یا الآن یا هیچ وقت

نویسنده

» تحلیل کوریه انترناسیونال از حمله به ایران:

رهبران سیاسی اسراییل پس از یک سکوت طولانی مدت مجدداً از حمله نظامی علیه ایران سخن می گویند. در جلسه ای در کنست مورخ ۳۱ اکتبر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل خاطرنشان ساخت که ایران یک تهدید مستقیم برای کشورش و دیگر نقاط جهان است. ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل نیز به نوبه خود اظهار داشت که اسراییل نمی تواند ظهور یک ایران اتمی را بپذیرد.

نقشه حمله نظامی به ایران در زمانی مطرح می شود که خروج ۳۹۰۰۰ سرباز آمریکایی از عراق در دستور کار قرار گرفته. با این حال، واشنگتن تصمیم گرفته حضور نظامی خود را در منطقه خلیج فارس افزایش دهد و همین موضوع احتمال حمله نظامی مشترک ایالات متحده و اسراییل به ایران را افزایش می دهد. به هرحال خروج نیروهای آمریکایی یک پیروزی استراتژیک برای جمهوری اسلامی محسوب می شود.  طی سال های اخیر جنگ غیرمستقیمی میان ایران و ایالات متحده در بغداد درجریان بوده است.  این درحالی است که تهران همواره بیم آن داشته که حضور “نیروهای اشغالگر” در خاک عراق منجر به عقد یک قرارداد امنیتی میان بغداد و واشنگتن شود و درنهایت به ایجاد پایگاه های نظامی دائمی آمریکا در کنار مرز ایران بینجامد.

به نظر می رسد که نوری المالکی، نخست وزیر عراق که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد، به سران این کشور وعده داده باشد که با هرگونه تمدید حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق مخالفت کند. خروج این نیروها نه تنها ایران را نسبت به مرزهای غربی خود مطمئن خواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد تا جمهوری اسلامی درصدد پر کردن خلاء نظامی و امنیتی در عراق برآید. نوری المالکی که خود را نسبت به تهران مدیون می داند [زیرا در زمان تشکیل دولتش از حمایت سیاسی آن برخوردار بود]، همواره درخصوص پرونده های مختلف موضعی مشابه موضع تهران اتخاذ کرده است. او درخصوص بحران سوریه در کنار ایران قرار گرفته و همواره حمایت خود را از بشاراسد اعلام کرده است. دورنمای تقویت موضع ایران در عراق و نزدیک شدن بغداد به محور تهران-دمشق انتقادات شدیدی نزد فوق محافظه کاران و جمهوریخواهان در آمریکا که مخالف خروج نیروها از عراق هستند به راه انداخته. تصمیم پنتاگون درخصوص استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس و عقد قراردادهای نظامی و امنیتی با شورای همکاری خلیج فارس نشان از تلاش اوباما برای پاسخ به این نگرانی ها و کاهش دلمشغولی های متحدانش در منطقه دارد. این چیدمان های جدید ممکن است مراحل آماده سازی برای حمله نظامی علیه ایران باشد. از دید سران آمریکایی و اسراییلی، عراق متحد شده با تهران منطقه وسیعی را دراختیار محور ایران-سوریه قرار خواهد داد. چنین دورنمایی یک چالش واقعی برای ایالات متحده و اسراییل در منطقه خواهد بود.

به علاوه، سرسختی بشاراسد و اینکه به نظر نمی رسد حکومت اش در کوتاه مدت سرنگون شود، باعث می شود تا ایده حمله نظامی به ایران تقویت گردد. حکومت اسد ازنظر اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به تهران است. درنتیجه، سرنگونی او ازقبل نیاز به تضعیف ایران و تشکیل فوری جبهه ای علیه سوریه دارد: جبهه ای شامل ترکیه، ایالات متحده، کشورهای عربی خلیح فارس و در رأس آنها عربستان سعودی.

به همین دلیل است که حمله نظامی به ایران نه تنها باعث کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خواهد شد، بلکه سرنگونی حکومت سوریه را تسریع خواهد کرد. به علاوه، چنین حمله ای می تواند برنامه هسته ای ایران را ازبین ببرد یا حداقل روند پیشرفت آن را کاهش دهد. اعلام اخیر سران اسراییلی نشان می دهد که تصمیم حمله به ایران ازقبل اتخاذ شده و اکنون تنها سؤالی که سران آمریکایی و اسراییلی مطرح می کنند این است که این عملیات در چه تاریخی انجام خواهد شد.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۸ نوامبر