آسیه امینی برنده‌ جایزه‌ ادبی در نروژ شد

نویسنده

آسیه امینی، شاعر و روزنامه نگار ایرانی، برنده‌ جایزه‌ جشنواره‌ ادبی «واژه‌ها در مرز» کشور نروژ شد. او فردا در مراسم افتتاحیه‌ چهارمین دوره‌ی این جشنواره، جایزه‌ی خود را دریافت خواهد کرد.

مسئولان برگزاری جشنواره‌ی «واژه‌ها در مرز» سال گذشته به مناسبت صدمین سال حق رأی زنان در نروژ تصمیم گرفتند با هدف تشویق زنان نویسنده و فعال در گسترش آزادی بیان و احقاق حقوق زنان، اهدای جایزه را به سرفصل‌های این جشنواره اضافه کنند. نامزدهای دریافت این جایزه، زنانی اند که در راه رسیدن به آزادی بیان و برابری، هزینه‌هایی چون زندان، تهدید، سانسور و تبعید را متحمل شده‌اند. نوال سعداوی، داستان‌نویس و فمینیست مصری، اسلاوِنکا دراکولیک، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کرواسی و آصلی اردوغان، نویسنده و فعال حقوق بشر اهل ترکیه نامزد نخستین جایزه‌ی این جشنواره بودند که جایزه نصیب آصلی اردوغان شد. این نویسنده که اکنون در سوئد زندگی می‌کند تا کنون چند مجموعه شعر و داستان با موضوعاتی نظیر نقض حقوق زنان و خشونت و سرکوب علیه زنان منتشر کرده است.

دومین جایزه‌ی این جشنواره نیز امسال به آسیه امینی اهدا می‌شود. امینی، که اکنون در نروژ زندگی می‌کند، علاوه بر فعالیت در عرصه‌های شعر و رسانه، با عنوان فعال جنبش زنان نیز شناخته می‌شود. او یکی از بنیان‌گذاران کمپین قانون بی‌سنگسار بوده و تا کنون جایزه‌های بین‌المللی هلمن هامت (سال ۲۰۰۹) و بنیاد اوکسفام نوویب و انجمن جهانی قلم (سال ۲۰۱۲) را دریافت کرده است. امینی که بیش از بیست سال سابقه‌ی روزنامه‌نگاری دارد علاوه بر انتشار گزارش‌ها و مقالات متعدد در رسانه‌های فارسی‌زبان، یک مجموعه شعر به فارسی و دو مجموعه شعر به فارسی و نروژی نیز منتشر کرده است..