فشار برای اعلام انحلال دفتر تحکیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دور جدید فشار بر فعالان دانشجویی

فشارها بر دفتر تحکیم وحدت، بزرگ ترین تشکل دانشجویی کشور هم چنان ادامه دارد. در اوایل هفته، خبر بازداشت امین نظری، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم و دبیر واحد حقوق بشر این مجموعه، در حالی که وضعیت جسمانی نامناسبی هم داشت، منتشر شد. از وضعیت امین نظری و اتهامات وی هیچ خبری منتشر نشده است.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده حاکی از آن است که  مرتضی سیمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و حدت، همچنان در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین زندانی است. دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت در حالی هم چنان در سلول انفرادی نگه داری می شود که دادگاه وی تشکیل شده و حتی آخرین دفاع وی نیز گرفته شده است.

گفتنی است مرتضی سیمیاری در پی دعوت هیات پارلمانی اروپا از وی برای حضور در یک ملاقات رسمی و علنی با نمایندگان این پارلمان در سفر به تهران، بازداشت و به اتهام ملاقات انجام نشده با اعضای این اتحادیه محاکمه شد. امری که واکنش و اعتراض باربارا لخ بیلر رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر لغو شده به تهران  را در پی داشت. او در نامه ای به مقامات ایرانی خواستار آزادی سیمیاری شد و توضیح داد که این دانشجو به ایمیل آنان پاسخ نداده و اینک به خاطر یک ملاقات انجام نشده،در بند است.  بیلر در نامه خود  به سفیر ایران در بروکسل خواستار آزادی بدون قید و شرط سیمیاری شد. گفتنی است مرتضی سیمیاری در جلسه دادگاه گفت که وی در پاسخ به دعوت هیات پارلمانی اروپا گفته در صورتی که با وزارت خارجه ایران هماهنگ شود در این دیدار شرکت خواهد کرد.

او با این حال هنوز در بند 240 زندانیست؛همان بندی که متعلق به سپاه پاسداران است و منابع آگاه خبر از فشارهای فراوان بر اعضای دفتر تحکم برای اعلام انحلال این تشکل در آنجا می دهند.

همزمان مهدی عربشاهی، فعال دانشجویی و دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، به بند عمومی منتقل شده است.او حدود دو ماه پیش بازداشت شد و آنطور که کلمه گزارش داده، ظاهرا بازجویی هایش به پایان رسیده و او را به بند عمومی فرستاده اند که در اینصورت او باید بتواند به زودی با بیرون از زندان تماس بگیرد.

گفتنی است اکنون از وضعیت میلاد اسدی و بهاره هدایت، دو عضو بازداشتی دفتر تحکیم وحدت، هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

دانشگاه علم و صنعت: بازداشت یک دانشجو

یاسر خسروی زاده، دانشجوی سال چهارم مهندسی برق و از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت روز سه شنبه 20 بهمن، پس از مراجعه به کمیتۀ “پیگیری” وزارت اطّلاعات دستگیر شد و خبری از وی در دست نیست.

طی هفته منتهی به 22 بهمن بسیاری از فعالین فرهنگی، صنفی ونشریاتی دانشگاه علم و صنعت - بعضاً به دفعات - به این کمیته فراخوانده شده و مورد بازجویی و تفتیش حوزه های خصوصی چون پیامک و ایمیل قرار گرفته اند. از آن میان روح الله صحرایی، علیرضا ابوفاضلی و یاسر خسروی زاده بدون هیچگونه اتهام تا امروز در زندان اوین در بازداشت به سر می برند.

 

دانشگاه گیلان: ادامه فشار بر فعالان دانشجویی

اخبار حکایت از آن دارد که در دو هفته اخیر، فشار بر فعالان دانشجویی دانشگاه گیلان افزایش پیدا کرده است.یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت و گوی کوتاهی با روز ضمن تایید این خبر، گفت: “در این مدت عده زیادی از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار شده اند. در  زمان ثبت نام برای ترم جدید، از دانشجویان تعهد گرفته شده است که در تجمعات و تظاهرات جنبش سبز شرکت نکنند، زیرا در غیر این صورت، از دانشگاه اخراج خواهند شد.”

