می گویند پرونده سعید را دنبال نکن

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پدر سعید زینالی ازاد شد

پدر سعید زینالی از زندان آزاد شد، هاشم زینالی روز گذشته ساعاتی بعد از آزادی به روز گفت که در بند ۲ الف سپاه زندانی بوده و از او خواسته اند سرنوشت فرزندش را که ۱۷ سال پیش بازداشت شده پی گیری نکند.

بازجویان بازداشتگاه سپاه به آقای زینالی گفته اند که خانواده او سپاه را زیر سوال برده و اگر به پی گیری ادامه دهند آنها را بازداشت خواهند کرد.

سعید زینالی ۲۳ تیرماه ۷۸ و تنها ۵ روز پس از واقعه کوی دانشگاه تهران، در منزل شخصی اش بازداشت شد. از آن تاریخ تاکنون، جز یک تماس تلفنی کوتاه، هیچ خبری از این دانشجوی کامپیوتر دانشگاه تهران در دست نیست. 

خانواده سعید زینالی طی ۱۶ سال گذشته از نهادهای مختلف پی گیر سرنوشت فرزندشان بوده اما تاکنون پاسخ درستی دریافت نکرده اند.

هاشم زینالی که روز شنبه، ۳۰ ابان ماه مقابل زندان اوین بازداشت شد او هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و اکرم نقابی، همسر او  پیشتر به روز گفته بود که او را کتک زده اند. آقای زینالی خود توضیح می دهد: موقعی که مرا گرفتند بردند کلانتری ولنجک و بعد بردند اوین. موقعی که گرفتند من سوار نمی شدم با خشونت سوار کردند  هول می دادند توی سرم می زدند می کشیدند توی صورتم زدند و دندان مصنوعی ام از دهانم افتاد زمین و بعد زیر چرخ ماشین شکست.

از او سوال می کنم که بقیه بازداشت شدگان را به بند ۸ منتقل کرده بودند شما کجا بودید و از شما چه می خواستند؟ می گوید: من بند ۲ الف سپاه در زندان اوین بودم و 

می گفتند پی گیری نکنید و دنبال سعید را نگیرید. می گفتند پی گیری نکن سپاه از پسرت خبری ندارد. می گفتند بگو سپاه نبرده. گفتم من بگویم سپاه نبرده کشته نشده و.. مردم چه می گویند؟ می گویند پسرت پسرت کجاست؟ می گویند پسرت آب شده رفته زیر زمین؟ گفتم به ما نماینده مجلس آن موقع گفته، معاون دادستان، آقای سالارکیا گفته، دانشجویان تحکیم گفته اند آقای موسوی که نماینده بود زنگ زد رفتیم و وکالت دادیم پی گیری کنند و.. یکی دو نفر که نبوده اند حالا بگوییم نه پسر ما را نبرده اند؟ خب پسر ما کجاست؟ گفتند ۱۷ سال گذشته دنبال چی هستید؟ دولت را زیر سوال برده اید، سپاه را زیر سوال برده اید. گفتم خانم من بوده مادر خانم ام بوده آمده اند بچه مرا از خانه برده اند. گفتند تو نوشته ای که رفته باشگاه و برنگشته و همین را بگو. گفتم  من کجا نوشته ام. پرونده آوردند ۲ هزار صفحه نشستند ورق زدند یک کلمه پیدا کنند که من نوشته باشم رفته باشگاه. پیدانکردند. گفتم من چنین چیزی ننوشته ام من نوشته ام که آمده اند خانه و برده اند. 

پدر سعید زینالی می افزاید: گفتم اگر حقوق مرا بدهید باشد پی گیری نمی کنم سکوت می کنم اما من نمی توانم مادرش را ساکت کنم جواب مادرش را باید بدهید. گفتم من ۲۸ سال وزارت صنایع بیمه داده ام. بعد مرا بیکار کردند و گفتند باید بازخرید کنی و.. هرچه من گفتم گفتند دروغ است دروغ است دروغ است.و بعد گفتند پی گیری نکنید.

هاشم زینالی، کارمند وزارت صنایع بود و از او سوال میکنم که چطور شما را بیکار کردند و چه کسانی شما را مجبور کردند بازخرید کنید؟ توضیح می دهد: سال ۸۱ حراست مرا بردند گفتند این اقایان از امنیت آمده اند و می گویند اگر از اینجا نروی تو را می برند زندان، چون پسرت با نظام جور نیست. یک ماه مرا از کار بیکار کردند بعد از یک ماه که پی گیری کردم. وقت گرفتم دفتر وزیر گفتند تقاضای بازخریدی بده. تقاضای بازخریدی دادم با ۲۸ سال سابقه بازخرید شدم و ۶ میلیون پول به من دادند و تمام. در زندان گفتند چرا تقاضای بازخریدی دادی گفتم به من گفتند اگر ندهی می بریمت زندان. کدام آدم عاقلی ۲۸ سال سابقه را می فروشد آخر مگر شدنی است؟ نماینده دارایی گفت این خلاف است ۲۸ سال نمی تواند بازخرید کند. اما به من گفتند نکنی می بریم زندان. 

 

پدر سعید زینالی سپس می گوید که او را تهدید کرده اند در صورت پی گیری سرنوشت فرزندشان، اعضای خانواده اش را بازداشت می کنند: گفته اند اگر پی گیری کنید می گیریم می آوریم اینجا. گفتم مادر است و حق دارد او می خواهد بداند من نمی توانم به او بگویم پی گیری نکن.گفتم من ساکت می شوم به شرطی که یک مورد حداقل مشکل ما را حل کنید بگوییم بابا آدم خوبی هم هستید. 

او سپس اشاره می کند که در تمام این سالها همیشه در سکوت پی گیری کرده: من حرف نمی زدم سکوت می کردم من زحمتکش این مملکت بودم ۸ سال جبهه و جنگ بودم برای این مملکت، وزارت صنایع بارها و بارها تشویق نامه و تقدیرنامه گرفتم. خدمت کردم به مملکتم و هی گفتم درست می شود به خانواده مدام می گفتم درست می شود اما مرا شرمنده خانواده ام هم کردند. حالا بعد از ۱۷  سال که پی گیری کردیم سوال کردیم و جواب ندادند می خواهند ۱۷ سال را ظرف  ساعت و چند روز، آن هم با زندان و تهدید جمع کنند. گفتم خیلی دیر آمدید ۱۷ سال هرکجا رفتیم به در بسته خوردیم و.. در نهایت هم حرف شان فقط این بود که شما دروغ می گویید. همه چیز دروغ است.

هاشم زینالی، پدر سعید زینالی، روز شنبه در جریان تجمع در مقابل زندان اوین بازداشت شد. او به اتفاق مادر سعید زینالی روزهای شنبه مقابل زندان اوین و روزهای دوشنبه مقابل ساختمان دنا در خیابان گاندی تهران به تحصن جمعی از فعالان سیاسی و خانواده های زندانیان سیاسی می پیوست با پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود سعید زینالی کجا است. 

پیش از این و ۱۷ مهرماه ۸۹ مادر و الناز، خواهر سعید زینالی بازداشت شده بودند.