عربستان توان تهدید ما را ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» افزایش جنگ لفظی میان ایران و عربستان

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی نامه‌ای به عبدالملک الحوثی، رهبر شورشیان یمن،  پیش‌بینی کرد که “با پیروزی انصارالله ادبیات سیاسی جهان و بلکه مسیر و سرنوشت ملتها در خاورمیانه متحول می‌شود.” در این نامه که خبرگزاری تسنیم ، وابسته به سپاه پاسداران آن را منتشر کرده است، از عبدالملک الحوثی به عنوان “رهبر عالیقدر یمن” یاد شده است.

رضایی در نامه خود می‌نویسد: “امروز برای آنکه جاهلان متجاوز بر سر عقل آیند مقاومت از دهانه تفنگ‌های غیرت و شهادت طلبی جوانان برومند یمنی می‌گذرد. با مقاومت در صحنه نبرد است که میزهای دیپلماسی فعال خواهد شد. بعید نیست در پی آن باشند که پس از قدرت نمایی هوایی، شما را به میز مذاکره دعوت کنند تا یمن را تجزیه و به دو یمن شمالی و جنوبی تقسیم کنند. البته شما مصالح خود را بهتر از هرکس تشخیص می‌دهید ولی موفقیت دیپلماسیِ فردا به مقاومت امروز شما در صحنه نبرد وابسته است.”

فرمانده سابق سپاه پاسداران اضافه کرده است: “همه می‌دانند که ایران حتی یک عنصر نظامی هم در یمن نداشته است. البته دشمنان در پی آن هستند که با این تبلیغات، ایران حتی به درمان مجروحین مسلمان هم نپردازد. آنها حتی از تختهای بیمارستان‌های ایران هم وحشت دارند. باید رمز و راز این ابهت و عظمت را کشف کنند. “

گسترش بحران یمن و حمله نظامی عربستان و متحدان عرب‌اش به این کشور، موجب نگرانی مسئولان جمهوری اسلامی شده است. در اولین واکنش رسمی به این حوادث، سخنگوی وزارت خارجه روز ششم فروردین حملات هوایی عربستان به یمن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرضیه افخم این اتفاق را “گامی خطرناک و مغایر با مسولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشور‌ها” نامیده و گفته بود: “توسل به اقدامات نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می‌باشد موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصت‌ها برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد.”

همزمان با اعتراض رسمی به دخالت نظامی خارجی در یمن، گروهی از راستگرایان ایران نیز که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی به عربستان کرده‌اند، نسبت به سرنوشت “عربستان” در این جنگ هشدار دادند.

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و از فرماندهان سپاه پاسداران طی گفتگویی با خبرگزاری فارس از مردم عربستان خواست که “نسبت به این مسئله اعتراض کنند چرا که این حمله به ضرر خود عربستان نیز خواهد بود.” او با تاکید بر اینکه “شکست عربستان در آینده‌ای نزدیک” قطعی است اعلام کرد که “حمله عربستان به یمن باعث سقوط رژیم سعودی می‌شود.”

محمدحسن آصفری نماینده اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در سخنانی دیگر گفت: “هر ملتی می‌تواند سرنوشت خودش را خودش انتخاب کند و مردم یمن اگر قیام و انقلاب کردند، آل‌سعود نمی‌تواند این اجازه را به خودش بدهد که در امور داخلی یمن دخالت کند.” او تهدید کرد: “البته عربستان به خوبی می‌داند که توانایی مردم یمن و نیروهای مسلح این کشور در حدی هست که می‌تواند پایگاه‌های تا عمق ۵۰۰ کیلومتری عربستان را مورد هدف‌ موشک‌هایشان قرار دهند و مطمئنا این پاسخ توسط مردم یمن به طور مناسب داده خواهد شد.”

همچنین حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه مراسم تدفین همسر آیت‌الله جنتی گفت: “فکر می‌کنم در جهان نوعی تنفر عمومی نسبت به این حرکت عربستان و آمریکا ایجاد شده، زیرا آنها مقابل اراده یک ملت ایستاده‌اند.” او اضافه کرد: “به‌طور قطع این اقدامات نوعی محکومیت در افکار عمومی جهان را به‌دنبال دارد که پس از آن نیز متجاوزان به این کشور نتایج و تبعات آن را خواهند دید.”

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در همین مراسم اعلام کرد: “به‌طور قطع حمله عربستان به یمن محکوم است و به شکست می‌انجامد.” او تاکید داشت:“عربستان کوچک‌تر از آن است که توان تهدید جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و خود آنها هم به‌خوبی این مسئله را می‌دانند.”

در ماه‌های گذشته و همزمان با تشدید رقابت منطقه‌ای میان عربستان و ایران که در سوریه و عراق جریان داشت، بحران به یمن نیز کشیده شد و با پیروزی‌های غیرمنتظره شورشیان حوثی، که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند، جنگ پنهان میان قدرت های منطقه به جنگی آشکار تبدیل شده است.

همزمان با افزایش حملات لفظی میان ایران و عربستان، سایت العربیه که رسانه نزدیک به حکومت پادشاهی سعودی محسوب می‌شود، ضمن انتشار یادداشتی با عنوان “چرا عملیات «توفان قاطعیت» در یمن لازم بود” نوشت: “چندی است که حوثی‌های مورد حمایت ایران، با دست باز در یمن یکه تازی می‌کنند. ما اعتقاد داریم که فقط پس از پیمودن تمام راههای صلح آمیز و دیپلماتیک، دست به جنگ بزنیم. ایران و عوامل این کشور بار‌ها نشان داده‌اند که قابل اعتماد نیستند، و همواره مانند یک بازیگر شرور عمل می‌کند.”

نویسنده اضافه کرده بود: “پادشاهی سعودی، که خود بار‌ها قربانی حملات تروریستی قرار گرفته، همواره یک شریک اصلی در جنگ با ترور و پیکار با القاعده، و داعش در یمن، سوریه و عراق بحساب می‌آید. اما نزدیکی کشور یمن، و جنایتهای حوثی‌ها علیه مردان و زنان و کودکان سنی بیگناه از جمله دلایلی است که باعث شد تا سعودی از نیروهای نظامی خود استفاده کند. لازم به یادآوری است که پادشاهی سعودی و متحدان این کشور این جنگ را به نام انسانیت، تمدن و به از سوی تمام جهان به پیش می‌برند.”

از سوی دیگر، سایت دفاع‌پرس وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی با عنوان “ توانایی انصارالله بر نابودی عشرت‌کده‌های آل‌سعود” نوشت: “به گفته برخی تحلیلگران منطقه ای ، انصارالله توانمندی های قابل توجهی در عرصه نظامی دارد. کوه های مران در واقع مشرف است به مناطق حجاز از جمله طائف و مکه و مدینه، این موضوع به این معناست که انصارالله به راحتی قادر است ازکوه های مران کاخ و عشرت کده های آل سعود را ویران کند. به همین صورت می تواند تهدیدهایی را متوجه مراکز نظامی آل سعود در مکه و مدینه بکند و اساسا شرایط عادی عربستان را که قلب عربستان در مکه و مدینه می تپد را مختل بکند. بنابراین کاری که عربستان انجام داد قمار خطرناکی بود که می تواند تبعات ویرانگری برای این کشور داشته باشد.”