ایران یادآور گذشته نوستالژیک خود شده

نویسنده

» تحلیل وینر سایتونگ از ایجاد روابط بازرگانی با ایران

رونالد شونهوبر

ایران با داشتن ۷۶ میلیون نفر جمعیت یک بازار مهم محسوب می شود. شرکت های غربی در تلاش اند تا بهترین موقعیت ممکن را در این گشایش اقتصادی به دست آورند.

اگر بخواهیم خصوصیات هاینز فیشر، رییس جمهور اتریش، را برشمریم، بی شک دو مشخصه از بقیه پررنگ تر خواهد بود: احتیاط و سنجیدگی. با توجه به خویشتن داری رییس جمهور فدرال، او در برابر دعوت رسمی ایران که بار دیگر در حاشیه مذاکرات هسته ای در وین مطرح شده چه واکنشی نشان خواهد داد؟ این دعوت درحقیقت مورد تأیید قرار گرفته، ولی نهاد ریاست جمهوری از بیان جزئیات درخصوص آن خودداری کرده است.

در مورد ایران، بی شک سازش ناپذیری فیشر همچنان بر قوت خود باقی است، ولی احتمالاً عوامل دیگری نیز دخیل می باشد. نه تنها او اولین رییس جمهور غربی خواهد بود که پس از انتخاب حسن روحانی به ایران سفر خواهد کرد، بلکه طبق گزارش های به دست آمده، هیأتی اقتصادی-بازرگانی نیز وی را همراهی خواهد نمود. و این رویدادها بی شک از دید ایالات متحده که نسبت به برقراری روابط اقتصادی با ایران هشدار داده، چندان خوشایند نیست، چرا که هنوز پیشرفتی اساسی در مذاکرات اتمی به دست نیامده و تحریم ها نیز همچنان پابرجا هستند. همین یک ماه پیش، یک مقام عالی رتبه آمریکایی در زمان سفر خود به وین به وضوح به نگرانی های آمریکا اشاره کرد. سفر او پس از برآوردهای یک گروه بازرگانی و نایب رییس اتاق بازرگانی، ریشارد شنتس، دایر بر امکان فعالیت در ایران، انجام شد.

ولی جذابیت بازار ایران تنها دامنگیر اتریش، که روابط خوبی نیز با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، نشده. به هرحال رقابت برای به دست آوردن جایگاه بهتر و مناسب تر به محض پایان یافتن تحریم ها از هم اکنون آغاز شده و این موضوع کاملاً عیان است.

در اوایل ماه فوریه صدها نماینده از شرکت های بزرگ فرانسوی، ازجمله رنو، ایرباس، و آلستوم، رقیب زیمنس، به ایران سفر کردند. سفر این هیأت بازرگانی به تهران نه تنها بزرگ ترین و برجسته ترین مورد طی چندین سال اخیر بوده، بلکه دولت فرانسه نیز از آن حمایت می کرد. ازسوی دیگر، اقتصاد آلمان نیز در این زمینه بیکار ننشسته. فریدریش واگنر، کارشناس تجارت خارجی در انجمن اتومبیل سازان آلمان، دراین خصوص می گوید: “مشتریان ایرانی به سوی تأمین کنندگان سابق خود باز خواهند گشت.”

اینکه درحال حاضر شرکت های غربی با امید بسیاری به سوی ایران نگاه می کنند، دلیل دارد. این کشور که اکنون در حال جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف است، نه تنها دارای ذخایر عظیم نفت و گاز می باشد، بلکه به دلیل داشتن ۷۶ میلیون نفر جمعیت، یکی از بازارهایی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. درعین حال، جمعیت ایران اکثراً از جوانانی تشکیل می شود که علاقه مند به کار و تحصیلکرده اند. فرصت های خوب بازرگانی، نه فقط دربخش زیرساختی، شرکت های غربی را به تأمل واداشته. تقریباً در ایران همه چیز باید خیلی سریع مدرنیزه شود، چرا که سال ها تحریم باعث شده تا این کشور به لحاظ اقتصادی در شرایط نامطلوبی قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، خودروسازان و سازندگان ماشین آلات از گشایش این بازار بیشترین سود را خواهند برد. به عنوان مثال، شرکت پژو در سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۵۵ هزار خودرو در ایران به فروش رساند و از این حیث، دومین بازار را پس از فرانسه برای این شرکت رقم زد.

در میان شرکت های اتریشی، احتمالاً شرکت گازی و نفتی OMV از بازگشت به ایران سود خواهد برد. این شرکت فعال در زمینه انرژی می تواند قرارداد منعقد شده در سال ۲۰۰۷ را که به دلیل فشارهای سیاسی به حال تعلیق درآمد، ازسرگیرد. گرهارد رویس، مدیر اجرایی این شرکت، در ماه دسامبر در زمان سفر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، به اتریش، با وی دیدار کرد. رویس روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی شرکت OMV گفت: “باید ارتباط و گفتگوهای خود را با ایران برقرار و آنها را حفظ کنیم. و ما اینکار را خواهیم کرد.”

منبع: وینر سایتونگ، ۲۰ فوریه