راهیان خلافت

نویسنده
مهرداد شیبانی

هفته ای که در آغاز آن دمکرات های آمریکا انتخاباتی را بردند که به روال معمول، “پیروزی” جمهوری اسلامی تبلیغ شد و در پایانش خبر رسمی کشف پلاتونیوم در ایران از محتوای “جشن کامل اتمی” احمدی نژاد پرده برداشت، یک بار دیگر از هدف جانشینی خلافت به جای جمهوری سخن به میان آمد.

آیت الله طاهری اصفهانی که از برگشت جمهوری به خلافت گفت و هشدار داد: “می خواهند خلافت را احیاء کنند” از روحانیونی است که باید یکی یکی کنار گذاشته می شدند تا “سلطنت اسلامی” که همان خلافت باشد؛ جانشین “نظام سلطنتی” شود که سه دهه قبل با هدف استقرار جمهوری در ایران برچیده شد.

دولت کودتایی محمود احمدی نژاد که جاده صاف کن این تبدیل و تبادل تاریخی است، همچنان مسیر برنامه ریزی شده ای را با دقت و شدت دنبال می کند که مرکز آن سلطه بر “شوراها” و “مجلس خبرگان” است که در آنها باید افراد”انتصابی” به شکل” انتخابی” سرنوشت “بدنه” و “راس” هرم سیاسی را در اختیار بگیرند.

ستاد”حامیان امام اول و دوم انقلاب”با پشتیبانی بالاترین راس هرم قدرت سیاسی، شورای نگهبان، سپاه پاسداران و دولت در این هفته کار”تصفیه” داوطلبان حضور در مجلس خبرگان و شوراهای شهر را به پایان بردند. همه اخبار موجود نشان دهنده حذف حساب شده داوطلبان به شکلی است که اقلیت ناچیزی از افراد”غیرخودی” باقی بمانند و اکثریت مطلق حذف شوند.به این ترتیب هم نتیجه انتخابات دلخواه راهیان خلافت است و هم در تبلیغ می توانند از وجود”دمکراسی” و”حضور سلایق گوناگون” بهره برداری کنند.

اظهارات متعدد اصلاح طلبان درون حکومتی، چهره های شاخص ملی ـ مذهبی و نامه مهدی کروبی به روشنی تمام از تکرار”انتخاباتی” خبر می دهد که اولین الگوی آن برکشیدن دولت احمدی نژاد بود. انتخاباتی که در آن شوراها به فرماندهان سابق سپاه سپرده خواهد شد و پیروان “امام دوم” مجلس خبرگان را در اختیار خواهند گرفت تا بتوانند دوام موروثی خلافت را تدارک ببینند؛ امری که زمزمه آن از مدت ها پیش در جامعه ایران شنیده می شود.

برای رسیدن به این هدف، سرکوب در داخل و تلاش برای گرفتن “تضمین امنیتی” در خارج این هفته هم ادامه داشت. نیروی انتظامی، اعتراض کارگران گرسنه بندر دیلم را به خون کشید. خبر از ادامه سرکوب انجمن های اسلامی دانشجویان رسید، کنترل پوشش در دانشگاه ها به میان آمد، دو سایت داخلی انتخاب و ادوار نیوز هم فیلتر شدند. آش چنان شور شد که حتی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در مشهد به صدا در آمد و از یکدست کردن کامل نیروهای سیاسی ابراز نگرانی کرد. ناظران امور ایران هشدار این حزب سنتی را که تاکنون یکی از ستون های محافظه کاران مذهبی ایران بوده است، احساس هراس آن از حذف در روند کنونی ارزیابی می کنند.

“طالبان ایرانی” که با مشت آهنین، هر اندیشه منتقدی را درداخل ایران سرکوب می کنند، با برنامه دقیقی در حال محو تدریجی همه آثار باستانی ایران هستند. دولتی که به طور غیررسمی “عید فطر” را سه روزه کرد تا مقدمات جانشینی آن را به جای عید نوروز فراهم آورد، آب به روی پاسارگاد گشوده و ویرانی میدان نقش جهان را تدارک دیده، اکنون در فکر عبور دادن راه آهن از تخت جمشید است.نقشه ای که این هفته افشا شد.

