سبقت از کامیون؛ عامل مرگ همدانی

نویسنده
شیرین کریمی

» کشته شدن پنج عضو دیگر سپاه

هم‌زمان با اعلام خبر کشته شدن پنج عضو دیگر سپاه پاسداران در سوریه، جزئیات جدیدی از نحوه مرگ حسین همدانی، از فرماندهان ارشد کشته شده در سوریه منتشر شد که بنابر آن، خودروی او هنگام سبقت از یک کامیون واژگون و او دچار ضربه مغزی شد.

این اخبار هم‌زمان با آن منتشر می‌شود که مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری‌اسلامی گفته که ایران با حفظ “خطوط قرمز” در کنفرانس بعدی آینده سوریه شرکت خواهد کرد.


به گزارش رسانه‌های مختلف نزدیک به اصول‌گرایان، موسی جمشیدیان از نیروهای لشکر ۸ نجف اشرف سپاه، محمدحسین محمدخانی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد، محمدحسین عزیزآبادی و امیر حسین هیودی در روزهای اخیر جان خود را از دست داده‌اند.


بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران که در سوریه کشته شده، حسین همدانی است که از او به عنوان جانشین قاسم سلیمانی در سوریه نام برده می‌شد.


پیش از این وب‌سایت مشرق‌نیوز - نزدیک به سپاه پاسداران - نوشته بود که تاکنون ۴۰ ایرانی در “عملیات محرم” کشته شده‌اند. عملیاتی که از ابتدای ماه محرم و با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، توسط ارتش سوریه، سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان برای بازپس‌گیری شهر حلب آغاز شد.


جمهوری‌اسلامی یکی از حامیان اصلی بشار اسد است که از آغاز اعتراض‌ها در این کشور و سپس درگیری‌های نظامی، به حمایت از حکومت وی پرداخته است. مقام‌های سپاه پاسداران همواره حضور نظامی ایران در سوریه را رد کرده و دلیل حضور نیروهای ایرانی را “ماموریت مستشاری” توصیف کرده‌اند. گرچه حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران دلیل بالا رفتن شمار قربانیان ایرانی در سوریه را “افزایش کمی و کیفی” نیروهای سپاه عنوان کرد.


با این حال محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در مراسم تشییع جنازه همدانی، خبر از آن داده بود که این فرمانده سپاه در ۸۰ عملیات در سوریه حضور داشته و دو قرارگاه نظامی نیز در این کشور ایجاد کرده است.


در تحولی دیگر محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران در گفت‌وگویی جزییات جدیدی از نحوه مرگ همدانی و حضور ایران در سوریه فاش کرده است.


به گفته رئیس کمیته دفاعی مجلس، همدانی “وقتی در حال حرکت به سوی منطقه بود، به دلیل باریک بودن جاده و زیاد بودن سرعت، خودروی او هنگام سبقت از یک کامیون واژگون و بر اثر این حادثه شهید همدانی دچار ضربه مغزی شد”.


کوثری گفته است دلیل افزایش تعداد کشته‌شدگان سپاه در سوریه آن است که “شمار مستشاران را “در صحنه عمل” افزایش دادیم” که همین مساله “به موفقیت‌هایی در زمینه سرکوب کردن گروه تروریستی داعش و بیرون راندن آن‌ها از منطقه‌ای در حلب” منجر شده است.


از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای خبر از آن داد که ایران در کنفرانس آینده سوریه هم “با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز” شرکت خواهد کرد، به ویژه به این دلیل که “دیدگاه کسانی که در مذاکرات وین درباره سوریه شرکت دارند کاملا تغییر کرده است”.


ایران هفته گذشته برای نخستین بار در نشستی که برای بررسی بحران سوریه برگزار شد، حضور پیدا کرد. در این نشست وزرای امورخارجه آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، آلمان، عربستان، ترکیه و نماینده‌هایی از کشورهای چین، عراق، قطر، اردن و امارات حضور داشتند.


چند روز پیش نیز آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به همین نشست، گفته بود: “معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را دربارهٔ خود نمی‌پذیرد”.


او همچنین اضافه کرده بود: “راه حل مسئله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمک‌های نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می‌خواهند انتخاب کنند”.
در هفته‌های گذشته تغییرات مهمی در وضعیت سوریه رخ داده است. علاوه بر برگزاری نشست آینده سوریه، روسیه نیز اقدام به حمله هوایی به بخش‌هایی از این کشور کرده است. مقام‌های روسی معتقدند که هدف آن‌ها نیروها و تاسیسات داعش در سوریه است. با این حال آمریکا و متحدانش مدعی‌اند که بیش از ۹۰ درصد اهدافی که روسیه بمباران کرده، متعلق به “مخالفان میانه‌رو”ی سوریه و بشار اسد است.