سقوط رژیم ایران؛ راه حلی کارآمد

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره تازه ترین مباحث در محافل آمریکا

وقوع یک انقلاب دوم در ایران ممکن است آخرین و بهترین شانس برای صلح در منطقه باشد، اما این اتفاق تنها به کمک آمریکا قابل رخ دادن است.

جی مایکل والر از مؤسسه سیاست جهانی می گوید بهترین راه پیش روی ایالات متحده برای ایجاد تغییر در ایران، تحریم و یا اقدام نظامی نیست، بلکه در گروی کمک به مردم این کشور برای سرنگونی رژیم اسلامی است. وی در سخنرانی روز گذشته در دفتر مرکزی این مؤسسه در واشنگتن گفت، پس از انجام تدارکات مناسب، “انقلاب می تواند ظرف چند روز رخ بدهد.”

ایران آماده تغییرات تند و افراطی است. عموماً به ملاهای حاکم به چشم حاکمانی نامشروع و فاسد نگاه می شود. مردم منفعل نیستند و به طور فزاینده ای مایل به قدم علم کردن در برابر دولت هستند. جنبش دانشجویی در مواجه با رژیم، درجاتی از شهامت و بی باکی را به نمایش گذاشته است. سپاه پاسداران نیز احتمالاً با احساس وقوع تغییرات قریب الوقوع، شاهد شکاف هائی در پایبندی و وفاداری به حکومت اسلامی بوده است.

آقای والر می گوید به اعتقاد او، ایالات متحده می تواند با تلاش نسبتاً محدودی، جنبش رادر تهران تشدید کند. واشنگتن می تواند امکان ارتباط مخالفان با یکدیگر را بوسیله تلفن های همراه ماهواره ای غیر گرانقیمت و از پیش شارژ شده، سرورهای واسطه اینترنتی و دوربین های ساده فیلم برداری و سایر ابزار ضبط و انتشار اخبار جنبش،  فراهم کند. شبکه خبری فارسی صدای آمریکا نیز می تواند بر گزارش های سوء رفتار رژیم متمرکز شود و اخبار رویگردانی مهره های داخلی رژیم به امید پیوستن سایر افراد به آنها را در دستور کار قرار دهد. رسانه های دولتی تهران معمولاً از کنار چنین داستان هائی عبور می کنند، بنابراین صدای آمریکا می تواند به پخش این گزارش ها بپردازد و قضاوت را برعهده مردم ایران بگذارد.

از همه مهمتر، ایالات متحده می تواند پشتیبانی اخلاقی قدرتمندی نشان دهد. یک عامل بسیار مهم در توقف جنبش مستمرایرانی ها علیه رهبری خودکامه و دینی آن کشور، احساس شک و تردید نسبت به پشتیبانی آمریکا از حرکت آن هاست. پیام آشکار واشنگتن به مخالفان ایرانی مبنی بر حمایت از انقلاب آن ها، می تواند به عملی شدن آن منجر شود.   

با این حال، آقای والر اعتقاد دارد “فقدان یک وجهه مناسب” دست و پای ایالات متحده را بسته است. تاریخچه کودتاهای تحت پشتیبانی ایالات متحده نظیر آنچه در سال 1953 برای بازگرداندن شاه ایران به قدرت صورت گرفت، هرگونه بحث درباره رویکرد بی ثبات کننده را به حاشیه رانده است. با این حال، شیوه ای از مبارزه که آقای والر توصیه می کند، شبیه چیزی است که سیاستمداران آمریکائی به طور معمول از آن بهره می گیرند. آقای والر می پرسد: “آیا هیلاری کلینتون برای نابود کردن مخالف سیاسی خود، وجهه او را خراب می کند؟ اگر پاسخ مثبت است، می تواند همین کار را با رهبر عالی ایران بکند.”

آیت الله علی خامنه ای به اتهام فساد بسیار حساس است و بر اساس گزارش ها، صاحب 30 میلیارد دلار سرمایه است. این مبلغ کلانی برای یک روحانی ساده زیست است و احتمالاً با ابزارهای غیرقانونی به دست آمده است. ضمناً گزارش می شود رهبر عالی ایران از بیماری افسردگی رنج می برد که خود می تواند توانایی وی را برای تصمیم گیری در مواقع بحرانی از کار بیاندازد. آقای والر می گوید: “خانم کلینتون باید از همان شیوه تخریب دولتی استفاده کند که در جلسه استماع واترگیت درباره موضوع ایران مدنظر داشت.”

کمک به سرنگونی رژیم تهران تا حد چشمگیری به پیشبرد منافع ایالات متحده در خاورمیانه می انجامد. ایران فعالانه به ترویج خشونت در افغانستان، عراق، لبنان و محدوده خودگران فلسطینی ها مشغول است. ایران از ستیزه جویان ضد آمریکا، پشتیبانی تسلیحاتی، مادی و معنوی می کند. جمهوری اسلامی به طور مستقیم و غیر مستقیم، بیش از هر کشور دیگری مسؤول مرگ سربازان آمریکائی از زمان پس از جنگ ویتنام است و باید در این مورد پاسخگو باشد. هزینه عملیات بی ثبات کننده در مقایسه با تجهیزات منهدم شده آمریکا توسط ابزار های انفجاری ساخت ایران و التیام زخم های بازماندگان این حملات بسیار کمتر است. این نقشه بر خلاف مسیر تحریم ها که اوباما در پی آن است، به نتیجه خواهد رسید.

 

منبع: واشنگتن تایمز- 16 آوریل