پشت ویترین

نویسنده

از پریباد تا دختران دلریز
پریباد
نویسنده: محمد علی علومی
تعداد صفحه: ۵۴۴ صفحه
قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان
انتشارات: آموت
“پریباد” روایتی اسطوره‌ای درباره شهری است که یک شبه نابود شده است و تمثیلی از طمع و بهره‌کشی استعمار از مردم ایران است.
“پریباد” داستان شهری است که ناگهان در یک شب ناپدید شده ‌است. راوی این داستان این‌گونه آورده است: “هیچ قصه‌گویی ندیده بودم که قصه پریباد را کاملا بداند. شهری بوده انگار به نام پریباد که یک شب محو می‌شود و یا طوفان آن را می‌برد و شاید برعکس، طوفان، شهری را می‌آورد به نام پریباد. بعضی می‌گفتند ساکنانش دیو بودند. در قصه‌ها، مکانش را حدود ایزدخواست در اطراف یزد می‌دانند و در روایت‌هایی، کنار جبار بارز، حدفاصل بم با نرماشیر. زابلی‌ها هم می‌گویند این شهر کنار شهر سوخته بوده است.”


تأملات
نویسنده : مارکوس اورلیوس
مترجم : عرفان ثابتی
تاریخ چاپ : ۱۳۹۱
قیمت :    ۴۵۰۰۰ ریال
ناشر: چشمه
کتاب تأملات حاصل اندیشه‌ها و تفکرات یکی از نامدارترین فیلسوفان مکتب رواقی در باب مسائل بنیادین حیات آدمی است. مارکوس اورلیوس در این اثر می‌کوشد از منظری خودکاوانه، خواننده را در بصیرت‌هایی که از تأمل در مضامینی چون محدودیت‌های حیات آدمی، ناپایداری امور، قانون عقلانی حاکم بر چیزها، کردار درست در راه زندگی و معرفت به نفس حاصل کرده است شریک سازد و او را به پیمودن طریق خودشناسی ترغیب کند.

لف تالستوی: بار دانش (کمدی در چهار پرده)
عباس‌علی عزتی
قیمت: ۳۸,۰۰۰ریال
تعداد صفحه: ۱۳۳ صفحه
چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۱
ناشر: نشرچشمه
انتشارات چشمه مجموعه نمایشنامه های تحسین شده ای از چهره های شناخته شده جهان را ترجمه و منتشر و در اختیار علاقمندان قرار داده از “تولستوی و داریو فو تا وودی آلن و فردریش دورنمات و پابلو پیکاسو”
نمایش‌نامه “بار دانش” نوشته “لف تولستوی” در مجموعه‌ “جهان تازه‌ نمایش” نشرچشمه منتشر شد. این نمایش‌نامه دهمین اثری است که از این مجموعه راهی ویترین کتاب‌فروشی‌ها می‌شود. “بار دانش” نمایش‌نامه‌ای با ۳۳شخصیت اصلی و فرعی یکی از مشهورترین آثار تولستوی در زمینه‌ ادبیات نمایشی و تئاتر است.

قدرت و جلال
نویسنده: گراهام گرین
مترجم: هرمز عبداللهی
 قیمت: ۹۸,۰۰۰ریال
 ناشر: نشرچشمه
تعداد صفحه: ۳۵۲ صفحه
چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۱
قُدرَت و جَلال (به انگلیسی: The Power and the Glory) اثر گراهام گرین نویسنده انگلیسی است. این رمان در سال ۱۹۴۰ منتشر شده‌است.
گراهام گرین این کتاب را پس از سفر به مکزیک در سال ۱۹۳۸ نوشت و در آن به وضعیت اسف بار مردم این کشور در زمان اجرای قوانین ضدمذهبی دولت این کشور پرداخت. این اثر که هم در موضوع و هم در محتوا به دفاع از ایمان مسیحی می‌پردازد در زمره شاهکارهای ادبیات مذهبی غرب قرار می‌گیرد، هر چند که تشبیه کشیش میخواره و متزلزل داستان به مسیح موجب تقبیح این اثر از سوی کلیسای کاتولیک شد.
گراهام گرین قدرت و جلال را در کنار کنسول افتخاری دو کتاب محبوب خود معرفی کرده و در یکی از مصاحبه‌هایش اقرار می‌کند که در میان قهرمانان داستان‌هایش به کشیش الکلی قدرت و جلال شباهت بیشتری دارد.
این کتاب با نام راه های پیچ در پیچ (به انگلیسی: The Labyrinthine Ways) نیز شناخته می‌شود.

بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم
نویسنده: دیوید سداریس
مترجم: پیمان خاکسار
تعداد صفحه: ۲۳۶ صفحه
قیمت: ۶۵,۰۰۰ ریال
چاپ: دوم، تهران، ۱۳۹۱
ناشر: نشرچشمه
“بالاخره یه‌ روزی قشنگ حرف می‌زنم” شامل 26 یادداشت طنز از سداریس است. سداریس پرمخاطب‌ترین طنزنویس پانزده سال اخیر امریکاست. تمام کتاب‌هایش با مقیاس‌های نجومی پرفروش‌اند. تاکنون تنها در امریکا هشت میلیون نسخه ازآثارش به فروش رسیده است و “بالاخره یه‌ روزی قشنگ حرف می‌زنم” به بیشتر زبان‌های زنده‌ دنیا ترجمه شده است.
 پیمان خاکسار می‌گوید: “سداریس می‌خنداند. به مفهوم واقعی کلمه. از او نباید انتظاری را داشته باشید که از کافکا و فاکنر و بورخس دارید. اتفاقاً در بیشتر طنزهایش، به‌خصوص در این کتاب، فضاهای روشنفکری و روشنفکران را دست می‌اندازد و باعث خنده می‌شود.”
آنطور که ناشر گزارش داده، “بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم” یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۰۰ امریکا شد. سداریس به خاطر این کتاب جایزه‌ی “ثربر” برای طنز امریکایی را برد و مجله‌ “تایمز” او را طنزنویس سال نامید. سداریس در دسامبر سال ۲۰۰۸از دانشگاه بیرمنگام دکترای افتخاری دریافت کرد. او تاکنون بیش از چهل مقاله در مجله‌ “نیویورکر” چاپ کرده است.



فیلسوف کوچولو
(کتابی که باید بچه‌ها برای بزرگ‌تر‌ها بخوانند)
نویسنده: روزبه گیلاسیان
تاریخ چاپ: ۱۳۹۱
قیمت:     ۲۲۰۰۰ ریال
ناشر: ققنوس
آفرینگان “ما سه نفر بودیم: من و مامان و گاهی بابا. گاهی هم دو نفر می‌شدیم: من و مامانم یا من و بابام. گاهی هم یک نفر بودیم: یعنی فقط من بودم و غیر از من کسی نبود. پس ما گاهی سه نفر، گاهی دو نفر، و گاهی یک نفر بودیم. به این ترتیب من یاد گرفتم با اعداد ۱ و ۲ و ۳ خیلی کار‌ها می‌توان کرد.” کتاب “فیلسوف کوچولو” مجموعه‌ای از پرسش‌های بی‌پاسخی است که فقط به ذهن بچه‌ها می‌رسد. بزرگ‌تر‌ها می‌گویند وقتی بزرگ شدید جواب همة سؤال‌هایتان را پیدا می‌کنید. اما متأسفانه بچه‌ها وقتی بزرگ می‌شوند سؤال‌هایشان هم عوض می‌شود. شاید شما هم تا به حال این فکر به ذهنتان رسیده باشد که شما یک نفر نیستید بلکه ۲ نفرید: یکی خودتان و یکی هم خود خودتان. من بیشتر وقتی این احساس را دارم که در مورد خودم قضاوت می‌کنم. کتاب “فیلسوف کوچولو” در ۷۲ صفحه منتشر شده است.

بی‌نظیر بوتو
نویسنده: مری انگلر
مترجم: مهسا ملک‌مرزبان
تاریخ چاپ: ۱۳۹۱
قیمت:     ۳۸۰۰۰ ریال
ناشر: ققنوس
نخست‌وزیر پاکستان و فعال سیاسی بی‌نظیر بوتو در سال ۱۹۵۳ در شهر کراچی به دنیا آمد. پدرش ذوالفقارعلی بوتو سنت ازدواج توافقی میان خانواده‌ها را زیر پا گذاشت و با دختری به نام نصرت اصفهانی ازدواج کرد که دوستش داشت. حزب خانم بوتو بعد از اعدام پدرش به وجود آمد که مدافع بی‌چون و چرای دموکراسی و حقوق بشر شد. خانم بی‌نظیر بوتو پیش از به قدرت رسیدن حزبش در سال ۱۹۸۸، سال‌های زیادی را در زندان و تبعید گذراند و زمانی که به نخست‌وزیری پاکستان رسید اولین زنی بود که به ریاست دولت منتخب در یک کشور اسلامی منصوب می‌شد. او هنگام تصاحب این پست ۳۵ ساله بود و تنها یک سال از ازدواجش می‌گذشت.

دختران دلریز
داوود غفارزادگان
 قیمت: ۴۰,۰۰۰ریال
 تعداد صفحه: ۱۲۶ صفحه
قیمت: ۴۰,۰۰۰ ریال
چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۱
ناشر: نشرچشمه
مجموعه داستان موفق و خواندنی “دختران دلریز” نوشته داوود غفارزادگان از سوی نشر چشمه بازنشر شده است. مجموعه‌داستان “دختران دلریز” و کتاب “ما سه ‌نفر بودیم” هر دو نقطه‌ عطفی در کارنامه‌ بالابلند نویسندگی داوود غفارزادگان محسوب می‌شوند.
 در این مجموعه شانزده داستان کوتاه که هر یک از دنیایی غریب حرف می‌زنند کنار هم چیده شده است؛ داستان‌هایی که هیچ‌کدام تکرار دیگری نیستند و نشان می‌دهند که نویسنده قصه‌گویی قهار است: “پدر گیاه‌شناس من”، “دختران دلریز”، “بود و نبود”، “درخت جارو”، “دیوار”، “خروس”، “شهود”، “هیچ پرنده‌ی مرده‌ای روی ایوان خانه”، “عدل ظهر”، “فوت ناگهانی”، “اسم تو مثل عطر ریخته است”، “گم ـ گشته”، “کلاه لگنی”، “آسیابان”، “بازگشت”، “سنگ و ماهی” از جمله عناوین داستان های کتاب است.