ایران علیه آرگو شکایت می‌کند

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از موضع‌گیری تازه تهران

رسانه‌های دولتی ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند که مقامات این کشور قصد دارند از هالیوود به خاطر فیلم آرگو ساخته بن افلک شکایت کنند، زیرا احساس می‌کنند این فیلم چهره غیرواقعی از کشورشان نشان داده است.

آسوشیتد پرس به نقل از نشریات مختلف از جمله روزنامه اصلاح‌طلب شرق گزارش داده است، ایزابل کوتان- پیر، وکیل فرانسوی در ایران است تا با مقامات این کشور در مورد زمان و چگونگی تهیه دادخواست مذاکره کند.

کوتان- پیر همچنین وکالت تروریست ونزوئلایی، ایلیچ رامیرز معروف به کارلوس شغال را نیز بر عهده دارد.

گزارش شده است این تصمیم پس از آن گرفته شد که گروهی از مسئولان فرهنگی و منتقدان سینمایی ایرانی این فیلم را برای مخاطبان محدودی در یک سینمای تهران به نمایش گذاشتند.

این فیلم بر اساس فرار شش گروگان آمریکایی از محاصره سفارت آمریکا در سال 1979 ساخته شده است. 52 آمریکایی 444 روز به گروگان گرفته شدند، اما سفیر کانادا تعدادی از کارکنان سفارتخانه را پناه داد. فرار آنها که بوسیله ساخت یک فیلم جعلی صورت گرفت در فیلم آرگو بازسازی شده است.

پس از این‌که فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را برد مقامات ایرانی آن را فیلم طرفدار سیا و تبلیغ علیه ایران خواندند.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر نیز این اسکار را سیاسی خواند، چون بانوی اول آمریکا میشل اوباما در کاخ سفید از طریق ارتباط ویدئویی به جک نیکولسون پیوست و جایزه بهترین فیلم را اعلام کرد.

با این حال همه ایرانی‌ها با این نظرات موافق نیستند. روزنامه میانه‌روی همشهری گفت این فیلم “فرهنگ و تمدن ایران را هدف قرار داده است” اما ارزش آن را دارد که ایرانی‌ها دیدگاه دیگری را نیز در مورد گروگان‌گیری که باعث فروپاشی روابط ایران و آمریکا شد ببینند.

این روزنامه می‌نویسد: “مخاطبان ایرانی برای اولین بار نسخه جدیدی از رویدادها را می‌بینند. این نقطه ضعف تلویزیون و صنعت سینمای ما بوده است، که پس از سه دهه در مورد گروگان‌گیری چیزی نساخته است.”

صنعت فیلمسازی دولتی ایران امسال در اعتراض به ویدئو کلیپ توهین‌آمیز درباره حضرت محمد که در اینترنت منتشر شد اسکار را بایکوت کرده بود. سال گذشته اصغر فرهادی کارگردان ایرانی اسکار بهترین فیلم خارجی را برای «جدایی نادر از سیمین» گرفت که اولین اسکار ایران محسوب می‌شود.

یک ماه قبل از آن، مقامات ایرانی دستور تعطیلی خانه سینما را دادند. یک گروه سینمایی مستقل که 20 سال فعال بود و فیلمسازان برجسته ایران از جمله اصغر فرهادی نیز عضو آن بودند.

منبع: فاکس نیوز - 12 مارس