح کرده بودند باز به  حسن روحانی هشدار دادند.

یدالله جوانی پیشتر در این ارتباط گفته بود: “آقای روحانی با شعار اعتدال پیروز شد و خود را یک فرد فراجناحی معرفی می‌کند. اما اصلاح‌طلبان به‌ویژه بخش افراطی آنان که فتنه ۸۸ را پدید آوردند، پیروزی آقای روحانی و دولت یازدهم را برای خود یک فرصت تلقی کرده و معتقدند دولت آقای روحانی، «یک دولت انتقالی» برای انتقال قدرت از اصولگرایان به اصلاح‌طلبان پس از چهار سال خواهد بود.”

اداره تحلیل و توجیه سپاه نیز پس از اظهار نظر مشاورحسن روحانی درباره همسو نبودن نمایندگان مجلس با دولت و  تاکید بر اینکه مردم در انتخابات بعدی مجلس به کسانی رای بدهند که عملکرد آنها در قبال دولت را می پسندند، اکبر ترکان را با اسفندیار رحیم مشایی در دولت احمدی نژاد مقایسه و دوباره بحث دولت انتقالی و احتمال بازگشت اصلاح طلبان را برجسته کرد و به رییس دولت هشدار داد تا در این راه مراقب دولتش باشد.

تعیین تکلیف بودجه کشور اما برای نظامیان تلخ تر از بی توجهی حسن روحانی به هشدار های آنها بود. در ابتدا برخی گزارش ها در خبرگزاری های رسمی کشور حکایت داشت که “ در سال ۱۳۹۳ بودجه پیشنهادی سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفان، نیروی انتظامی، و ارتش به طور میانگین رشدی ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. جمع بودجه این چهار نهاد در حدود صد و یک هزار میلیارد ریال و بیش از یک هشتم کل بودجه کشور است اما پس از مدتی مشخص شد که اینگونه نبوده است.

روزنامه شرق ۵ بهمن ماه در گزارشی نوشت: “بررسی ارقام پیشنهادی ارایه‌شده از سوی دولت نشان می‌دهد کل بودجه در نظر گرفته‌ شده در بخش دفاعی و انتظامی در لایحه بودجه سال آینده، ۳۶۷ هزار و ۱۰۶میلیارد ریال است. این رقم نسبت به بودجه مصوب سال‌جاری، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، سهم اعتبارات دفاعی و انتظامی از کل مصارف بودجه عمومی از ۱۷ درصد بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۲ به ۸.۱۶ درصد در لایحه پیشنهادی دولت کاهش یافته است”.

تهدیدها در راه سیاست خارجی دولت شدت بیشتری به خود گرفت و تخریب رویکرد دیپلماسی با جایگزینی تهدید و جنگ آغاز شد. محمدعلی جعفری گفت: “تهدیدات آمریکا برای اسلام انقلابی بهترین فرصت است. پیشوایان اسلام، سال‌هاست ما را برای یک نبرد بزرگ و سرنوشت‌ساز آماده کرده‌اند. آقای کری؛ این را بدانید نبرد مستقیم با آمریکا قوی‌ترین رؤیای مردان مؤمن و انقلابی در سراسر جهان است.”

سپس انتقادات از توافق ژنو آغاز و شدت گرفت، یدالله جوانی در مقاله ای حسن روحانی و مقامات امریکایی را باهم مورد نوازش قرار داد: “چگونه عده‌ای تصور می‌کنند با دیپلماسی لبخند می‌توان ماهیت دشمن را عوض کرد. مقامات آمریکایی باید بدانند در موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی، با یک ملت هفتادمیلیونی روبه‌رو هستند. این یک اشتباه راهبردی خواهد بود که آنان تصور کنند در بحث هسته‌ای ایران، با یک حزب سیاسی و یا یک دولت مواجهند.”

در بهمن ماه گوشه دیگری از اختلافات بودجه ای میان دولت حسن روحانی و سپاه نمایان شد. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلوگیری دولت از برگزاری رزمایش های موشکی سپاه خبرداد و اعلام کرد که “عدم اجرای رزمایش موشکی سپاه یک واقعیت است”.

۲۰ بهمن وبسایت اینترنتی هفته نامه صبح صادق ارگان سیاسی سپاه پاسداران خبر تذکر کتبی برخی اعضای مجلس به حسن روحانی درباره “عدم حمایت وی از رزمایش های موشکی” را منتشر کرد.این نمایندگان مجلس که اغلب از اعضای سابق سپاه پاسداران و سایر نهادهای امنیتی ـ نظامی اند در تذکر نامه خود به حسن روحانی نوشتند: “متاسفانه برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته مجوز برگزاری رزمایش بزرگ سالیانه موشکی نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عای امنیت ملی متوقف شده است و دستورات لازم جهت تخصیص اعتبارات به منظور پشتیبانی طرح‌های اضطراری نیروهای مسلح صادر نشده است.”

دوشنبه ۲۸ بهمن و در آستانه دور تازه مذاکرات مقامات وزارت خارجه دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “بعضی از مسئولین آن دولت و این دولت فکر میکنند اگر در موضوع هسته ای مذاکره کنند مسئله حل میشود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوشبین نیستم و به جایی نمیرسد و دیدید که به جایی نرسید، ولی مخالفتی هم ندارم.”

