بدحجابی هم به جرم های دانشجویان افزوده شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سی سال محرومیت یک دانشجو از فعالیت های سیاسی

در حالی که رسانه های دولتی، مسئولان و برخی از ائمه جمعه، این روزها پی در پی درباره رواج بدحجابی در جامعه، بخصوص در میان جوانان تذکر می دهند، گزارش ها حاکی از آن است که در دانشگاه ها روند برخورد با افرادی که به گفته مسئولان “بدحجاب” هستند، شدت گرفته است.

آن گونه که یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه گیلان به “روز” گفته،  مسئولان این دانشگاه چندین نفر را مامور بررسی حجاب افراد در دانشگاه ها کرده اند، و در صورتی که دانشجویی از نظر این افراد بدحجاب”چ باشد، باید از دانشگاه خارج شود و با “حجاب مناسب” بازگردد. از سوی دیگر، برخی از این افراد که سابقه چندین بار بدحجابی داشته یا در مقابل دستورات ماموران حراست مقاومت کنند، به کمیته های انضباطی احضار می شوند.

از سوی دیگر، صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت و گویی با خبرگزاری مهر، گفت: “از دو سه سال پیش طرحی را آغاز کردیم که طی آن در هر دانشکده فردی با درجه تحصیل لیسانس انتخاب شد و با آموزش هایی که به آنها داده شد روش تذکر و یادآوری را فرا گرفتند تا بتواند با عاطفه و نرمی به دانشجویان تذکر دهند. بر اساس این طرح اکنون هفت نفر در هفت دانشکده علامه حضور دارند که درباره حجاب و عفاف در صورت لزوم تذکر می دهند.”

رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: “تاکنون به دلیل بدحجابی محرومیت نداشته ایم اما از توبیخ تا حتی تعلیق یک ترم تحصیلی مواردی بوده اند که بسیار به ندرت اتفاق افتاده است که خانواده های دانشجویان در جریان قرار گرفته اند.”

شریعتی خاطرنشان کرد: “شیوه کار این افراد تذکر دهنده به این صورت است که ابتدا به خود فرد تذکر می دهند. اگر فرد اصلاح شد اطلاعی از وضعیت وی به مدیر دانشکده ارائه نمی شود اما چنانچه فرد اصلاح نشد به مدیر دانشکده اطلاع داده می شود و در صورتی که احساس شود افرادی تمردهای ذاتی دارند به کمیته های انضباطی هدایت می شوند که آنجا هم در مراحل اولیه تذکر داده می شود. در صورتی که فردی در این زمان نیز سرکشی داشت برای او پرونده انضباطی تشکیل می شود. متاسفانه احساس می شود که برخی ماموریتهایی دارند که با پوششها و لباسهای خاصی حاضر و ظاهر شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند.”

 

دانشگاه اصفهان: بی خبری از وضعیت یک دانشجو

از وضعیت و محل نگهداری بهمن خدادادی، از  دانشجویان “آزادی‌خواه و برابری طلب” اصفهان هیچ اطلاعی در دست نیست.

به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی دانشگاه اصفهان، هفته گذشته به ستاد خبری اداره کل اطلاعات استان اصفهان احضار و در همان جا بازداشت شد، اما تاکنون هیچ گونه توضیحی درباره علت بازداشت وی و اتهامات وارده به وی منتشر نشده است. آنچه باعث نگرانی خانواده این فعال دانشجویی شده، بی خبری مطلق از وضعیت وی است، به گونه ای که حتی دادگاه انقلاب استان اصفهان نیز از بازداشت وی اظهار بی اطلاعی می کند.

 

دانشگاه علم و صنعت: اخراج 4 دانشجو

پس از صدور احکام اخراج برای 5 تن از دانشجویان دانشگاه شیراز،  چهار تن دیگر از فعّالین دانشجویی، این بار در دانشگاه علم و صنعت و در  اقدامی غیر قانونی توسط  کمیته انضباطی مرکزی وزارت علوم به اخراج از دانشگاه محکوم شدند.

