فتنه گران در صورت توبه هم نباید وارد مجلس شوند

نویسنده
جلال یعقوبی

» خامنه‌ای خط قرمز نظام را مشخص کرده است

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی طولانی با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران از سیاست‌های این شورا در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز سخن گفت. او تاکید کرد: “ما یک قاعده‌ای تحت عنوان لزوم اعتقاد و التزام عملی به اسلام به عنوان شرط نمایندگی داریم به نظرم می‌رسد در این مورد عناوینی که با زمینه‌ عقیدتی فرهنگی و تاریخی یا سیاسی مطرح می‌کنیم مثلاً فتنه، انحراف و… اینها وقتی به منِ داور شورای نگهبان ارجاع می‌شود در صورتی می‌تواند کمک کند تا من وظیفه خود را انجام دهم که من بتوانم در واقع اعتقاد و التزام عملی به نظام یا سایر شرایط یا موانع را از مجموعه عملکردها استنباط کنم.”

سخنگوی شورای نگهبان سپس به موضوع “رفتار فردی و سلوک سیاسی” که چندی پیش مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: “اینکه من اشاره کردم در صحبت قبلی که رفتار فردی و اجتماعی و سلوک سیاسی افراد مورد مطالعه است تعجب کردم بعضی‌ها ملاحظاتی مطرح کردند یا متوجه قضیه نشدند یا شاید نوعی تجاهل در آن بوده است، ولی پیام ما این است ما راه به مکنونات قلبی افراد نداریم ما برای اینکه در مورد احراز شرایط داوری کنیم چاره‌ای جز مراجعه به بروز و ظهور خارجی اعتقادات و رفتار افراد نداریم و باید بر اساس آن داوری کنیم که آیا التزام عملی به نظام دارند یا نه؟اگر کسی در اجتماعات مسلمین حاضر می شود و ملتزم به واجبات و پرهیز از محرمات است در مورد این فرد ما به همین ظواهر پی می‌بریم که معتقد به اسلام است لذا این حرف،‌ ملاک جدیدی ارائه نمی‌دهد.”

او ملاک شورای نگهبان درباره فتنه را هم چنین توصیف کرد: “بعضی از رفتارهایی که در زمان فتنه رخ داد، نشان از این دارد که ما التزام به نظام جمهوری اسلامی نداریم نه به معنای اینکه می‌خواهیم نظام نباشد وقتی به جوهره ذاتی یک نظام ملتزم نباشیم نتیجه‌اش عدم پایبندی به نظام است.”

ابراهیمیان افزود: “من دیگر خیلی نمی‌خواهم وارد این بحث بشوم. مقام معظم رهبری این قاعده کلی را به عنوان خط قرمز نظام عنوان کرده‌اند که در دادن سمت‌‌های مهم که نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری جزئی از آن است، خط قرمز شامل حال این سمت‌ها هم خواهد شد، اشخاصی که مصلحت نظام و اقتضائات مربوط به امنیت کشور را رعایت نکرده و امنیت کشور را به خطر انداختند و ما را به سمت بحران‌های خطرناکی سوق دادند خط قرمز شامل آنها خواهد شد.” او یادآوری کرد که فتنه‌گران حتی در صورت “توبه” هم اجازه حضور در مجلس را نخواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان اوایل مهرماه نیز از معیار “سلوک سیاسی” برای بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس در آینده خبر داده بود. در آن زمان این سخنان موجب اعتراض هایی در میان هواداران دولت روحانی شد. آنها این سخنان را زمینه سازی برای رد صلاحیت گسترده در انتخابات آینده می‌دانند.

اکنون ماه‌ها است که اعضای شورای نگهبان و خصوصا آیت‌الله احمد جنتی در حال خط و نشان کشیدن برای انتخابات آینده در ایران هستند.

