احمدی نژاد زیر آتشبار مخالفان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مردودی دولت در امتحان ولایت‌پذیری

حملات اصول‌گرایان به احمدی‌نژاد پایان ندارد: از اعلام خبر آزادی دو کوهنورد آمریکایی تا مسایل مربوط به اختلاس و از سکوت درباره “بیداری اسلامی” در مجمع عمومی سازمان ملل تا حملات روزنامه دولت به شهرداری تهران. فضا اکنون به گونه‌ای علیه احمدی‌نژاد تغییر یافته که حتی دبیرکل حزب موتلفه نیز به طور شفاف وی را مورد انتقاد قرار داده است.

بالا گرفتن حجم انتقادها علیه احمدی‌نژاد و اطرافیانش، از سوی اصول‌گرایان، به عقیده برخی، ناشی از نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس نهم است.

استعفای یکی از مشاوران احمدی‌نژاد نیز باعث شده تا نقدهای پیشین بر دولت وی پیرامون رابطه با روحانیان، بار دیگر زنده شود.

آن‌گونه که رسانه‌های اصول‌گرا نوشته‌اند، “امیر امیرگان رئیس حوزه مشاوران جوان مرکز ارتباطات دولت و روحانیت” از سمت خود به دلیل آنچه که “عدم وجود برنامه کاری در مجموعه حوزه مشاوران جوان کشور و دخالت‌های جریان انحرافی در دولت بر این مجموعه” خوانده،از سمت خود استعفا داده است.

سایت خبری جهان‌نیوز ـ نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ این استعفا را با عبارت “ ناب رابط دولت با روحانیت در آستانه پاره شدن” توصیف کرده و نوشته است: “این موضوع در ابتدا به علت بی اعتنایی به نظرات و توصیه‌های مراجع و علما عنوان شد اما پس از خانه نشینی رئیس جمهور در ماجرای وزیر اطلاعات و اعتراض او به حکم رهبر انقلاب، همین هم زیر سئوال رفت”.

استعفای این مشاور احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که در آخرین نمونه از انتقاد به احمدی‌نژاد، یک سایت اصول‌گرا ضمن مقایسه “ولایت‌پذیری” دولت احمدی‌نژاد، با دولت‌های پیشین، نوشته است: “دولت در چند امتحان ولایتمداری چنان مردود شد که حتی در تاریخ انقلاب نیز بی سابقه بود. و در واقع احمدی ن‍ژاد باید شانس آورده باشد که این مردودی ها، سابقه اش در زمینه امر ولایت را حبط نکرده است”.

در چنین فضایی دیروز روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، حملات جدیدی را علیه شهرداری تهران بچهکاندیدای بالقوه انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نام می‌برند.

این روزنامه نوشته است: “تغییرات قیمت طلا در داخل کشور متأثر از تحرکات داخلی برخی جریان‌های اقتصادی در شهرداری تهران بوده است که تا حد زیادی بر بازار داخلی قیمت سکه و طلا اثرگذاشته است”.

روزنامه دولت همچنین در مطلبی دیگر، مدعی شده که برخی نزدیکان شهرداری تهران در بازار بورس نیز اثرات منفی گذاشته‌اند.

انتشار این گزارش‌ها در روزنامه ایران هم‌زمان با آن شد که هنگام ورود احمدی‌نژاد به خاک ایران، برخی از حامیان وی در فرودگاه با شعار “یارعلی درنهروان،بشکن سکوت را قهرمان” به استقبال وی رفتند.

انتشار این گزارش اما با واکنش تند حامیان رسانه‌ای قالیباف مواجه شد. سایت شفاف‌نیوز، این گزارش را “شروع پروژه‌ای” دانست که “جریان انحرافی پیش از این وعده آغاز آن را داده بود و اعلام کرده بود به زودی اسنادی درباره مسائل اقتصادی رو خواهد کرد”. این سایت همچنین با اشاره به سخنان مجمدجعفر بهداد، نوشته است: “افشاگری‌ها اگر به این شکل ادامه داشته باشد، بیش از آنکه این ارگان دولتی مدعی شده، بی‌سند و مدرک است”.

