حمله سایبری به موسسات نفتی کشور

نویسنده
حسین محمدی

» بخش اطلاعات: خبر باعث آشفتگی جامعه می شود

در حالی که خبرگزاری مهر، “موج جدید حملات سایبری به شرکت ملی نفت” را دلیل قطع سایت این شرکت و پورتال رسمی آن دانسته، مدیر بخش فن‌آوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران، این خبر را تکذیب، و قطعی‌ها را مربوط به “نقص فنی” دانسته است.

احمد تولایی، مدیر بخش فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران، با تکذیب گزارش خبرگزاری مهر، گفته است: “دلیل قطع شدن سایت‌ این شرکت و پورتال رسمی وزارت نفت، نه حملات سایبری، بلکه مشکل فنی بوده است”.

این در حالی است که خبرگزاری نیمه رسمی مهر – وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی – روز جمعه، در گزارشی نوشته بود که یک گروه ناشناس هکری روز جمعه، حمله سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید که باعث شد شبکه اینترنت کارکنان این دو نهاد نفتی از دسترس خارج شود. گرچه به گفته این خبرگزاری حمله هکرها در نهایت ناکام مانده و آنها نتواسته‌اند به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده وزارت و شرکت ملی نفت ایران دسترسی پیدا کنند.

اما تولایی این اخبار را تکذیب کرده و گفته است: “امنیت اطلاعات داخلی سایت‌ها وزارت نفت بسیار بالاست و حتی در صورت بروز حمله‌های اینترنتی مشکلی برای این اطلاعات ایجاد نخواهد شد… انتشار این اخبار سبب آشفتگی فضای روانی جامعه می‌شود که به نفع مصالح کشور نیست”.

تکذیب تولایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این و پس از انتشار اخباری درباره حملات سایبری به شرکت ملی نفت، مقام‌های این شرکت خبر از استخدام چند هکر برای مقابله با این‌گونه حملات داده بودند.

مهر در گزارش خود مدعی شده بود که یک گروه ناشناس هکری ظهر روز جمعه، ۳۱ خرداد، حملات سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید، اما این گروه در نهایت موفق نشد به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده این دو نهاد دسترسی پیدا کند. اما در پی این حملات سایبری شبکه اینترنت کارکنان و مدیران وزارت و شرکت ملی نفت قطع شده، اما کارشناسان فناوری اطلاعات وزارت نفت اطمینان می‌دهند که حملات به‌طور کامل مهار و کنترل شده است.

این برای چندمین بار است که اخباری پیرامون حملات سایبری به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن منتشر می‌شود. در یکی از موارد از این دست، حمله کنندگان ویروسی به نام “وایپر” منجر به از کار افتادن سرورهای اینترنت وزارت نفت و پاک شدن برخی اطلاعات از رایانه‌های این وزارتخانه شده است. پاییز گذشته نیز شرکت نفت فلات قاره ایران هدف حملات سایبری قرار گرفت که مقامات این شرکت اسراییل و چین را مسوول آن دانسته‌اند. آن زمان اعلام شده بود که این حمله “به دلیل جداسازی شبکه اینترنت از اینترانت، شبکه ما امن باقی ماند”.

همان زمان خبرگزاری مهر نوشته بود: “شبکه مخابرات و اینترنتی صنعت نفت هر هفته شاهد گسترده‌ترین حملات سایبری از خارج از کشور است”.

اوایل اردیبهشت سال گذشته نیز وزارت نفت ایران مورد حمله سایبری قرار گرفت که بر اثر آن سیستم اصلی مخابرات و اینترنت وزارت نفت و شرکت ملی نفت دچار اختلالاتی شد. به دنبال حمله سایبری اردیبهشت‌ماه و همزمان با افزایش این گونه حملات، وزارت نفت جمهوری اسلامی ستاد بحران تشکیل داد و در عین حال تأکید کرد که حملات سایبری به این وزارتخانه خسارت چندانی برای صنعت نفت ایران نداشته است.

رییس پدافند غیرعامل ایران دی‌ماه سال ۹۰ گفته بود که حوزه انرژی در کشور “بیشترین حملات سایبری” در دو سال گذشته را داشته است. در چند سال اخیر برنامه هسته‌ای و حوزه نفت ایران هدف حملات سایبری قرار گرفته است.