سرکوب در داخل با مشت آهنین، برنامه موازی دستکش مخملی در خارج را هم این هفته دنبال کرد. در آستانه انتخابات آمریکا، دولت احمدی نژاد با اصرار از مجلس خواست طرح انگشت نگاری از آمریکایی ها را از دستور کار خارج کند. اعضای مجلس که علت را نمی دانستند، اندکی بعد متوجه شدند هیاتی برای مذاکره مخفی در آمریکا به سر می برد.آمریکایی که در انتخابات آن جمهوریخواهان باختند و”ملت ایران” به گفته رهبر جمهوری اسلامی پیروز شد. شادمانی، به ویژه وقتی دونالد رامسفلد استعفا داد، مقامات،ائمه جمعه و تریبون های رسمی را چنان در بر گرفت که پایان “عصر بوش” را اعلام کردند. محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ، گفت که ایران آماده مذاکره با آمریکاست” منوط به دریافت درخواست رسمی در این زمینه”. خانم کوندولیزا رایس با لبخندی سرد به این درخواست جوابی منفی داد. دو روز بعد ریچارد هاوس که اکنون معلوم شده طرف مذاکره مخفیانه با احمدی نژاد در آمریکا بوده است گفت: “اعلام پایان دوران بوش یک خوش خیالی شتاب زده است.” اخبار بعدی نشان داد که رابرت گیتس، رئیس اسبق سازمان سیا و جانشین رامسفلد اساسا به توصیه کوندولیزا رایس و برای هماهنگی کامل بین وزارت خارجه و دفاع آمریکا انتخاب شده است. روزنامه نیویورک تایمز هم از “استراتژی گیتس” برای فروپاشی اقتصاد ایران خبر داد.

در روزهای پایانی هفته ایرانی گزارش محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، منتشر شد که از کشف پلاتونیوم در تاسیسات اتمی ایران خبر می داد و محمود احمدی نژاد هم از برپایی جشن بزرگ هسته ای شدن کامل در آینده نزدیک سخن گفت. دو خبری که یکدیگر را تکمیل می کنند و جمهوری اسلامی را رسما در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار می دهند.

این اخبار شادمانی تندروهای آمریکا را برانگیخت که خواستار تحریم فوری جمهوری اسلامی شدند. درخواستی که وزیر خارجه فرانسه هم آن را تکرار کرد. تونی بلر، نخست وزیر انگلستان گفت: “ایران دو گزینه را پیش روی دارد، یا در جهت کمک به غرب گام بردارد و یا اینکه به طور فزاینده به انزوای بین المللی کشیده شود.”

یوشکا فیشر هم که اکنون مقام رسمی ندارد، در یک سخنرانی درباره روابط ایران و اروپا سخن گفت و هشداری تاریخی داد: “در آغاز قرن گذشته آلمان قدرت رهبری کننده اروپا بود، اما در پیش گرفتن تصمیمات نادرست ما به فاجعه ای کامل انجامید.” او به زبان دیپلماتیک سرنوشت هیتلر و آلمان بعد از او را به مقامات جمهوری اسلامی یادآور شد.

عصر چهارشنبه که هفته ایرانی برای راقم این سطور به پایان می رسد، دو رویداد مهم مرتبط با هم در جریان است: گروه 1+ 5در جلسه دیگری برای تصمیم گیری درباره تحریم جمهوری اسلامی شرکت می کند. اخبار حاکی از آن است که روسیه هنوزمانع تصویب قطعنامه پیشنهادی است که حسن روحانی آن را” بسیار تند” خواند. ولادیمیر پوتین هم در مسکو مشغول مذاکره با جرج بوش است.مذاکره ای که به درخواست پوتین و در فرودگاه مسکو انجام می شود و احتمال دارد در آن به نوشته روزنامه روسی “کامر سنت” پرونده هسته ای ایران با توافق آمریکا در زمینه عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی مبادله شود.”

آیا سفر ناگهانی علی لاریجانی که در آخرین لحظه به جای منوچهر متکی به مسکو می رود تا ولادیمیر پوتین را ملاقات کند برای جلوگیری از این معامله است؟