گوشت تلخ ها

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

برادر پناهیان که این روزها در نقش “قرائتی تحت ویندوز” عمل می کند و یک جورهایی “ دیل کارنگی امت حزب الله” است، در یک سخنرانی که در دو سه روز اخیر کرده، سئوالی را مطرح کرد که اغلب مردم سالهاست به آن فکر می کنند: “چرا بعضی حزب‌اللهی‌ها زیاد رفیق ندارند؟ بعضی‌ها آن‌قدر گوشت‌تلخ هستند که نمی‌شود به آنها نزدیک شد! بعضیها ساز خودشان را می‌زنند و با همدیگر هم‌افزایی نمی‌کنند. به تیم‌های همدیگر کمک نمی‌کنند، به رونق گرفتن بیشترِ هیات‌های همدیگر کمک نمی‌کنند. امروز آن‌قدر حقّ واضح و آشکار شده است که اگر کسی مرگ بر اسرائیل بگوید، دیگر هنر نکرده است. کسی هم که به فقط به ولیّ ارادت داشته باشد، دیگر هنر نکرده است؛ باید دید آیا اهل تعامل خوب با ولایتمداران و دیگر مردمان هست یا نه؟” به نظرم پاسخ این سئوال در خودش پنهان است. اصلا کسی که “ گوشت تلخ” نباشد، کسی که با مردم رابطه طبیعی داشته باشد و هر سال حداقل یک بار لبخند بزند و از دهانش فقط برای داد زدن استفاده نکند و سلام کند، کسی که رفیق و دوست داشته باشد، کسی که به دوستان خودش کمک کند، کسی که مردم را کتک نزند و هر آدم خوش لباس و زیبایی را آزار ندهد، کسی که به مردم سنگ پرت نکند و شب دانشجوهای خواب آلود را کتک نزند که می شود آدم طبیعی و دیگر حزب اللهی نیست. آدم نمی فهمد چرا بعضی ها سئوالات بی دلیل مطرح می کنند.

 

رکورد فروش سینمای ایران

یکی از عجیب ترین واکنش هایی که بعضی اوقات آدم می بیند، این است که وقتی خبر خوبی را می نویسیم یا می دهیم، به نظر می رسد بسیاری از آدمها حال شان بد می شود، انگار همه مان فکر می کنیم هر اتفاق خوبی حتما دروغ است، و درست برعکس وقتی خبری می نویسیم که در آن مثلا تعدادی در عراق سربریده شدند، یا در غزه تعدادی در بمباران کشته شدند، یا تعدادی در ایران شلاق خوردند، به نظرمان می آید که  همین که خبری تلخ است، لابد عین حقیقت هم هست. به نظرم کمی خودآزاری خبری در همه ماها موجود است. همه اینها مقدمه یک خبر خوب بود و آن اینکه رقم فروش ماه مرداد امسال سینمای ایران به ۲۲ میلیارد تومان رسید، در حالی که کل فروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۲ به میزان ۲۵ میلیارد تومان بود. پیش بینی شده که در ماه آینده این فروش به ۳۰ میلیارد تومان برسد. یعنی بعد از چند سال که اقتصاد سینمای ایران در حال رکود بود، فروش سینما بهبود پیدا کرده و این یک اتفاق خوب برای تولید کنندگان سینما به عنوان مهم ترین و موفق ترین کالای فرهنگی ایران امروز است. سینمای خوب و دوست داشتنی ایران که یک خانواده محترم و البته تعدادی بچه ناخلف و یک سلحشور مشنگ دارد، بعد از یک دوره رکود بقول فردوسی پور می روند که روزهای خوبی داشته باشند، لابد به قول خیابانی “ همین که این سینما داره با این شدت می فروشه نشون می ده که فروش اش بالاست.”

 

دفاع علی مطهری از تفکیک جنسیتی

تا دو کلمه از این علی آقا تعریف می کنیم که چهار کلمه حرف حساب می زند و خوشحال می شویم که مواضع سیاسی منصفانه ای در مورد وقایع کشور می گیرد و به او می گوئیم “ پسرم! حالا که بچه خوبی شدی لباس های نو را بپوش می خواهیم ببریمت مهمانی” هنوز به خانه مردم نرسیده، تا یک خانم بدحجاب که همان انسان طبیعی باشد می بیند، دهانش را باز می کند و عقلش را می بندد و جلوی مردم چنان آبروریزی می کند که آدم پشیمان می شود که چرا اصلا دو کلمه از بچه تعریف کردیم. باز یک ساعت ولش کردیم، دیروز برداشته بطور خودجوش نامه نوشته و خودش رفته داده خبرگزاری ها که منتشرش کنند که آقای قالیباف! از طرح تفکیک جنسیتی خودت محکم دفاع کن و خودش هم گفته تفکیک جنسیتی خیلی هم خوب است و شهرداری باید همه پارک ها را زنانه و مردانه کند و خیلی هم کار خوبی کرده. اصلا ای علی مطهری! شهرداری توئی؟ اصلا من می خوام بفهمم شهرداری توئی؟ اون شهرداری و اون قالیباف رو به من نشون بده تا با همین چوب من…. چوب من کجاست؟

 