روزنامه همشهری نیز یادداشتی را منتشر کرده که در آن ضمن اشاره به بحث اختلاس در بانک صادرات، احمدی‌نژاد در آن این گونه مورد خطاب قرار گرفته: “آقای احمدی نژاد ای کاش شما با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی و قطع دست غارتگران بیت المال روی کار نمی‌آمدید ای کاش شما با شعار برچیدن روابط فامیلی در هژمونی قدرت روی کار نمی‌آمدید. ای کاش از فهرست مفسدان اقتصادی در جیب خود خبر نمی‌دادید. ای کاش مستضعفان را به خیال ظهور منجی عدالت امیدوار نمی‌کردید. آقای احمدی نژاد وعده های رنگارنگ برخورد قاطع با چپاولگران را در سفرهای استانی یادتان هست؟ سخنان تند و آتشین در برابر فوج فوج مردمان ساده را زیر باران، زیر برف، زیر آفتاب داغ و… یادتان هست؟ قرار نبود فقط مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد و با کف و سوت و جیغ و هورا او را خشنود کند قرار بود صاحب سخن هم به سخن خویش متعهد باشد و کردار خود را بر گفتارش منطبق کند”.

از سوی دیگر محسن علی‌حسینی،مدیرعامل شرکت مسکن و ساختمان جهان، که وابسته به شهرداری تهران است، در این‌ باره اینگونه اظهارنظر کرد: “بعد از افشای فساد مالی چند هزار میلیاردی در نظام بانکی کشور و ارتباط آن با جریان انحرافی و تخلفات عدیده اقتصادی این جریان فاسد، این جریان تلاش دارد کلیه فعالان اقتصادی که در خدمت این جریان قرار نگرفته‌اند را لکه دار کنند. البته این نوع اتهام پراکنی‌ها از سوی جریان انحرافی و ارگان رسانه‌ای آن موضوع جدیدی نیست و مردم خود بهتر می‌دانند که این نوع لکه دار کردن خادمینشان توسط عده‌ای برای فرار از پاسخ گویی نسبت به فسادهای بزرگی است که متوجه آنهاست”.

در تحولی دیگر، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه نیز، به انتقاد از سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل و مصاحبه‌های وی در آمریکا پرداخته و گفته است: “خوب بود آقای رئیس‌جمهور قسمت اعظم نطق خود را به پدیده شگرف بیداری اسلامی و تحولات عظیم منطقه اختصاص می داد و فصل جدیدی از دیپلماسی عمومی سیاست های خارجی جمهوری اسلامی را در این دوره به نمایش می‌گذاشت… موضوع تداوم غنی‌سازی اورانیوم و بهره‌برداری از مواهب الهی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای یک مطالبه ملی است و مردم همواره در شعار شان به مسئولین یاد آور شده‌اند. لذا توقف غنی‌سازی در صورت گرفتن سوخت 20 درصد سخن مردم نیست”.

در همین حال حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران، در مصاحبه با سایت رجانیوز، ضمن اشاره به انتخابات سال 84، گفته است که “به خاطر وحدت موضوع را باز نمی‌کنم، اما ۸۴ احمدی‌نژاد موجب تفرقه اصولگرایان شد”.

فدایی همچنین با اشاره به تشکیل جبهه پایداری از سوی برخی نزدیکان احمدی‌نژاد و سکوت برخی از آنان در مقابل بحث اختلاس در بانک صادرات، گفته: “برخی خط قرمز را جریان فتنه و انحراف می‌دانند اما ما غیر از این فساد را هم خط قرمز می‌دانیم”.

وی همچنین در قسمت دیگری از سخنانش به بحث اعتراضات پس از انتخابات و مواضع نیروهای سیاسی اشاره کرده: “بعضی‌ها با سکوتشان به فتنه کمک کردند، بعضی‌ها با نوع همراهی با فتنه آن را تقویت کردند؛ بعضی‌ها به ظاهر مقابل فتنه ایستادند، اما عملاً به آن کمک کردند، آیا ما این موارد را روشن و تبیین کردیم؟ نکردیم، ولی عده‌ای با تحلیل‌های غلط و خط کشی‌های نادرست، جبهه نیروهای انقلاب را محدود می‌کنند و ریزش درست می‌کنند و افرادی را از انقلاب خارج می‌کنند”.

انتقادات از احمدی‌نژاد و اطرافیانش بالا گرفته است، روسای بانک‌ها برکنار می‌شوند و رسانه‌های اصول‌گرا هر روز بیش از پیش بر نقش آنچه که “جریان انحرافی” می‌نامند، در بحث اختلاس تاکید می‌کنند. آیا  این بحث‌ها برای حذف نیروهای حامی احمدی‌نژاد از مجلس آینده است؟