بازجوها مانع آزادی پدرم هستند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» فرزند مهدی خزعلی در مصاحبه با روز:

فرزند مهدی خزعلی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که علیرغم تودیع وثیقه و دستور قاضی پرونده برای آزادی پدرش، بازجویان اقدام به پرونده سازی جدید کرده و از آزادی او جلو گیری کرده اند.

محمدصالح خزعلی همچنین با اشاره به دیدار اخیر آیت الله خزعلی با پدرش گفت که این دیدار در یک اتاقی که مانند استودیوهای فیلمبرداری و مجهز به دوربین های فیلمبرداری بوده صورت گرفته و از دیدار مهدی خزعلی با ایت الله خزعلی فیلم گرفته شده است.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد و فرزند آیت الله خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. او نهم آبان ماه برای ششمین بار طی سه سال و نیم گذشته بازداشت شد. براساس گزارشی که وب سایت کلمه منتشر کرده بود نیروهای امنیتی با یورش به “سرای اهل قلم” آقای خزعلی را به اتفاق ۷۰ نفر دیگر از حاضران در این محل بازداشت کرده بودند. به گفته خانواده اقای خزعلی، همه بازداشت شدگان آزاد شده اند اما او همچنان در بازداشت به سر می برد.

مهدی خزعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیانگذار انتشارات اباصالح است. او پیش از بازداشت اعلام کرده بود که در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. او پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و اما بعد از مدتی به اعتصاب خود پایان داد. آقای خزعلی اما مجددا دست به اعتصاب زده و فرزندش به روز می گوید که ۵۸ روز است او در اعتصاب غذا به سر می برد؛ در سلولی دونفره در بند ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است.

به گفته محمدصالح خزعلی، قاضی پرونده پدرش دستور آزادی او را صادر کرده اما بازجویان از آزادی او جلوگیری میکنند. فرزند آقای خزعلی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: پرونده پدرم شنبه هفته گذشته به شعبه یک دادگاه انقلاب ارسال شد و ما که برای پی گیری مراجعه کردیم قاضی احمدزاده گفت که از تاریخ دهم دی ماه برای پدرم قرار وثیقه صد میلیون تومانی صادر شده است. این در حالی بود که نه به ما و نه به پدرم چنین قراری ابلاغ نشده بود و ما خبر نداشتیم چند سند بردیم که قبول نکردند و در نهایت روز چهارشنبه کار سند و وثیقه با پایان رسید. تودیع کردیم و قاضی گفت که انشاالله تا شب آزاد می شوند. ما هم به امید آزادی رفتیم جلوی زندان اوین و دوساعتی معطل بودیم ولی خبر دادند که آزاد نمی شود.

او در ادامه توضیح اش می افزاید: روز بعد یعنی پنج شنبه به ما ملاقات دادند و در ملاقات با پدرم متوجه شدیم که نامه ازادی او از سوی قاضی به زندان اوین فرستاده شده ولی پدرم را به شعبه ۶ دادسرای اوین برده و پرونده جدیدی برای او تشکیل داده‌اند.

درباره پرونده جدید می‌پرسم و فرزند آقای خزعلی پاسخ می‌دهد: آقای ناصری، قاضی شعبه ۶ دادسرای اوین به بابا گفته است که شخصی آمده و از تو شکایت کرده. محتویات شکایت هم مربوط به موضوعی است که به ۱۶ سال پیش برمیگردد. این شخص دوست صمیمی برادر پدرم است که با تحریک وزارت اطلاعات و همکاری برادر پدرم از پدرم شکایت کرده است. شهادت نامه ای علیه پدرم درست کرده که برادر پدرم هم زیر آن را امضا کرده است.

او می افزاید: خود قاضی هم به پدرم گفته است که این کار بازجوها و برادر خودت است و اتهامات واهی است. به بابا تفهیم اتهام نکرده و گفته که از نظر من تو آزاد هستی و باید آزاد شوی.

می پرسم که یعنی عموی شما با بازجویان پدرتان برای پرونده سازی علیه او همکاری کرده است؟ فرزند اقای خزعلی تایید میکند و میگوید: بله دقیقا همین طور است و پنج شنبه وقتی در ملاقات از پدرم این را شنیدیم تصمیم گرفتیم مقابل زندان اوین تحصن کنیم و تا زمان ازادی پدرم به این تحصن ادامه دهیم که آقای محمد نوری زاد آمدند و خواهش کردند که برویم و ما هم به احترام ایشان تحصن را پایان دادیم. از طرفی مساله به گوش دادستان اوین هم رسیده بود که خبر دادند شما بروید و شنبه بیایید برای پی گیری. ما ولی دیروز برای پی گیری نرفتیم چون دادگاه نامه ازادی پدرم را به زندان فرستاده و او نباید در زندان بماند و ما منتظر ازادی او هستیم.

اخیرا آیت الله خزعلی در زندان اوین با مهدی خزعلی ملاقات کرده است. درباره این ملاقات می پرسم و فرزند مهدی خزعلی می گوید: این ملاقات دیدار در یک اتاقی که مانند استودیوهای فیلمبرداری و مجهز به دوربین های فیلمبرداری بوده صورت گرفته و از دیدار مهدی خزعلی با ایت الله خزعلی فیلم گرفته شده است. پدربزرگم هم از پدرم خواسته که از جنبش سبز اعلام برائت کند و پدرم هم مخالفت کرده و گفته چنین کاری نمی کند. وقتی به ما گفتند من از پدربزرگم پرسیدم که چرا چنین درخواستی کرده است و او هم گفت که برای ثبت در دوربین بوده. اما ما نمیدانیم منظور از این ثبت مقابل دوربین چیست و چه استفاده ای میخواهند بکنند.

محمدصالح خزعلی درباره وضعیت جسمانی پدرش هم میگوید که “روز پنج شنبه که او را دیدیم به شدت لاغر و نحیف شده بود تا جایی که ما با دیدن وضعیت اش به زور جلوی اشک هایمان را می گرفتیم که ناراحت نشود. همچنان در اعتصاب غذا است و 58 روز از آغاز اعتصابش می گذرد و میگوید که تا آزاد نکنند به این اعتصاب ادامه خواهد داد و دلیلی برای ادامه بازداشت او وجود ندارد.

او در پایان می گوید: این که حاکمیت در تلاش است تا ما خانواده و بابا را به عنوان مخالفین نظام و یا هزار اتهام دیگر نشان دهند من از همین جا اعلام میکنم که همان طور که بابا در تمام مصاحبه ها و مقاله هایشان اعلام کردند و با عملشان ثابت کردند همچنان معتقد به نظام اسلامی و ولایت فقیه و انقلاب هستند و هیچ گاه از ارزش های انقلاب و شهدا دست برنمیدارند. الان هم برای حفظ همان ارزش ها فعالیت میکنند و برای پایمال نشدن خون عموی شهیدم که پدرم تا آخرین لحظات با ایشان بوده است.