ماه عسل داعش دارد تمام می شود

به نظرم بالاخره نیروهای سیاسی و قدرت های جهانی مثل اینکه عقل شان دارد سرجای خودش می آید. البته هنوز برای اینکه بگوئیم “ ماه تلخ” داعش در حال نزدیک شدن است، زیادی خوش بینانه است، ولی بوهای خوبی می آید. اول اینکه برای اولین بار بعد از ماهها مقاومت نیروهای پیشمرگه در سد موصل نیروهای داعش را متوقف کرده و دست مریزاد به کردهای عراق که پایمردی کردند و این دیوانه ها را متوقف کردند. دوم اینکه آمریکا بطور جدی دارد به حمایت از ائتلاف نیروهای مخالف داعش در عراق می پردازد که این اتفاق مهمی است. مالکی هم بعد از مدتها که مثل ماست وارفته بود نیروهای ارتش عراق را برای حمایت از کردها به سد موصل فرستاده و فعلا دارد ورق هجوم داعش برمی گردد. چهارم هم اینکه با درخواست قبایل سنی کرد که مشکل جدی با مالکی دارند و این مشکل کاملا واقعی است، آمریکا مالکی را برای کناره گیری تحت فشار گذاشته. اگر یک ائتلاف جدی در عراق رخ بدهد که به نظر می رسد دارد رخ می دهد، گمان می کنم روزهای خوب مردم عراق و پایان سیاهی داعش نزدیک است. فقط دست به ترکیب این ائتلاف نزنند که دوباره این دیوانگان داعش مثل وبا در عرض دو ماه تمام عراق را نابود می کنند.

 

آتش بس است

به نظر می رسد فرصت آتش بس در غزه مثل اینکه ممکن است به توقف طولانی حملات و درگیری ها منجر شود. فعلا طرفین بجز واکنش های اولیه در حال گفتگو و توافق در قاهره هستند و آمریکا و روسیه هم از این توافق حمایت می کنند. فعلا اسرائیل چهار شرط حماس را برای آتش بس پذیرفته و سه شرط دیگر مورد بحث است. امیدوارم طرفین دعوا از سر میز به خانه بروند و دوباره حملات ادامه پیدا نکند. مردم غزه بعد از یک ماه از پناهگاهها بیرون آمده اند و ماهیگیران غزه به دریا رفتند و مردم در ویرانه ها دنبال وسایل سالم مانده شان می گردند.

این کارهای احمقانه هم واقعا حال آدم را می گیرد. اپلیکیشن به نام “غزه را بمباران کن” که به بازیکنان امکان می داد حمله مجازی به مواضع حماس در نوارغزه کنند، توسط گوگل از پلی استور حذف شد. البته در این بازی تاکید شده بود که سعی کنند که در حملات غیرنظامی ها کشته نشوند، انگار نه انگار که ۱۸۰۰ غیرنظامی در این یک ماه در غزه کشته شدند. البته این بازی در هفته گذشته فقط توسط هزار نفر دانلود شده بود و در مقایسه با بازیهایی که معمولا کمتر از چند میلیون دانلود ندارد، خوشبختانه رقمی نیست و اتفاقا همین نشان می دهد که افکار عمومی تا چه حد در مورد غزه حساس بوده و برخورد انسانی کرده. مسئولان گوگل حذف این بازی و چند بازی دیگر نفرت آفرین را تائید کردند. البته هنوز فیسبوک این بازی را حذف نکرده و مثل اینکه باید یک موج مجازی علیه زوکربرگ راه بیافتد که حالش جا بیاید.

 

دوازده مرد خبیث مجازی

ای میل من سه روز قبل هک شد. بشدت نگران بودم که تمام آدرس ها و کارهایم از بین رفته و همین از دست دادن ای میل مرا فلج کرده بود و البته نهضت هنوز ادامه دارد، ولی وقتی خبرش را خواندم که یک میلیارد و دویست میلیون اسم کاربری و رمز عبور در اغلب کشورهای جهان هک شده، ناخودآگاه حالم بهتر شد. نه اینکه فکر کنید خوشحال شدم که همین بلایی که سر من آمده بر سر یک دهم همه رایانه های دنیا آمده، اصلا، ولی یاد جمله استالین افتادم که گفته بود « کشته شدن صد نفر فاجعه است ولی کشته شدن یک میلیون نفر آمار»، حالا دقیق یادم نیست که همین جمله بود یا یک جمله دیگر و یا اینکه اصلا استالین این جمله را گفته بود یا چرچیل یا پسر دکتر حسابی، ولی به هر حال یک همچین چیزی بود.

به همین سادگی دوازده جوان دیوانه روس که یک باند تبهکار مجازی درست کردند، در یک شهر در نزدیک مرز مغولستان و قزاقستان در روسیه یک میلیارد و دویست کاربر اینترنتی را هک کردند و پانصد میلیون میل باکس را هک کردند. من هم در کمال سادگی دو هزار بار برای گوگل پیام فرستادم که ای میل من هک شده. نگو بیچاره ها با صدها میلیون ای میل هک شده مواجه بودند. ظاهرا این حمله برای نفوذ به حسابهای بانکی بانک های بزرگ از طریق اطلاعات موجود در ای میل هاست. البته نیویورک تایمز نوشته که از بعضی ای میل ها که اطلاعات ارزشمندی دارد ممکن است استفاده کنند تا اطلاعات را در بازار سیاه به علاقمندانش بفروشند. اگر فردا دیدید تمام کامپیوترهای موجود در همه خانه ها منفجر شد خیلی تعجب نکنید، بعید هم نیست که همین جوری پبش بروند شوخی شوخی به همین جا برسند. واقعا که گوگل آسوده بخواب که هکرها بیدارند!