کی روش سرمربی؛ برای بار سوم

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» با عقب نشینی دبیرکل فدراسیون فوتبال و حضور رییس حراست

کارلوس کی روش پرتغالی، با وجود همه گفتگوها و حاشیه ها، قهر و آشتی ها بار دیگر و برای سومین بار سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد در حالی که هنگام بازی های دوستانه تیم ملی با شیلی و سوید اعلام شده بود که این ها آخرین باری است که وی تیم ایران را همراهی می کند.

 در پی ناکامی علی دایی و افشین قطبی در رساندن تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰، چهار سال پیش کی روش پس از کش و قوسهای بسیار بر مسند سرمربیگری تیم ملی نشست. آزمایش مربیان ایرانی (منصور ابراهیم‌زاده و افشین پیروانی) جواب نداد و پس از مطرح شدن چند نام آشنای خارجی، مربی خالق فیگو و دیگر نخبگان نسل پیش فوتبال پرتغال، با قراردادی سنگین به تهران آمد. سفر نخست کارلوس به ایران بی‌نتیجه بود و موضوع منتفی شدن سرمربیگری کی روش، در رسانه‌ها انتشار یافت. اما با وساطت عباس ترابیان (رییس وقت امور بین الملل و مسوول کنونی امور بازاریابی فدراسیون) رضایت حاصل شد.

تیم ملی ایران به سرپرستی کی روش پس از افتی که در مسابقه رفت با لبنان و برگشت در برابر ازبکستان داشت و در هر دو یک بر صفر شکست خورد، بالاخره با سه پیروزی بیاد ماندنی توانست به عنوان سرگروه به جام جهانی راه یابد. در مسابقه رفت با کره جنوبی، ایران که در تهران ده نفره شد ولی یک بر صفر بازی را برد، کی روش تا یک قدمی فسخ قرارداد هم پیش رفت. در سه مسابقه آخر هم تنها پیروزی می‌توانست، سرگروهی را به همراه داشته باشد و شاگردان کی روش در قطر، تهران (برگشت با لبنان) و سئول بر حریفان مدعی پیروز شدند.

کی روش در پیش از نوروز امسال اقدام به تشکیل اردویی کرد که در پی آن در اتریش مسابقه تدارکاتی با تیم با ارزش شیلی داشت

ورود او با مطرح کردن نقش دلالی بازیکن او و گزینش علیرضا اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال همراه بود. کی روش پس از جلسه‌ای با اسدی اعلام کرد که دبیرکل به او سخت توهین کرده است. کفاشیان هم پس از جلسه نخست با کی روش اعلام کرد که کی روش به احتمال ۸۰ در صد دیگرسرمربی تیم ملی نیست. در پایان همین جلسه بی نتیجه، کی روش با ترابیان، رفیق روزهای نخست کار در ایران، برخورد تندی داشت. پس از این که رسانه ها از شکایت کی روش از یک روزنامه ورزشی به دلیل توهین و افترا خبر دادند، شنبه هم خبر شکایت او از ترابیان در کمیته انضباطی انتشار یافت.

این خبر هنگامی اعلام شد که کفاشیان بر خلاف چهارشنبه گذشته، از پابرجا ماندن کی روش خبر داد. نکته جالب در آخرین جلسه که به ابقای کی روش انجامید، حضور علی حسنی خو (رییس حراست وزارت ورزش) بود در آن بود.

پیش از این حوادث اسدی دبیرکل جدید فدراسیون کار کی روش را کمتر از استانداردهای فوتبال نامید و هر دو وعده یک نشست رسانه ای را دادند که انجام نشد. اکنون همزمان با ابقای کارلوس کی روش، علیرضا اسدی در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، باز کردن مسائل را به آینده موکول کرده است.

اسدی در مورد این که از کجا حمایت می شود که در نخستین گام خبرساز شد با این عنوان که “منتسب به یک تفکرم نه وزارت‌ ورزش” بر پایگاه پرقدرت خود تکیه کرد. موقعیتی که در مورد کی روش به نظر می آید محکوم به شکست بوده است. او مدعی است که: “فضای مذاکره با کی ‌روش را غبارآلود کرده‌اند.”

اسدی در گفت و گوی دیروز خود با ایلنا حالتی تهدیدآمیز نشان می دهد و می گوید: “مدارکم را افشا کنم برخی افراد و رسانه‌ها رسوا می‌شوند.”

او می افزاید: “اسناد و مدارکی دارم که اگر آنها را افشا کنم باعث رسوایی برخی افراد و رسانه‌ها خواهد شد و امیدوارم با کاسته شدن از فضای غبارآلود فعلی روزی این مستندات را در اختیار مردم و افکار عمومی قرار دهم تا ذهن انها نسبت به اتفاقاتی که در فوتبال کشور رخ می دهد، روشن شود.”

اسدی در پاسخ به این سئوال که آیا شخصا مایل به ادامه همکاری با کی روش هستید یا نه گفت: نظری در این باره ندارد.

ایلنا همچنین یادآور می شود: دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می شود وی منتسب به وزارت ورزش است و با توصیه مسئولان این وزاتخانه به علی کفاشیان تحمیل شده گفت: بنده منتسب به یک تفکر هستم نه فرد خاصی.

اما در بخشی دیگر اسدی در مورد این که فضای فدراسیون فوتبال را برای اجرای تفکرات خود متناسب می بیند یا نه گفت: “به هرحال زمان نیاز است تا بدنه فدراسیون با تفکرات جدید هماهنگ شودو این روند یک شبه بوجود نمی آید و به نظر من فدراسیون به سمت روند خوب حرکت می کند.”