بازداشت برای عکس برداری از آب بازی

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴ از جوانان تهران

تفنگ های آب پاش پلاستیکی به رنگ های مختلف، چادرهای خیس شده و لباس پر از کف صابون… آب بازی های برنامه ریزی شده از دو هفته پیش توسط جوانان ایرانی به شدت دولتمردان جمهوری اسلامی را خشمگین ساخته است. گفته های یکی از “عوامل فساد و هرزگی” را که چهار روز در بازداشت پلیس منکراتی بوده در اینجا می خوانید.

صدها جوان ایرانی در پاسخ به فراخوانی که در فیس بوک منتشر شده بود، روز ۲۹ ژوئیه در یکی از پارک های مرکز تهران به نام پارک “آب و آتش” گردهم آمدند و به جنگ با تفنگ های آب پاش پرداختند. برگزارکنندگان این آب بازی تصمیم گرفتند هر هفته این تفریح را تکرار کنند. صفحه فیس بوک “جنگ تفنگ آب پاش” از قبل تاریخ ها و محل های مورد نظر فستیوال های آب بازی را در سراسر کشور اعلام کرد.

تصاویر گرفته شده از این گردهمایی به مذاق دولتمردان جمهوری اسلامی خوش نیامد. چند روز پس از آن، چندین جوان در تهران به اتهام “زیر پا گذاشتن قوانین اسلامی” دستگیر شدند. جمعه گذشته ۱۷ تن از شرکت کنندگان در آب بازی شهر بندرعباس نیز به همین سرنوشت دچار شدند. امروز تمامی این افراد آزاد هستند، ولی مسؤولان هشدار داده اند که در صورت تکرار سرکوب ها شدیدتر خواهند بود.

آیا پشت این تفریحات در فضای آزاد که صرفاً برای سرگرمی انجام شده اقدامات سیاسی نهفته است؟ نظرات در اینترنت متفاوت است. به نوشته سایت ایرانی-آمریکایی “تهران بیوریو”، ممنوع کردن این قبیل اقدامات باعث سیاسی شدن آنها می شود.

یکی از ناظران در تهران که خبر دستگیری دوستش را به ما اطلاع داده بود، پس از آزادی او جزئیات این دستگیری را برای ما ارسال کرد. او می گوید: “من تصمیم گرفتم از این رویداد عکس بگیرم و در وبلاگم قرار دهم. هدفم به هیچ وجه سیاسی نبود. مردم زیادی آمده بودند، مرد و زن، و بیشترشان جوان بودند. خیلی شادی می کردند.”

او در ادامه می گوید: “من سپس تصاویر را در وبلاگم قرار دادم و خیلی سریع در اینترنت منتشر شدند. شش روز بعد از سوی پلیس منکرات به من تلفن شد. آنها مرا به دفترشان احضار کردند و من گفتم که فردا صبح خواهم آمد. ولی نیم ساعت بعد وقتی از منزل خارج شدم، چند مرد جلوی در خانه بودند. از من خواستند دنبالشان بروم. البته خیلی مؤدب بودند. این شاخه از نیروی انتظامی با مردم بدرفتاری نمی کند، به شرطی که آرام باشیم.”

او می افراید: “من چهار روز در یک سلول زندانی بودم. چهار زندانی دیگر نیز به دلیل شرکت در این آب بازی حضور داشتند. پنج دختر هم دستگیر شده بودند، ولی در جای دیگری حبس بودند.از من پرسیدند چرا این عکس ها را گرفته ام و آنها را در وبلاگم منتشر کرده ام. برای کدام خبرگزاری کار می کنم؟ می خواستند بدانند آیا کسانی که در آب بازی بودند را می شناسم. به ویژه می خواستند بدانند آیا برای کسانی که در خارج هستند کار می کنم؟ مرا به دادگاه بردند و قاضی مرا به تبلیغ علیه دولت و علیه اسلام محکوم کرد، زیرا من دخترانی را در عکس ها نشان داده بودم که حجاب مناسب نداشتند. در زمانی که هنوز بازداشت بودم، آنها به منزل ما رفته بودند و دوربین و کامپیوتر مرا ضبط کرده بودند. قبل از آزادی از من خواستند با هیچ خبرگزاری مصاحبه نکنم و جریان دستگیری ام را در وبلاگم ننویسم. امروز بهترم. با خانواده و دوستانم هستم. ولی می ترسم. همه کسانی که دستگیر شده بودند آزاد شدند، ولی مسؤولان رد آنها را در اینترنت دنبال می کنند تا ببینند چه کسانی اخبار مربوط به این جنگ تفنگ آب پاش را منتشر می کنند.”

منبع: فرانس ۲۴، ۱۱ اوت