دردسر لباس سپاه برای محسن رضایی

نویسنده
مریم کاشانی

» تحولات عضو پیشین گروه فشار در وزارت کشور

در مراسم روز قدس امسال، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با لباس نظامی در راه پیمایی شرکت کرده بود. این اقدام او که سالهاست از سپاه پاسداران کناره گیری کرده و دیگر خود را نظامی معرفی نمی کند، توجه رسانه ها را جلب کرد.

روح الله جمعه ای، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور که سخنان چندی پیش او درباره ضرورت کسب مجوز انصار حزب الله برای اقدامات خیابانی شان، جنجال برانگیز شده بود، از جمله معترضان به لباس نظامی محسن رضایی بود.

او در صفحه شخصی خود در فیسبوک با اشاره به “ابهاماتی” که پوشیدن این لباس ایجاد کرده، نوشت: “جناب رضائی در سال ۷۶ اعلام کردند از سپاه گناره گیری کرده و بنا به دغدغه و توانمندی تاثیر در حوزه فرهنگی و اقتصادی به این حوزه خواستار حضور در آن وادی شده بود که البته با موافقت رهبر معظم انقلاب روبرو شد لذا استفاده از این لباس آیا به معنای بازگشت وی به سپاه پاسداران است؟ و یا اینکه وی همچنان کادر این نهاد انقلابی می باشد و بنا به تشخیص فرماندهی سپاه پاسداران مجاز به استفاده از این لباس می باشد؟ “

 جمعه ای اضافه کرده بود: “چنانچه وی ارتباط سازمانی با سپاه پاسداران ندارد آیا صرف سابقه حضورش در سپاه مجوز استفاده مادام العمر از افتخارات و امکانات این نهاد انقلابی است؟ و آیا این امکان برای همه کادر سپاه پاسداران در هر شرایطی فراهم است؟ “

او همچنین خواستار پاسخ گویی قضایی محسن رضایی شده بود: “چنانچه هیچ یک از موارد فوق صحت نداشته باشد برابر با مواد ۵۵۵ و ۵۵۶ قانون مجازات اسلامی درخصوص استفاده غیر مجاز از لباس و علایم و درجات نظامی و انتظامی چه پاسخی برای این بند از ابهامات دارد؟ “

محسن رضایی در یادداشتی که سایت بازتاب منتشر کرد، در پاسخ به این سووالات نوشت: “از حقیر پرسیده شد ‌چرا لباس پاسداریِ بدون درجۀ سال‌های اول انقلاب را در راهپیمایی روز قدس پوشیدی؟ یک کلام خواستم بگویم: برگردیم به ارزش‌های انقلاب، برگردیم به صفا و صداقتِ روزهای آزادی خرمشهر، برگردیم به برادری‌‌ها.”

 او اضافه کرده بود: “آری، لباس سپاه پوشیدم که هم از رزمندگان و مظلومین سوریه، فلسطین و عراق حمایت کنم و هم بگویم تنها راه نجات منطقه، این است که ما در ‌کشور، عمیقا به ارزش‌های انقلاب اسلامی برگردیم. اگر موج ناامنی که از سوریه و عراق شروع شده و امروز به فلسطین رسیده است، مهار نشود در ماه‌های آینده وارد لبنان و خلیج فارس شده و احتمالا در آن صورت به ایران هم کشیده خواهد شد.”

همزمان پاسخ معاونت اطلاع رسانی و بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام هم منتشر شد که البته مانند پاسخ محسن رضایی، چندان شاعرانه نبود. در این جوابیه پس از اشاره به پوشیدن لباس سپاه پاسداران، توسط محسن رضایی، آمده بود: “در شرایطی که همه آحاد ملت، ارکان نظام و گروه­ها و جناح ها در خصوص مواضع اصلی و سیاست های کلان نظام تحت زعامت رهبری عظیم الشان انقلاب می بایست همگرایی و همدلی داشته باشند، متاسفانه مواضع سووال برانگیز یک مقام مسئول دولتی در وزارت کشور مایه شرم و نگرانی شدید شده است.”

این اطلاعیه وعده داده بود که “دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقبیح چنین اقدامات مرموز و تفرقه انگیزی که باید آن را بازی در زمین دشمنان نظام و اسلام توصیف کرد ، به زودی پاسخ مکتوب و محرمانه خود را درباره ابعاد این اقدام مشکوک خطاب به وزارت کشور ارسال خواهد نمود.”

