رازهای حمله کامپیوتری اوباما به ایران

نویسنده

» تحلیل اکسپرس:

مارک اپشتاین

در چند ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که نتیجه آن کاملاً نامشخص است، به نظر می رسد دولت اوباما در خبررسانی موضوعاتی که به رازهای کاخ سفید مربوط می شود ابایی ندارد. مطمئناً دولت آمریکا این کار را به صورت آشکار انجام نداده، ولی انتشار کتاب دیوید ای. سانگر در تاریخ ۵ ژوئن هم اتفاقی نبوده. این کتاب که حاصل ۱۸ ماه مصاحبه روزنامه نگار نیویورک تایمز با مسؤولان و کارشناسان است، با بیان جزئیاتی شگفت آور به تشریح برنامه حمله اینترنتی آمریکا علیه ایران پرداخته است. 

سانگر که به نظر می رسد به خوبی در جریان همه چیز قرار دارد، به مشارکت  واشنگتن و دستگاه های اطلاعاتی نظامی اسراییل، ازجمله واحد ۸۲۰۰ که متخصص در فضای سایبری است، تأکید می کند. کرم استاکس نت که محصول همکاری آمریکا و اسراییل بوده، در سال ۲۰۱۰ باعث از کار افتادن یک پنجم سانتریفوژهای ایران شد. این روزنامه نگار در صفحات بعد به تولید این بدافزار هولناک در چارچوب برنامه ای تحت عنوان “بازی های المپیک” اشاره می کند که در دوره ریاست جمهوری جرج بوش در سال ۲۰۰۶ آغاز شده و سپس بوسیله باراک اوباما شدت یافته. سانگر در کنار موضوعات دیگر، توضیح می دهد که استاکس نت چطور با یک حافظه ساده فلش وارد تأسیسات اتمی نطنز شده است. یکی از مسؤولان آمریکایی با اشاره به اینکه این حافظه به یک ایرانی ساده داده شده می گوید: “همیشه یک احمق وجود دارد که نسبت به قطعه الکترونیکی ای که در دست دارد بی اهمیت باشد.”

 

“اسراییلی ها بسیار بیشتر پیشروی کرده اند”

در تابستان سال ۲۰۱۰ این ویروس در کامپیوتر یکی از مهندسان نطنز منتشر می شود و سپس به اینترنت راه می یابد و در آنجا به تکثیر خود ادامه می دهد. بدین ترتیب کارشناسان کامپیوتر در سراسر جهان توانستند برای آن یک آنتی ویروس پیدا کنند. چه کسی عامل این اتفاقات بود؟ جو بایدن، معاون رییس جمهور، پس از اطلاع از این خبر گفت: “فقط اسراییلی ها می توانند عامل آن باشند. آنها بسیار دورتر از این رفته اند.” پس از آن، ویروس های دیگری نیز وارد عمل شدند و حملات دیگری نیز انجام شد.

برنامه حمله های سایبری به شکلی بی سابقه در تاریخ ایالات متحده باعث نگرانی باراک اوباما شده است: رییس جمهور بیم آن دارد که هکرها، تروریست ها و دیگر کشورها از وجود آن بهره ببرند و اقدامات مشابه خود علیه سیستم های کامپیوتری آمریکا را توجیه کنند. نگرانی های او باعث شد تا هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، برای اولین بار در تاریخ ۲۳ مه بگوید که نهادهای او به محتویات سایت هایی که توسط نزدیکان القاعده مدیریت می شوند حمله خواهند کرد. به گفته سانگر، دولت در آینده درنظر دارد از این تکنیک علیه کره شمالی و حتی چین نیز استفاده کند.

روزنامه نگاران عادی بی شک از این “افشای اطلاعات” در شعف اند و از آن سود می برند. حال فقط این نکته باقی می ماند که چرا نمایندگان عالی رتبه دولت در واشنگتن اینگونه وانمود می کنند که این اطلاعات به بیرون “درز” کرده. اینکه این موضوع درنهایت به نفع ایالات متحده تمام خواهد شد تردیدآمیز است. برعکس، این اطلاعات می توانند برای بهبود وجهه باراک اوباما کارآمد باشند. بی شک یکی از شرط های لازم برای انتشار این اطلاعات همین مسأله بوده است.

ولی آیا کافی خواهد بود؟

منبع: اکسپرس، ۵ ژوئن