وقتی وزیر خارجه توریست می شود

نویسنده
آرش معتمد

» جک استراوا در خیابان های تهران

سایت تابناک با گذاشتن عکسی از وزیر خارجه سابق انگلیس در خیابان های تهران، نوشته: “عکسی در شبکه های منتشر شده است با این توضیح که جک استراوا، وزیر خارجه اسبق انگلستان در خیابان فردوسی دیده شده است.” این سایت متعلق به سردار محسن رضایی هیچ توضیحی بر این خبر نیفزوده؛همان طور که بهار نیوز، با این تفاوت که این سایت عکس های بیشتری از پیاده روی جک استراوا در تهران منتشر کرده است.

اما چون جک استراوا، نماینده فعلی مجلس انگلستان، چهره سرشناسی است ونمی شود در خبر سفر او به تهران به عکس “شبکه های مجازی” اکتفا کرد، سایت انتخاب، از قول یک “منبع مطلع”، بر این عکس ها چند خط هم افزود: “جک استراوا در یک سفر شخصی و با تور گردشگری به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است.” انتخاب البته این را هم اضافه کرد که “پیش از این برخی رسانه ها از حضور وزیر خارجه اسبق انگلیس در تهران خبر داده بودند.”

 این “منبع مطلع” البته این خبر را به دیگر سایت هم داده است.

آخرین خبر مربوط به جک استراوا و ایران، به بازگشایی رسمی سفارت جمهوری اسلامی در لندن باز می گردد؛مراسمی که وی “مهمان افتخاری” و سخنران آن بود. استراوا در این مراسم از جمله گفته بود: “ما دو ملت سربلند با تاریخی بزرگ هستیم.اشتراکات بسیاری وجود دارد که باید به دنبال آنها باشیم. آنچه دلسرد کننده است این است که در بریتانیا همه نکات مثبت مرتبط با ایران به اندازه کافی شناخته شده نیست.”

استراوا که رئیس گروه دوستی پارلمان انگلیس و مجلس شورای اسلامی هم هست، طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ وزیر خارجه بریتانیا بود. وی ریاست هیات اروپایی را در کنار وزرای خارجه فرانسه و آلمان در جریان نشست مشترک وزرای خارجه اروپایی و هیات جمهوری اسلامی که در تهران برگزار شد، به عهده داشت.