اما روح الله جمعه ای در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، از سخنان خود دفاع کرد و ضمن تاکید بر آنکه نوشته او در فیسبوک موضع شخصی اش بوده است، گفت: “مطلب مذکور اشاره به چرایی پوشیدن لباس سپاه پاسداران از سوی آقای محسن رضائی در راهپیمایی روز قدس داشت که سوالی کاملا عادی و معمولی از سوی یک روزنامه نگار بود و جای تعجب بود که این سوال با چنین جواب خاصی مواجهه شود.”

در این میان رسانه های راستگرا به حمایت از محسن رضایی پرداختند. سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا ذاکانی از اعضای سپاه پاسداران و نماینده کنونی مجلس در گزارشی با عنوان “حمله‌به اقدام‌ارزشی‌محسن‌رضایی‌در روزقدس” نوشته بود: “اقدام ارزشی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز قدس، گویا به مذاق برخی خوش نیامده است. “

 یکی از خوانندگان این سایت هم در دفاع از محسن رضایی نوشته بود: “بعضی وقتها بعضی از مقامات مارا مجبور میکنند به شعوراداریشان شک کنیم، لطفا شما بفرمایید در کدام قانون آمده پوشیدن لباس نظامی برای یک نظامی که از طرف فرمانده کل قوا به نهاد دیگری مامور خدمت شده جرم است برادر من؟ درضمن سردار محسن رضایی هنوز بازنشسته نشده اند.”

سایت بولتن نیوز هم در گزارشی نوشت: “پس از این اقدام تحسین برانگیز محسن رضایی، عده ای از عناصر رسانه ای اپوزیسیون و معاند نظام، با اتخاذ مواضع منفی سعی در تخریب این شخصیت انقلابی داشتند که همچون همیشه اینبار نیز جز ننگ و بی آبرویی چیزی برای این وطن فروشان به همراه نداشت اما اتفاقی که در چند روز اخیر همگان را به حیرت واداشت، اظهارات غیرمنصفانه و دور از بصیرت بود که ازسوی روح الله جمعه ای معاون خبر سابق ایرنا و رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور دولت یازدهم رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور مطرح شد.”

این دومین بار است که در هفته های اخیر، سخنان روح الله جمعه ای جنجال برانگیز میشود. سیزدهم مرداد هم او طی سخنانی به انصار حزب الله هشدار داد که باید برای اقدامات خود مجوز بگیرند و اضافه کرد: “دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود. ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.”

این سخنان نارضایتی انصار حزب الله را در پی داشت و آنان در پاسخی نوشته بودند: “اصل اجرای این فریضه [امر به معروف و نهی از منکر] در جامعه منوط به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست هر چند در تدابیر اندیشیده برای اجرای جمعی این فریضه هیچ تعارضی میان وظایف قانونی وزارت کشور و امر به معروف جمعی انصارحزب‌الله وجود نداشته و ندارد.”

گفتنی است روح الله جمعه ای از نزدیکان رحمانی فضلی، وزیر کشور راستگرای دولت روحانی است، که در دولت محمود احمدی نژاد مدتی به معاونت خبرگزاری ایرنا رسید. بر اساس گزارشی که در تیر ماه سال ۱۳۸۷ در سایت روزآنلاین منتشر شد، “خبرنگار پارلمانی صدا و سیما در مجلس ششم، مدیرکل روابط عمومی سازمان فنی و حرفه‌ای، عضو هیات ‏منصفه مطبوعات و عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از مسوولیت‌های پیشین روح‌الله ‏جمعه‌ای است.‏” او در دوران ریاست جمهوری خاتمی از سران گروه فشار سمنان بود و “ربودن تعدادی از دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه سمنان و روشن کردن آتش به دور آنان در زیر زمین ‏پایگاه نواب صفوی سمنان ، ضرب و شتم فعالان دانشجویی ، حمله به بهزاد نبوی ، ضرب و شتم ابراهیم ‏اصغر زاده ، ضرب و شتم حبیب الله پیمان و…. از جمله فعالیت های گروه فشاری بود که روح الله جمعه ای ‏در رأس آن قرار داشت.‏”

به نظر میرسد که مطابق “سنت حسنه نظام مقدس جمهوری اسلامی”، که اعضای گروه فشار در هر دوره، به مرور به مدیران تکنوکرات نظام تبدیل میشوند، اینبار هم تحولاتی در روحیه رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور رخ داده است.