حکم چهار تن از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت پس از 9 ماه از ارجاع پرونده ایشان به کمیته مرکزی وزارت علوم تشدید شد.

احکام صادره به شرح زیر است:

پویا شریفی: اخراج از دانشگاه به همراه 5 سال محرومیّت از تحصیل در کلیه دانشگاه های کشور، حمید رضا صحرایی: 4 ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات، علی اسداللهی: 4 ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات، سجاد درویش: 4 ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات.

پویا شریفی به دلیل حکم صادره از ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر بازمانده است. وی از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و مدیر مسئول نشریّۀ “جمهوری” بوده است.

حمید رضا صحرایی، دانشجوی ورودی 83 رشتۀ مهندسی مکانیک، دبیر اسبق شورای صنفی و مدیر مسئول هفته نامه توقیف شدۀ “پویش”، علی اسداللهی، دانشجوی ورودی 84 رشتۀ مهندسی راه آهن، دبیر اسبق کانون شعر دانشگاه و فعّال مطبوعاتی و سجّاد درویش، دانشجوی ورودی 84 رشتۀ مهندسی صنایع، مدیر مسئول نشریّۀ توقیف شدۀ «تریا» و از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بودند.

اتّهام این دانشجویان اقدام علیه امنیّت ملّی و تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی، تحریک و رهبری دانشجویان در تجمّعات قبل و بعد از انتخابات (از جمله اخراج عوامل برنامۀ منطقه آزاد صدا و سیما از دانشگاه، تظاهرات علیه هتّاکی کوچک زاده نمایندۀ مجلس، اعتراض در قبال حضور داوودی معاون احمدی نژاد، برگزاری میتینگ های انتخاباتی، تجمّعات مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات و… ) و همچنین برگزاری مراسم سوگواری برای شهید کیانوش آسا (از جان باختگان حوادث بعد از انتخابات) ذکر شده است.

 

دانشگاه پلی تکنیک: آزادی یک دانشجو

محمد یوسفی، دانشجوی دانشکده مهندسی کشتی سازی پلی تکنیک پس از 161 روز زندان یکشنبه شب، آزاد شد.شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر 4 سال حبس این دانشجو را به مدت 5 سال به حالت تعلیق درآورد تا وی پس از161 روز از زندان آزاد گردد.محمد یوسفی 16 آذر سال گذشته، هنگام ورود به دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دانشجو در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

دانشگاه شیراز: اخراج و تبعید دانشجویان

در آستانه سالگرد اعتراضات به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز، از این دانشگاه اخراج شده اند.  کاظم رضایی، عبدالجلیل رضایی، حمدالله نامجو، اسماعیل جلیلوند و یونس میر حسینی از جمله دانشجویان اخراج شده هستند.

این در حالی است که آلما رنجبر و هادی الم لی نیز از سوی کمیته انضباطی وزارت علوم به تبعید از دانشگاه شیراز محکوم شده اند. آرش روستایی و محسن زرین کمر هم در حالیکه تمامی واحدهای درسی خود را گذرانده اند،هنوز موفق به اخذ مدرک فارغ التحصیلی خود نشده اند.

کمیته انضباطی، اتهام این دانشجویان را “برهم زدن نظم دانشگاه” و “توهین به مقدسات” در مراسم روز دانشجو دانسته اند. اکثر این دانشجویان، به چند ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند و کمیته انضباطی دانشگاه شیراز، آن ها را به کمیته انضباطی وزارت علوم ارجاع داده بود.

 

دانشگاه تهران: زندان و محرومیت از فعالیت سیاسی

مهدی تاجیک، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران  به 27 ماه حبس تعزیری و 30 سال محرومیت سیاسی محکوم شد.وی که از جمله فعالان در نشریات اصلاح نیز بوده است، بر اساس حکمی که از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر گردید به 27 ماه حبس تعزیری و 30 سال محرومیت سیاسی محکوم شده است.