این چراغ سبزی بود که فرماندهان دوباره فتیله مخالفت ها با دولت حسن روحانی و مذاکرات هسته ای را بالا بکشند: “باید پرسید که چرا برخی به قیمت برطرف کردن دشمنی امریکا حاضرند عزت و اقتدار ملی ایران را به آسانی بفروشند.”

محمدعلی جعفری همچنین گفت: “آنها شعار مضحک و تکراری «گزینه ها روی میز است» را می گویند، برای دلخوشی ملت خودشان است و این گزینه های روی میز دیگر جواب نمی‌دهد. اینکه نمی توانیم به امریکا دست دوستی بدهیم، به دلیل دشمنی های آنهاست افرادی که به دنبال گفتگو با امریکا هستند، ممکن است در دشمنی او تردید کنند اما تا زمانی که انقلاب در مسیر خود باشد، این دشمنی با آمریکا باقی می‌ماند. توان نظامی که فرماندهان ما اعلام می‌کنند، بلوف نیست و با تجربه ای که بیش از ۳۰ سال داریم، می‌گویم که واقعا امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.”

 تنش های اقتصادی دولت با سپاه و بسیج نیز در واپسین روزهای سال بالا گرفت. سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی گفت: “امروز برای ورود سرمایه خارجی به کشور تلاش می‌شود که باید دانست فکر و قهر و آشتی آنها استعمار است و هیچگاه برای ملت مسلمان ایران دل نمی‌سوزانند و آنها دشمن هستند چراکه موسسات بزرگ بین‌المللی با شعار عدالتخواهی و ضداستکباری ملت ایران نمی‌توانند کنار بیایند. سرمایه‌گذاری دشمن در کشور برای تخریب صنایع بومی و افزایش وابستگی به خارج است و آنها به هیچ وجه قائل به توسعه ایران نیستند.”

بازی پینگ پونگ بین نظامیان و دولت در این باره درگرفت. حسن روحانی گفت: “وقتی می‌گوییم که این تحریم‌های ظالمانه را باید برداریم این به این معنا نیست که ما به خاطر این تحریم‌ها مستاصل هستیم. یک کسی دارد به شما ظلم می‌کند و کسانی می‌گویند که نباید با ظالم مقابله کرد و ظلم را از بین برد. این همه سرمایه‌گذاران خارجی که برای حضور در بازارهای ایران رغبت نشان داده‌اند و دارند در کشور حضور پیدا می‌کنند فضا را مناسب می‌بینند و اگر این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع کشور و اشتغال باشد آیا ما نباید خوشحال باشیم”؟

رییس دولت یازدهم همچنین تاکید کرد: “حقوق حقه ما فقط دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست. تجارت آزاد، تعامل با دیگران، صادرات و واردات، حواله کردن پول و مسائل این چنینی حق ماست. اگر ملت ایران به دنبال حقوق هسته‌ای خود هستند این را در راستای توسعه کشور می‌خواهند.

او پیشتر هم کنایه ای به فرماندهان زده بود: “عده ای نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، آنان بخاطر منافع شخصی و گروهی، مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و عادی شدن اوضاع هستند. در حالی که همه باید به فکر ملت باشیم و خودمان را برای مردم فدا کنیم.”

یدالله جوانی در نیمه اسفند بی پرده حسن روحانی و دولت او را به جریان “قدرت و ثروت” تشبیه کرد: “شواهد و قرائن بسیاری از آن حکایت دارد که جریان قدرت و ثروت برای تثبیت موقعیت خود، به دنبال تخلیه جامعه از روحیه و انگیزه‌های انقلابی بوده و برای رسیدن به این مقصد، متهم ساختن نیرو‌های اصیل انقلابی به افراط‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده است.”

او این جملات را در مقاله ای در روزنامه جوان متعلق  به سپاه نوشت: “باید هوشیار بود، باید مراقب بود که مبادا با شعار «اعتدال ،«انقلابی‌گری» معادل «افراط‌گرایی» تعریف شود. «اعتدال» در معنای لغوی و اصطلاحی رایج، دارای مفهومی پسندیده و قابل قبول است و مردم بر همین اساس از چنین شعار‌هایی استقبال می‌کنند. لکن باید مراقب بود که این شعار نیز به سر‌نوشت «اصلاحات» دچار نشود.”

یدالله جوانی همچنین در این مقاله با ادعای اینکه “راه انقلاب مقابله با امریکا و اسلام امریکایی است” نسبت به اینکه “مبادا تحت عنوان اعتدال‌گرایی، خط مبارزه با امریکای جنایتکار و صهیونیسم بین‌الملل، افراط‌گرایی معرفی شود” ابراز نگرانی کرد و در جملاتی تهدید آمیز نوشت: “قطعاً این چنین نخواهد شد، چرا که مردم ایران بصیر و آگاه بوده و به‌هنگام بازار مکاره را در هم خواهند ریخت.”

سال ۹۲  بی شک یکی از دشوار ترین سالها برای نظامیان بود؛ سالی که با تلاش همراه با نگرانی آنها بر بیرون کردن کم هزینه محمود احمدی نژاد از ساختمان ریاست جمهوری پاستور آغاز شد اما باز هم به کام آنها نشد و همچنان تلخ ماند. نیمه دوم سال و تنش های روی داده نیز آنها را در فضایی بیم ناک از سال آینده قرار داده است.