عراق سفیر خود در تهران را فرا خواند

نویسنده

شروین امیدوار

هوشیار زریباری وزیر امور خارجه عراق دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: “دولت عراق قصد دارد روابط خود با ایران را مورد بررسی قرار دهد.” وی همچنین اعلام کرد دولت عراق سفیر خود در تهران را به منظور پاره ای مشورت ها به بغداد فراخوانده است.


به دنبال شدت گرفتن این احتمال که یکی از دستگیر شدگان اربیل توسط نیروهای آمریکائی “محمد جعفر صحرارودی” همان کسی که پلیس و دستگاه قضائی اتریش چندین سال است به اتهام ترور” قاسملو” به دنبال دستگیری او هستند، مقامات تهران بر تلاش های خود برای آزادی دستگیر شدگان اربیل افزوده اند.

هوشیار زریباری وزیر امور خارجه عراق دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد که “دولت عراق قصد دارد روابط خود با ایران را مورد بررسی قرار دهد.” وی هم چنین اعلام کرد که دولت عراق سفیر خود در تهران را به منظور پاره ای مشورت ها به بغداد فراخوانده است. زریباری در توضیح بیشتر این مساله به خبرنگاران گفت: “در آینده ای نزدیک روش و چگونگی هر گونه دیدار مقامات ایرانی از عراق تغییر خواهد کرد.” وی در این باره افزود: “هر گونه سفر و دیدار مقامات ایرانی از عراق نیازمند اجازه و موافقت شخص نخست وزیر عراق می باشد.”

وزیر امور خارجه عراق در ادامه تاکید کرد :“دولت عراق روش منسجم و دقیق تری را در مناسبات خود با ایران در پیش خواهد گرفت و به این منظور سفیر خود در ایران را فراخوانده ایم تا در مورد تعلیمات جدید خود در قبال روابط با ایران با او گفتگو کنیم و نکات لازم و ضروری را با سفیر خود در میان بگذاریم”. زریباری در مورد دستگیری افراد دستگیر شده ایرانی در اربیل توسط نیروهای آمریکا که گفته می شود از اعضای سپاه قدس هستند بار دیگر تاکید کرد که: “ این افراد دیپلمات نیستند و علاوه بر این نام چند تن از آنان در لیست افراد و گروه های تروریستی است که آمریکا اعلام کرده است.”

زریباری در پایان کنفرانس مطبوعاتی خود هیچ گونه اشاره ای به تلاش خود و دیگر مقامات عراقی برای آزادی احتمالی دستگیر شدگان اربیل نکرد.

به دنبال اظهارات امروز وزیر امورخارجه عراق، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد اعلام کرد دولت عراق به او اطمینان داده است که طی هفته آینده ترتیب آزادی دستگیر شدگان اربیل را خواهد داد. وی در توضیح بیشتر خود پیرامون این مساله به خبرنگاران گفت: “با توجه به اینکه دولت عراق مسئولیت حمایت و حفاظت از دفاتر نمایندگی و کنسولگری های کشورهای دیگر از جمله کشور ایران راکه سال هاست با عراق روابط حسنه ای دارد، بر عهده دارد ونسبت به هر گونه روابط خود با ایران متعهد باقی مانده است، از همان ساعات اولیه دستگیری کارمندان دفتر نمایندگی ایران در اربیل، تلاش خود را برای آزادی آنان آغاز کرده است و این تلاش ها اکنون نیز ادامه دارد.” حسن کاظمی قمی در سخنان خود هیچ اشاره ای به نام مقامات عراقی که به وی اطمینان آزادی دستگیر شدگان اربیل را داده اند نکرد.

تمام این تحولات در شرایطی به وقوع می پیوندد که کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس اعلام کرده که طی نشست فوق‌العاده‌ای در روزیکشنبه (امروز) با حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و معاونین او، اظهارات غیرمنتظره وزیر امور خارجه عراق و نیز فراخوانی سفیر بغداد از تهران را بررسی خواهد کرد.