دستگیری دو مظنون مرتبط با ایران

نویسنده

» گزارش برندون سان از دستگیری های کانادا

دو ساکن کانادا روز دوشنبه به اتهام برنامه‌ریزی برای انفجار در قطار بازداشت شدند. گفته می‌شود این افراد با نام‌های شهاب الصغیر 30 ساله از مونترال و رائد جاسر 35 ساله از تورنتو مرتبط با القاعده هستند که نخستین برنامه این گروه در کانادا محسوب می‌شود.

پلیس می‌گوید این دو نفر مدتی رفت و آمد قطارها را تحت نظر داشتند و می‌خواستند یک قطار مسافری را منفجر کنند. آن‌ها از چگونگی برنامه آن‌ها چیزی نگفته‌اند اما می‌گویند از عناصر القاعده در ایران خط و ربط می‌گرفتند.

پلیس کانادا می‌افزاید اطلاعاتی در مورد اینکه آیا این برنامه توسط دولت ایران هدایت می‌شده یا نه وجود ندارد.

جیمز مالیزیا، دستیار کمیسیونر پلیس کانادا در یک کنفرانس خبری گفت: “پلیس اعتقاد دارد متهمان توانایی این را داشتند که این اقدامات جنایی را انجام دهند؛ اما اکنون دیگر خطری مردم، کارکنان راه‌آهن، مسافران یا زیرساخت‌ها را تهدید نمی‌کند.”

پلیس از ماه اوت، الصغیر و جاسر را تحت نظر داشته است. آن‌ها به لطف همکاری جامعه مسلمانان، رادارهایی را کار گذاشته بودند. بیش از بیست نفر از رهبران جامعه مسلمان پیش از کنفرانس خبری دعوت شدند تا با مقامات پلیس کانادا دیدار کنند. به آن‌ها گفته شده که یکی از مظنونان تونسی و دیگری اماراتی است. پلیس می‌گوید این دو نفر مدت زیادی در کانادا زندگی کرده‌اند اما شهروند کانادا محسوب نمی‌شوند.

چند رسانه آمریکای به نقل از منابع آشنا گزارش داده‌اند انفجار قرار بوده در قطاری از نیویورک به سمت کانادا صورت گیرد.

مسئولان شرکت راه‌آهن ویا-ریل در بیانیه‌ای گفته‌اند، به لطف همکاری زیاد بین ماموران انتظامی و واحدهای امنیتی ادارات مختلف در هیچ زمانی تهدید فوری علیه مسافران، کارکنان این شرکت یا عموم مردم وجود نداشته است.

پیتر کینگ عضو کنگره آمریکا از نیویورک مسئولان کانادایی را به خاطر این بازداشت‌ها ستود. وی گفت، من تلاش همکاران ضدتروریسم کانادایی را می‌ستایم، خصوصا پلیس سلطنتی کانادا که به خاطر تلاش‌هایش نقشه تروریستی را، که می‌توانست موجب خسارت جانی زیادی از جمله علیه شهروندان نیویورک شود، کشف کردند.

مقامات کانادایی اطلاعات بیشتری در مورد این دو نفر منتشر نکرده‌اند اما سخنگوی دانشگاه شربروک گفت الصغیر در سالهای 2008 تا 2009 در این موسسه تحصیل کرده است. او اخیرا در موسسه ملی تحقیقات علمی مشغول تحقیق روی پایان‌نامه دکترای خود بوده است. ژولی مارتینو سخنگوی این موسسه می‌گوید، پایان‌نامه او در مورد نانوسنسورها بود و در دانشگاه تدریس می‌کرده است. ما همکاری کامل خود را با مقامات برای دادن اطلاعات در مورد او اعلام می‌کنیم.

مقامات می‌گویند بازداشت‌های اخیر ارتباطی با حملات الجزایر یا بمبگذاری هفته پیش بوستون ندارد. تا کنون تعداد بسیار کمی اقدام تروریستی به اصطلاح خانگی در کانادا شناسایی شده است، اما هیچکدام از سوی القاعده نبوده است.

ویک توئس وزیر امنیت عمومی کانادا گفت این بازداشت‌ها نشان می‌دهد که تروریسم تهدیدی جدی برای کانادا محسوب می‌شود. وی در مجلس عوام گفت: “موفقیت این عملیات به خاطر این است که کانادا برای مبارزه با تروریسم با شرکای بین‌المللی همکاری بسیار نزدیکی دارد. کانادا فعالیت تروریستی را نمی‌پذیرد و مکان امنی برای حامیان تروریسم نخواهد بود.”

این دو نفر قرار است روز سه‌شنبه در تورنتو در دادگاه حاضر شوند.

منبع: برندون سان - 23 آوریل