هشدار فرانسه و انزوای بیشتر ایران

نویسنده

» گزارش لوموند از دیدار متّکی با سارکوزی

اعلام خبر دیدار وزیر امور خارجه ایران با سارکوزی از سوی الیزه، نه روز مانده به انتخابات 12 ژوئن ریاست جمهوری ایران، غافلگیر کننده بود. نیکولا سارکوزی روز چهارشنبه سوم ژوئن وزیر امور خارجه ایران منوچهر متّکی را حدود یک ساعت به حضور پذیرفت.

بنا به اعلام فرانسوی ها این دیدار به درخواست طرف ایرانی انجام شد. هیأت ایرانی سپس با برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه و مشاورانش گفت و گوهای جداگانه انجام داد. در این گفت و گو ها علاوه بر مسئله پرونده هسته ای ایران مسائل منطقه ای( لبنان، خاورمیانه، افغانستان)نیز مورد بحث قرار گرفت.

این دیدار نخستین دیدار میان یک مقام بلند پایه ایرانی و آقای سارکوزی است که از دوسال پیش در رابطه با پرونده هسته ای ایران به سود تشدید تحریم ها، به خصوص از جانب اروپا ضمن اعلام آمادگی برای گفت و گو موضع گیری کرده است. این ملاقات سه روز پیش از مذاکرات پیش بینی شده برای روز شنبه میان سارکوزی و اوباما در نورماندی انجام گرفت.

 در بیانیه ای که از سوی الیزه به مناسبت این دیدار انتشار یافت قید شده است که رئیس جمهور فرانسه ضمن گفت و گو خاطر نشان کرد که اگر ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری با شفافیت در مسیر حلّ مناقشات هسته ای گام برندارد” خود را در معرض انزوای روز افزون بین المللی در تمام عرصه ها قرار خواهد داد”. آقای سارکوزی افزود امّا چنانچه راه حلّی پیداشود همانگونه که گروه شش پیشنهاد کرده است، امکان ایجاد  همکاری” بسیار گسترده” میان دو کشور به ویژه در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای وجود خواهد داشت. گروه شش که شامل ایالات متحده، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان است از ماه آوریل در تلاش از سرگیری مذاکرات با تهران است.

به این ترتیب سارکوزی از سیاست آمریکا که به گفته اوباما در آغاز 2008، در صدد تهیه” چماق  و هویج بزرگتر” برای اجبار ایران به پاسخگوئی به خواسته های شورای امنیت سازمان ملل است حمایت می کند. رئیس جمهور فرانسه در این دیدار تأکید کرد که گشودن درها به سوی ایران از جانب اوباما” بدعتی بزرگ” و” تقریباً آخرین شانس ایران برای مذاکره” به شمار می رود.

آقای متّکی در این دیدار اظهار داشت که کشورش در حال آماده کردن بسته پیشنهادی خود در پاسخ به بسته پیشنهادی گروه شش است. به گفته اطرافیان آقای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در پاسخ آقای متّکی گفت که لازم است این بسته

“یک بسته مثبت”باشد ضمن آنکه بهتر است در ارائه آن تعجیل شود چون وقت” تنگ” است.

آقای اوباما در ماه مه خاطر نشان کرد که برای ارزیابی برخورد ایرانی ها” تا پایان سال” به خود فرصت داده است. امّا به گفته دیپلمات های فرانسوی این مهلت ممکن است در زمان تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر به پایان برسدو در این فاصله غرب تلاش خواهد کرد موافقت روسیه و چین را برای اعمال تحریم های جدید، در صورت ناکام ماندن سیاست جدید آمریکا، جلب کند.                    

پاریس در ماه های اخیر از حرکت آقای اوباما در دراز کردن دست به سوی حکومت ایران استقبال کرده است امّا مسئولین فرانسوی ضمناً از دولت آمریکا خواسته اند اجازه ندهد تهران با کش دادن مذاکرات

فعالیت های هسته ای خود را پیش ببرد. امّا دولت آمریکا برعکس مقامات فرانسوی که لزوم تعلیق غنی سازی اورانیوم پیش از آغاز مذاکرات با گروه شش را پیش می کشند در این زمینه موضع روشنی اتخاذ نکرده است.

نیکولا سارکوزی در تاریخ 26 مه ضمن افتتاح پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی واقع در 250 کیلومتری سواحل ایران تأکید کرد که تلاش فرانسه “ در اولویت قرار دادن راه حل های صلح آمیز است”. در الیزه گفته می شود که تصمیم فرانسه برای پذیرش آقای متّکی با هماهنگی ایالات متحده و سایر کشورهای دخیل در پرونده هسته ای ایران اتخاذ شده است. ایتالیا در ماه آوریل در نظر داشت وزیر امور خارجه اش، فرانکو فراتینی را به تهران بفرستد امّا تحت فشار، به خصوص از جانب اسرائیل، از این تصمیم منصرف شد. سارکوزی روز چهارشنبه ضمناً اظهارات رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد را که چند ساعتی پیش از این دیدار بیان و در آن از شوآ [کشتار یهودیان] به عنوان “ فریبی بزرگ” یاد شده بود” غیر قابل قبول” خواند. در سال 2008 آقای متّکی پس از آنکه رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت که هرگز با آقای احمدی نژاد دست نخواهد داد، برنامه سفر وی را برای شرکت در کنفرانس افغانستان در پاریس لغو کرد.               

منبع: لوموند 4 ژوئن

www.lemonde.fr/proche-orient/article/2009/06/04/nicolas-sarkozy-met-en-garde-teheran-contre-un-isolement-croissant_1202273_3218.html