در حکم دادگاه بدوی آمده که وی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری، به اتهام  فعالیت تبلیغی علیه نظام به نود و یک روز حبس تعزیری و همچنین به جهت توهین به ریاست جمهوری به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

همچنین دادگاه، این روزنامه نگار را به مدت 30 سال از حرفه خبرنگاری،تالیف، مصاحبه، مقاله نویسی و حتی تحلیل سیاسی محروم نموده است. عضویت، هواداری و همچنین فعالیت موثر در احزاب و گروه های سیاسی و به طور کل ورود در مسایل نظری سیاسی از مصادیق این ممنوعیت عنوان شده است.

تاجیک به دنبال موج بازداشت های پس از روز عاشورا بازداشت، و تا چند روز مانده به عید نوروز، در بند 350 زندان اوین به سر می برد. وی از آن زمان برای مرخصی از زندان ازاد شده است.گفتنی است که تاجیک در سال 85 نیز بازداشت و به دو ونیم سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

دانشگاه آزاد بوشهر: بیانیه در محکومیت اعدام ها

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد بوشهر با عنوان “دانشجویان سبز” با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن اعدام های اخیر، همراهی و همدردی خود با هموطنان کرد را اعلام کردند.

این دانشجویان در بیانیه خود آورده اند:“در سوگ ایران نشسته ایم، این روزها ایران دویاره سیاه پوش و عزادار است، امروز ایران خود را صاحب عزا و همدرد پدران، مادران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان کرد می داند. اما باز هم با تمام این سختی ها و رنج ها، ما هستیم و همچنان خواهیم بود در کنار یکدیگر فارغ از تمام رنگ ها و سلیقه ها. کارمان از ترس و وحشت گذشته است، امیدی داریم در دل که روشنایی راهی است که می پیماییم، در کنار هم، به سوی آزادی.”

این بیانیه همچنین می افزاید: “ما دانشجویان سبز دانشگاه آزاد بوشهر نیز در این غم دردناک، خود را شریک و هم درد تمامی ایرانیان می دانیم و اعدام های اخیر را که در کمال بی عدالتی و بی قانونی، با اتهامات واهی و بی اساس و بدون اطلاع وکلا و خانواده هایشان اجرا شده است را محکوم می کنیم و خواهان بازگشت تمامی دستگاه های اجرایی، امنیتی و قضایی به قانون، احترام به حقوق اساسی و ابتدایی انسان ها، جلوگیری و برخورد با تصمیمات خود سرانه فراقانونی، حفظ استقلال دستگاه قضایی و اصلاح ساختارهای بیمار اجرایی و قضایی می باشیم تا فضایی آرام، سالم و عادلانه در سطوح مختلف جامعه برقرار شود. در چنین فضایی است که می توان با چشمانی باز، مشکلات را ریشه یابی نمود و در جهت برطرف کردن آن ها تلاش کرد.”

 

تمدید بازداشت عماد بهاور برای دو ماه دیگر

قرار بازداشت عماد بهاور، فعال سیاسی به مدت دو ماه دیگر نیز تمدید شد. به گزارش کلمه، قرار بازداشت عماد بهاور در حالی تمدید شده که بازجویی های وی به پایان رسیده است.

عماد بهاور رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران در بند ۲۰۹ زندان اوین و با جعفر پناهی، کارگردان ایرانی هم سلول است. این سومین بازداشت عماد بهاور در یک سال گذشته می باشد، در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بهاور یکبار به مدت ۴ روز و بلافاصله بعد از انتخابات نیز به مدت دوماه بازداشت شده و تمام این مدت را در سلول های انفرادی ۲۰۹ محبوس بوده است.

همچنین نیروهای امنیتی در سال جاری علاوه بر فشار برای اخراج او از محل کارش با فشار بر حراست دانشگاه مازندران از برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه وی در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی نیز جلوگیری به عمل آوردند.بهاور به دنبال وصول احضاریه ای برای ارائه آخرین دفاع در مورد پرونده بازداشت اول بعد از انتخابات به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود که پس از ارائه دفاعیه با تفهیم اتهامی جدید بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.