ولایت مطلقه فقیه، نه دیکتاتوری که خیر محض

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دفاع مرئوسان از رییس

پس از این که آیت الله علی خامنه ای وجود استبداد در ولایت مطلقه فقیه را رد کرده و مدعی شد که ولایت مطلقه فقیه تنها “یک حالت انعطافی” در دست “کلیددار اصلی نظام برای اصلاح مسیر است”، تعدادی از منصوبان وی نیز در اظهارات مختلف رهبر جمهوری اسلامی را “خیر محض” و “نماد همه مقدسات” دانسته و تلاشی دوباره را برای اثبات دیکتاتوری نبودن ولایت مطلقه فقیه آغاز کردند.

در این رابطه آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: “ولایت فقیه برای این است که جلوی دیکتاتوری‌ها را بگیرد امکان ندارد فقیه عادلی دیکتاتوری کند و اگر چنین کند از ولایت و عدالت می‌افتد.”

این عضو 87 ساله خبرگان رهبری البته در ادامه اضافه کرد که “ولایت فقیه به این معناست که ولی فقیه حق دارد با رعایت موازین اسلامی هر‌جا احساس کند حرکت جدیدی باید شکل گیرد تحول‌آفرین باشد، ولی فقیه باید قدرت تحول‌آفرینی داشته باشد چون اوضاع ثابت نیست و به اقتضای شرایط باید تغییرات داده شود که کلید‌دار این تغییرات باید قدرت داشته باشد در موقع معین از التهاب جلوگیری کند تا مبادا اوضاع جامعه تنش پیدا کند.”

در همین حال آیت الله هاشم حسینی بوشهری که از مهرماه سال 88 در پی کناره گیری آیت الله استادی از سوی رهبر جمهوری اسلامی به سمت امام جمعه قم منصوب شده است نیز در نماز جمعه این هفته قم گفت: “ولایت مطلقه، خیر محض برای جامعه اسلامی است، مسیر را اصلاح و تکمیل می‌کند تا این انقلاب و نظام به اهداف خود دست یابد.”

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی هم طی اظهاراتی با ادعای این که آیت الله خامنه ای “مرتبه ای بلند در معارف توحیدی” دارد، او را “نماد همه مقدسات” دانست.

مصباح یزدی در این باره گفت:” عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان و عشق به همه مقدسات است؛ چرا که ایشان نمادی از همه مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند.”

آیت الله خامنه ای پنجشنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان افزودن قید “مطلقه” به ولایت فقیه را “انعطاف پذیری” و “یک تحول” در دستگاه عظیم ولایت که رهبری در راس آن قرار دارد تعیبر کرده و گفته بود: “تحول یعنی تکمیل، پیش رفتن به سمت آنچه که درست‌تر است، آنچه که کاملتر است. یعنی آنچه را که ساختیم، ببینیم نقصهایش کجاست، آن را برطرف کنیم؛ ببینیم کجا کم داریم، آن را اضافه کنیم.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین  وجود استبداد در “ولایت مطلقه فقیه” که در حال حاضر خود در آن جایگاه قرار گرفته است را رد کرده و تاکید کرده بود: “دشمنان، “ولایت مطلقه” را به معنای “استبداد” گرفته‌اند؛ یعنی میل فقیه عادل به صورت دلبخواه. این معنا در دلِ خودش یک تناقض دارد: اگر عادل است، نمیتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل میکند، پس عادل نیست. دشمنان، این را ملتفت نمیشوند و این معنا را نمیفهمند.”

او در تکمیل این بخش از گفته هایش تصریح کرده بود که “این نیست مسئله‌ی «ولایت مطلقه» که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزی به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که میتواند در آنجائی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند، بنا را ترمیم کند.”

 

دیکتاتوری در چند سال اخیر

در طول چند سال اخیر بارها مساله “دیکتاتور” بودن آیت الله خامنه ای در سطح رسانه ها مطرح شده است.15 بهمن ماه سال 87 روزنامه کیهان در گزارش مفصلی از نشریات دانشجویی اعلام کرد که  دانشجویان ‏از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به عنوان “دیکتاتور” نام می برند.

این روزنامه که خود تحت نظر نماینده ولی فقیه منتشر می شود، با اشاره ای مختصر به لزوم رعایت “احترام ‏به رهبری” در نشریات دانشجویی با تاکید بر این که “در برخی از نشریات، مطالبی به چشم می خورد که شگفتی ‏خواننده را در زمینه گستاخی نگارنده برمی انگیزد”‏ مهمترین سرفصل نشریات دانشجویی را “دیکتاتور خواندن” رهبر دانسته بود.

در گزارش کیهان همچنین ادعا شده بود که که دانشجویان در نشریات دانشجویی بر “مساوی دانستن مطلقه بودن ‏ولایت فقیه با استبداد و تمامیت خواهی”، “تعارض دموکراسی، قرارگرفتن یک شخص به مدت طولانی در ‏بالاترین نهادهای سیاسی”، “نفی مستقیم و آشکار دیدگاه ها و گفتمان ها و آرای رهبری” تاکید دارند.‏

پس از انتخابات سال 88 در پی سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات از سوی سپاه و بسیج نیروهای تحت امر آیت الله خامنه ای در ویدیوها و تصاویری که از اعتراضات منتشر شد رهبر جمهوری اسلامی از سوی مردم دیکتاتور خوانده شد. از اثر همین رویدادها بود  که در طول دوسال گذشته بارها منصوبان رهبری دیکتاتور بودن او را تکذیب کرده اند.