وی ادامه داد: “در روزهای اخیر، علاوه بر این مسائل، شاهدیم که حتی به دانشجویانی که در زمینه های فرهنگی هم فعالیت دارند، فشار وارد می شود و آن ها به طور مکرر به نهادهای انضباطی احضار می شوند. ضمن اینکه این روزها محاکمه دانشجویانی هم که در تجمعات روزهای مختلف بازداشت شده اند، آغاز شده است. این طور که حاضران در این محاکمات گفته اند، برخورد قاضی با آن ها بسیار بد بوده و مورد تهدید قرار گرفته اند که احکام سنگینی برایشان صادر خواهد شد.”

 

دانشگاه علامه: ضرب و شتم یک دانشجو

یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، روز 22 بهمن ماه در حوالی میدان صادقیه تهران بازداشت شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سید منصور موسوی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی روز 22 بهمن ماه بازداشت شده است.شاهدان عینی از ضرب و شتم و ضبط وسایل شخصی و انتقال وی به داخل یکی از اتوبوس های مستقر در اطراف میدان صادقیه هنگام دستگیری خبر داده اند. گفتنی است خانواده این دانشجوی دانشگاه علامه از محل نگهداری و وضعیت وی اطلاعی ندارند.

سید منصور موسوی از فعالان اسبق بسیج دانشجویی بوده که به گفته  دوستان و خانواده اش در حال حاضر منسوب به هیچ تشکل و نهادی نمی باشد.

 

آزادی و بی خبری

آخرین اخبار منتشر شده، حکایت از آزادی مازیار سمیعی، از دانشجویان بازداشت شده در روز 14 بهمن دارد، ادامه بی خبری از وضعیت تارا سپهری فر، دبیر انجمن اسلام دانشگاه صنعتی شریف، موجب نگرانی نزدیکان وی شده است.

این دانشجوی ورودی سال 84 رشته مهندسی شیمی، پیش از این نیز در تابستان سال جاری، در اطراف مسجد قبا بازداشت شده بود. هنوز هیچ اطلاعی از محل نگهداری و علت بازداشت این دانشجو در دست نیست.

پیش از این یک منبع آگاه نزدیک به خانواده سپهری فر به روز گفته بود: “ما هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت، اتهامات و مکانی که تارا به آن جا منتقل شده است نداریم. فعلا در حال پیگیری موضوع هستیم تا ببینیم چه اطلاعاتی می توانم از وضعیت تارا به دست بیاوریم.” اما این پیگیری ها تاکنون منجر به هیچ نتیجه ای منجر نشده است.

از سوی دیگر، دادگاه پیمان عارف دانشجوی ستاره‌دار کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، به دلیل عدم اطلاع وکلای وی به تعویق افتاد و به روز 4 اسفند موکول شد.

پیمان عارف که در حال گذراندن خدمت سربازی بود در تاریخ 28 خردادماه و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری، به اتهام وبلاگ‌نویسی و مصاحبه با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، توسط دادسرای نظامی گیلان با نیابت قضایی از دادسرای نظامی تهران، بازداشت و در تاریخ ۸ شهریور پس از گذراندن بیش از ۷۰ روز زندان انفرادی، جهت اجرای حکم قبلی خود مبنی بر تحمل 18 ماه حبس، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

گفته می شود وی در دوران بازجویی به شدت مورد شکنجه و ضرب وشتم قرار گرفته به طوری که در حین بازجویی، یکی از دندان‌هایش شکست و از ناحیه فک دچار مشکل شد.

همچنین دادگاه یکی از دانشجویان بازداشت شده در روز 16 آذر نیز،تجدید وقت شد. بنا بر اعلام محمود علیزاده طباطبایی ـ وکیل این دانشجو -  قرار بود دادگاه سجاد ساده روز سه شنبه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شود که به دلیل درخواست وکیل، جلسه رسیدگی تجدید و به وقت دیگری موکول شد.

وی اتهام موکلش را اقدام علیه امنیت کشور از طریق شرکت در تجمعات داخل دانشگاه عنوان کرد.