نگرانی از گسترش کرونا، سوغاتی زایران

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ویروس کشنده جدید در مصاحبه با یک نماینده مجلس

چندی پیش بود که برخی وبسایت‌های خبری از وجود موارد مشکوک مبتلا به بیماری کرونا (سندروم خاورمیانه) خبر دادند. واکنش اولیه مسئولان تکذیب رسیدن این ویروس به ایران بود، چند روز بعد و زمانی که حال یکی از بیماران مبتلا رو به وخامت گذاشت وزارت بهداشت خبر وجود بیمار مبتلا به کرونا در ایران را تایید کرد. صبح روز پنجشنبه ۸ خرداد هم خبر رسید که این بیماری تنفسی نخستین قربانی خود را در ایران گرفته است.

احمد آریایی‌نژاد، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تشریح آخرین وضعیت شیوع این بیماری به “روز” می‌گوید: ۶ مورد مشکوک مشکوک به بیماری در استان کرمان بودند، دو نفر از این ۶ نفر خواهر بودند، که بیمار قطعی شناخته شدند. متاسفانه یکی از آنها بیماری‌اش حاد بود جان خود را از دست داد.” او با اشاره به اینکه این ویروس در کشورهای مثل عربستان، قطر، اردن و… شایع است، می‌گوید: “سفرهای زیارتی باید با احتیاط انجام شده و زائران آگاهی‌های لازم در خصوص این بیماری را داشته باشند.” او از قرنطینه افراد مشکوک به ابتلا و انجام آزمایشات دقیق پزشکی به عنوان راه‌های کنترل این بیماری یاد می‌کند.

خبرگزاری مهر با اشاره به اخبار وزارت بهداشت که حکایت از تحت کنترل بودن این بیماری در کشور دارد، آن را در مقابل اظهارات مسئولان بهداشتی استان کرمان در مورد افزایش موارد مشکوک ابتلا به این ویروس قرار داده اند. ضمن این‌که برخی شنیده‌ها نیز حاکی از این است که ویروس کرونا در یکی دیگر از استان‌های کشور، مبتلا داشته اما وزارت بهداشت هنوز خبری اعلام نکرده است. با این حال احمد آریایی‌نژاد، نمانده مجلس در گفت‌وگو با روز، عملکرد وزرات بهداشت در مواجهه با این بیماری را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال گوشزد می‌کند: “به هر حال خطر این بیماری جدی است و ضرورت دارد که وزارت بهداشت هر چه بیشتر در خصوص این بیماری اطلاع‌رسانی کرده و روش‌ها‌ی پیشگیری و مراقبت‌ها را آموزش دهد.”

از سوی دیگر دکترمهدی شفیعی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته است: “فردی مبتلا به بیماری کرونا می‌شود که سابقه‌ی تماس با زائر از کشورعربستان و یا دیگر کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس را داشته باشد.”

 

درمان دارویی ندارد، یک سوم مبتلایان می‌میرند

“زائران تا ۱۴ روز پس از بازگشت از حج چنانچه علایم مشکوک به عفونت ویروس کرونا داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری می‌شوند.” این را محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته و با اشاره به امکان تشخیص عفونت کرونا، ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری ادامه داده است: “تمام موارد مشکوک به بیماری عفونت MERS در مدت کمتر از ۴۸ ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند. با این همه اما هنوز هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد.”

این مقام مسئول همچنین گفته است تاکنون این بیماری با شیوع در ۱۸ کشور جهان، ۶۲۷ نفر را مبتلا کرده و ۲۰۷ نفر هم قربانی داشته است، با این حال هنوز درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید به‌طور قطعی در جهان پیدا نشده است. احمد آرایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علائم این بیماری را بعضا نزدیک به سرماخوردگی اعلام می‌کند و می‌گوید:“این بیماری به سادگی از طریق تنفس انتقال پیدا می‌کند و عوارضی مثل مشکلات تنفسی و گوارشی در پی دارد.” این نماینده مجلس هشدار می‌دهد که در صورت بروز چنین نشانه‌هایی سریعا برای انجام آزمایش و تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنند. محمد مهدی گویا هم می‌گوید این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه‌های حیاتی بدن شود. او رعایت نکات بهداشتی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری می‌داند: “افرادی که تا ۲ هفته پس از بازگشت از حج دچار علایم مشکوک به این بیماری هستند باید از خوددرمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.” همچنین شستن مداوم دست‌ها و رعیت بهداشت فردی ، پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه، پرهیز از حضور غیر ضروری در اماکنی پرجمعیت و دربسته بویژه برای سالمندان و کودکان و مراجعه سریع به پزشک در صورت تماس نزدیک در ده تا چهارده روز گذشته با فردی که بیماری او قطعی شده است، از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک هستند.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ویروس کرونا جزو ویروس‌های سرماخوردگی محسوب می‌شود و بسیار شایع است اما ویروسی که امروز تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می‌کند.

گویا با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد ابتلا به موارد شدید این عفونت در یک سوم موارد منجر به مرگ می‌شود، گفته است: “موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این عفونت بیشتر در گروه‌های پرخطر دیده می‌شود که دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند؛ از قبیل افراد مبتلا به دیابت شدید کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی-ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماریهای خونی شدید، و همچنین بیماری‌ها و درمان‌هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

این بیماری همچنین می تواند از طریق فرد مبتلا در بعضی موارد باعث انتقال به دیگران به خصوص اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، شود. این موارد به خصوص هنگامی رخ می‌دهد که هنوز ابتلا به بیماری قطعی نشده و کادر درمانی رعایت نکات حفاظت از خود را نکرده باشند.

 

یک ویروس ۲ ساله

سندرم تنفسی خاورمیانه یا مِرس (MERS) یک بیماری ویروسی است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کوروناویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود. سندروم تنفسی خاورمیانه، (MERS) هم خانواده ویروس سارس (SARS) ولی مرگبارتر از آن است. ویروسی که درست مانند سرماخوردگی از مجاری تنفسی وارد بدن شده و این ارگان حیاتی را مورد حمله قرار می دهد. بنا به گزارش یورونیوز شبه جزیره عربستان، منشا اصلی این ویروس است. بسیاری از موارد ابتلای به آن در مراکز بهداشتی این کشور رخ داده است. به علاوه، تا کنون بیمارانی در قطر، کویت، عمان، اردن یمن و لبنان نیز مشاهده شده است. احتمال ورود این سندروم تنفسی به ایران، عراق و سوریه به دلیل مسافرت گسترده اتباع این کشورها به عربستان و حضور افرادی از عربستان در این سه کشور و به ویژه سوریه وجود دارد.

اما شیوع این ویروس به منطقه خاورمیانه محدود نمانده است و بر اساس گزارشات در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. همچنین براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۷۲ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷ نفر فوت کرده اند.

عکس تزئینی است