اخیرا آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده سابق رهبری در سپاه پاسداران و از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری گفت: “برخی این شبهه را در مورد ولایت فقیه مطرح می‌کنند که به هر حال رهبری در رأس کشور است و هر اراده‌ای بکند می‌تواند تصمیم بگیرد و کسی نمی‌تواند به او اعتراضی کند و بگوید که بالای چشمت ابرو است و از واژه‌ دیکتاتوری در این مورد استفاده می‌کنند، در حالی که این‌طور نیست؛ خبرگان دو چشمی به شرایط رهبری نگاه می‌کنند و این‌گونه نیست که بعد از انتخاب، رهبری را رها کرده باشد.”

پیش از این نیز آیت الله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در اظهاراتی “دیکتاتوری ولایت فقیه ” مبتنی بر “ولایت مطلقه فقیه” را رد کرده و تاکید کرده بود که “برداشتی که مفهوم ولایت مطلقه فقیه را به آن معنا که ولی فقیه هرکاری که مایل بود می‌تواند انجام دهد اشتباه است. از این معنی نادرست میوه‌ها چیدند، شیعه به چنین ولایت مطلقه معتقد نیست، فقیهی که باب میل خود عمل کند فقیه نیست.ابتدای انقلاب گفتند استبداد تاج تبدیل شده است به استبداد عمامه، دیکتاتوری ولایت فقیه برداشتی غلط از ولایت فقیه بود.”

وی البته اظهاراتش در این باره را نیز تکمیل کرده و گفته بود: “تدبیرهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از آغاز ولایت امری ایشان تاکنون شایسته تحلیل و تبیین فراوان است، لذا بنده به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبری که مدت‌ها خدمتگزار بودم به صراحت می‌گویم که رهبری ایشان کاملاً منطقی، واقع‌بینانه و آگاهانه بوده است که با الهام‌گیری از سیره نبوی صلّی الله علیه و آله و سلّم و مولا علی علیه السّلام کوشیده‌اند در همان مسیر، حرکت نظام جمهوری اسلامی ایران را به خوبی هدایت کنند.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفته بود: “همه ما باید شاکر این نعمت بزرگ الهی از خداوند متعال باشیم که توانسته است کارآمدی نظام ولایت فقیه را در دنیا به اثبات برساند.”

 

نمایندگی خدا

از دیگر سو گرچه آیت الله خامنه ای و منصوبان وی وجود “استبداد” در ولایت مطلقه فقیه را رد می کنند اما همزمان مقامات ارشد سپاه پاسداران به عنوان قدرتمندترین نهاد نظامی کشور از مردم، مسئولان و احزاب سیاسی می خواهند که بدون  چون و چرا از آیت الله خامنه ای تبعیت کنند.

در این رابطه حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه  مردادماه سال جاری گفت: “در عصر غیبت امام زمان اصل ولایت فقیه نماد محورحق، سکان‌دار اسلامی و حجت‌ خدا بر روی زمین است.”

سعیدی با بیان اینکه “تقید و پایبندی بر نماد محور حق اساسی‌ترین ابزار در بقا و پایداری امت اسلامی است” تصریح کرد: “تبعیت از فرامین و منویات ولایت فقیه امری لازم و ضروری است که هم‌اکنون نماد محور حق در نظام مقدس انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای است.

وی همچنین تاکید کرد که “تبعیت از فرامین و دستورات ولایت فقیه مهم‌ترین ابزار در راستای تمیز و شناسایی حق از باطل است. تبعیت از فرامین ارزنده ولایت فقیه بر تمام آحاد مردم و مسئولان اجرایی لازم است و در ترکیب نمایندگان اصلح مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.”

در اردیبهشت ماه امسال یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه طی مقاله ای در نشریه صبح صادق “ولایت مطلقه فقیه” را دارای چهار خصوصیت؛ “مطلق بودن، غیرقابل تقسیم بودن، جامع بودن و دائمی بودن” دانسته و تاکید کرد که “اساساً در نظام اسلامی، اصل امام و امت، یک اصل حاکم است و حرکت امت بر محور امام انجام می شود و امام جامعه، تعیین کننده همه جهت ها و مشروعیت بخش به همه امور است.”

همچنین آذرماه سال گذشته رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار و مشاور عالی فعلی رهبر منتقدان او را تهدید و تاکید کرده بود که “ولایت فقیه در فلسفه حکومت شیعه که اسلام ناب محمدی است نیابت امام زمان است و ‏دستورات اسلام ‏در این زمینه خیلی دستورات روشنی است‏.‏ هرکسی که ‏در مقابل ولایت فقیه بایستد عاقبت به خیر نمی شود، ولایت فقیه یک ولایت بر حق ‏است و هر که با حق ‏درآویزد حق او را زمین می زند واین شوخی بردار نیست.”