آذرماه سال گذشته علی مطهری در گفتگویی با سایت خبر آنلاین تاکید داشت: “فشار افکار عمومی بر نوع رفتار شورای نگهبان موثر است. فضای دوم خرداد بود که سبب شد شورای نگهبان بسیاری از افراد را برای مجلس ششم تایید صلاحیت کند. شاید آن وقت هم مجبور شوند که افراد معتدل را تایید صلاحیت کنند. البته قطعا شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد که اکثریت مجلس بعد در اختیار غیراصولگرایان باشد، مگر این که فشار افکار عمومی و انعکاس جهانی آن شدید باشد.”

با اینهمه آیت‌الله جنتی بعدها در سخنانی متعدد قول داد که دیگر چنان اشتباهی نکند. او یکبار گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند و شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

چندی بعد او نگرانی‌هایش را در جایی دیگر تکرار کرد و گفت: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند.” جنتی معتقد بود: “این افراد نقشه‌های خطرناک می‌کشند و الان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. این مجموعه می‌تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”

آیت‌الله جنتی اواخر مهرماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و باردیگر درباره انتخابات سخن گفت. او تاکید کرد: “من در زمان امام (ره) و زمان مقام معظم رهبری به تامین نظرات رهبری مقید بودم. در زمینه هایی که از نظرات رهبری بی اطلاع بودم جویای نظرات می شدم و همان در زمان امام(ره) و هم اکنون نظرات مقام معظم رهبری را در مسائل جویا می شوم به عبارت دیگر تابع امام (ره) و رهبری بودم. عمدتا در انتخابات مواردی بود که نمی دانستیم چه اقدامی انجام دهیم و کار برای ما ابهام داشت، از رهبری نظرات را جویا می شدم؛ این مسئله در خصوص موضع گیری ها نیز مطرح است. در خصوص موضع گیری ها با امام (ره) و رهبری هماهنگ بودم.”

او درباره نحوه تایید صلاحیت افراد نیز گفت: “صلاحیت و عدم صلاحیت برخی به راحتی قابل تشخیص است؛ چون نسبت به این افراد شناخت وجود دارد. این ها بحث ندارد. برای کسانی که شناختی که به راحتی همه بشناسند وجود ندارد از منابعی که در دسترس ما گذاشته اند نظر خواهی می کنیم؛ از منابع مورد نظر که برایمان گذاشتند در خصوص سوابق این افراد استعلام می کنیم که مثلا فلانی با این مشخصات در وزارت کشور ثبت نام کرده اند شما چه سوابقی از این ها دارید. بعد این ها جواب می دهند و هر کدام اطلاعاتی می دهند. با جمع آوری اطلاعات جمع بندی صورت می گیرد؛ علاوه بر این به کمک نیروهایی که در شهرستان ها داریم اطلاعات خود را تکمیل می کنیم. منابع اطلاعاتی نیروهای ما در شهرستان ها از اطلاعات وزارت اطلاعات کم تر نیست؛ بانک اطلاعات داریم و منابع اطلاعاتی داریم. این افراد برای این کار آموزش دیدند تا اطلاعات غیر مستند ارائه ندهند و شایعات را مطرح نکنند. گزارشات این نیروها برای ما مفید است چرا که محلی هستند و این ها به سوابق انقلابی، دینی و… افراد آگاهی دارند.” در همین برنامه بود که او از تایید صلاحیت برخی افراد در انتخابات مجلس ششم ابراز تاسف و همچنین از اعدام رهبران جنبش سبز نیز دفاع کرد.

رسول منتجب‌نیا، از روحانیون اصلاح‌طلب هوادار مهدی کروبی روز بعد این سخنان را خط و نشان جنتی برای مجلس دهم توصیف کرده و گفته بود: “از حالا خط و نشان کشیدن برای مجلس و تایید و رد صلاحیت ها موضع گیری نامناسب است.”

به نظر می‌رسد که با توجه به اعلام مواضع مکرر اعضای شورای نگهبان و دبیر این شورا، انتخابات آینده مجلس شورا و مجلس خبرگان با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و هواداران دولت همراه خواهد شد.