حرف اول

نویسنده

وضعیت آشفته سینمای ایران

بازداشت مدیران، تعطیل نهادها، اعتراض هنرمندان

 

 

چند ماه پس از تعطیلی خانه و سینما و پس از فشارهایی که بر برخی سینماگران وارد شد، رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که چند مدیر معاونت سینمایی وزارت ارشاد، به دلیل “فساد مالی” بازداشت شده‌اند.

اتهام این افراد سواستفاده مالی در محل کار ذکر شده و توسط حراست وزارت ارشاد شناسایی شده‌اند. علاوه بر معاونت سینمایی، افرادی در معاونت فرهنگی و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز به همین اتهام بازداشت شده‌اند.

بازداشت این افراد در حالی صورت می‌گیرد که سینمای ایران در چند سال گذشته، یکی از بدترین دوران‌های خود را پشت سر گذاشته است. مهاجرت، بازداشت و ممنوع‌الکار شدن تعدادی از سینماگران و همچنین عدم صدور مجوز ساخت برای برخی دیگر، وضیعت سینما را در رکود فرو برده است.

از سوی دیگر تاکنون بسیاری از هنرمندان نسبت به سانسور ساخته‌ای خود توسط وزارت ارشاد اعتراض کرده‌اند. همه این مسایل باعث شده است که بسیاری از هنرمندان منتقد وضعیت موجود و مسوولان دولتی باشند.

همه این مسایل با اعتراض عزت‌الله انتظامی، از بازیگران قدیمی سینما روبه‌رو شده است. وی با انتقاد از وضعیت فعلی و تعطیلی خانه سینما، گفته است: “اکنون دیگر سینمایی نمانده است. ۱۰ ماه از تعطیلی خانه سینما می‌گذرد. اعضای این خانه در اداره‌ای کار نمی‌کنند و بیشتر هنرپیشگان، از حقوقی ماهانه بی‌بهره‌اند. پرسش من این است که اگر لوله‌ای در ساختمانی خراب است، چرا باید به جای تعویض لوله، کل ساختمان را تخریب کرد”. انتظامی اضافه کرده است که “سینماهای ما خلوت شده است… تماشاگر حساس و باشعور است و روز‌به‌روز سطح توقعش بالاتر هم می‌رود و این‌ چیزها را درمی‌یابد”.

انتقادهای انتظامی اولین نوع از این دست نیست. تاکنون بسیاری از هنرمندان نسبت به رویه در پیش گرفته از سوی مسوولان انتقاد کرده‌اند. آن‌ها با اشاره به وضعیت ناگوار سینما، نحوه برنامه‌ریزی‌ها و همچنین رفتارهای مسوولان را عامل اصلی این مساله می‌دانند.

در سال آخر دولت محمود احمدی‌نژاد به نظر می‌رسد که وضعیت سینما نیز بحرانی‌تر شده است. وضعیتی که به نظر می‌رسد فعلا ادامه داشته باشد.