دولت؛ مسئول جان سخنگوی کانون معلمان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محمود بهشتی همچنان در اعتصاب غذای خشک

به گفته یک عضو کانون صنفی معلمان ایران، جان سخنگوی این کانون به علت اعتصاب غذای خشک به خطر افتاده است. محمود بهشتی لنگرودی از هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده و همکارانش می‌گویند دولت و وزارت آموزش و پرورش مسئول پیشامدهایی هستند که جان این معلم زندانی را به خطر انداخته است. در همین حال جمعی از معلمان ایرانی در نامه‌ای به دادستان عمومی تهران خواهان آزادی “بی قید و شرط” این معلم زندانی شده‌اند.

در بخشی از این نامه که شب گذشته منتشر شد، آمده است: “ما آموزگاران جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام می‌کنیم که آقای محمود بهشتی لنگرودی به عنوان یک شهروند مسوول و به عنوان یک معلم از حقوق قانونی فرهنگیان سراسر کشور دفاع کرده است.”

آقای بهشتی لنگرودی که در بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شود، روز یکشنبه ۱۵ شهریور ماه، از سوی ماموران امنیتی، در منزل شخصی اش در تهران بازداشت شد.

روز سه‌شنبه، ۷ مهرماه قرار بود سخنگوی کانون صنفی معلمان همراه با محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شوند اما در میان آنان مسئولان زندان با آزادی محمود بهشتی لنگرودی موافقت نکردند.

به گزارش سایت حقوق معلم و کارگر، خانواده آقای بهشتی گفته‌اند در پی بی‌نتیجه ماندن آزادی این معلم دربند، او از روز چهارشنبه، ۸ مهرماه، دست به “اعتصاب غذای” خشک زده است.

محمد حبیبی، دیگر عضو کانون صنفی معلمان نیز با اشاره به وضعیت وخیم جسمی محمود بهشتی در نتیجه اعتصاب غذا، گفته مسئولیت هرگونه پیشامد احتمالی متوجه مسئولین قضایی ،امنیتی و به طور ویژه دولت روحانی و وزارت آموزش وپرورش است.

کانون صنفی معلمان نیز در بیانیه‌ای جداگانه خواهان حضور یک تیم پزشکی برای رسیدگی دقیق به وضعیت سخنگوی این کانون و توقف اجرای حکم و اعاده‌ی دادرسی و رسیدگی مجدد به پرونده او شده‌است.

محمود بهشتی لنگرودی پیش‌تر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او از جمله در خرداد ماه سال ۹۲ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۵ سال زندان (علاوه بر۴ سال حبس تعلیقی پیشین) محکوم شده بود.

در همین ارتباط یکی از همکاران بهشتی در کانون صنفی معلمان با اشاره به این پرونده گفته: “درسال ۸۹ آقای بهشتی در نتیجه فعالیت‌های صنفی با حکم نا عادلانه پنج سال حبس تعزیری مواجه شد. با توجه به اینکه بازپرس شعبه دوم اوین با قرار وثیقه ایشان موافقت کرده بودند اجرای حکم سال ۸۹ به نوعی به معنای تحت فشار قرار دادن این فعال صنفی و خانواده ایشان است. با توجه به محبوبیت ایشان درمیان معلمان و فعالان صنفی اقدام نسنجیده ای بود.”

از اسفندماه گذشته و در پی اعتراضات سراسری معلمان شماری از معلمان و فعالان حقوق آنها بازداشت شده اند.

برخی از آنان مانند محمد رضا نیک‌نژاد، مهدلی بهلولی و میلاد درویش اخیرا آزاد شده‌اند اما شماری از آنها مانند رسول بداقی و اسماعیل عبدی همچنان در زندان به سر می‌برند.

اعتراضات به ادامه بازداشت‌های معلمان در ایران به ویژه در آستانه ۵ اکتبر که از سوی سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده، شدت گرفته است.

در ایران شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای از فرهنگیان تمام شهرها خواسته در تجمع سکوت یکی از روزهای هفته آینده، به تحقق نیافتن مطالبات صنفی و آموزشی‌ و ادامه برخوردهای امنیتی و قضایی با معلمان شرکت کنند.

کانون صنفی معلمان البرز نیز در بیانیه‌ای با حمایت از این فراخوان اعلام کرده که باتجمع درمقابل ادارات کل آموزش وپرورش درروزشانزدهم مهرماه بمناسبت روزجهانی معلم، “فریادمیزنیم که،تهدید و بازداشت وزندان هرگزقادرنیست مارا ازپیگیری مطالبات بحق خود منصرف نماید”.