قدیانی: روحیه بالا، جسم بیمار

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

۶ روز پس از انتقال ابولفضل قدیانی به زندان قزل حضار، خانواده او در مصاحبه با “روز” از عدم جوابگویی مسولان در این زمینه و وضعیت نامساعد این زندانی سیاسی خبر دادند. همزمان محمد توکلی، فعال فرهنگی و عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه بازداشت شد و در تهران اما نسرین ستوده و بهاره هدایت به مرخصی آمدند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و کانون مدافعان حقوق بشر است که به ۶ سال حبس تعزیری و محرومیت از وکالت محکوم شده. او با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و برای سه روز به مرخصی آمده است. بهاره هدایت، فعال دانشجویی که به نه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده نیز با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی (درمانی) آمده است.

آن سوتر و در زندان عادل آباد شیراز، اعتصاب غذای دو تن از دراویش زندانی وارد چهارمین روز خود شده است اعتصاب غذایی که در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلول انفرادی در زندان اوین آغاز شده است.

 

ملاقات در قزل حصار

زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی که با این زندانی سیاسی در زندان قزل حصار ملاقات کرده در مصاحبه با “روز” وضعیت جسمانی او را نامساعد توصیف کرده و میگوید: آقای قدیانی خود در ملاقات میگفتکه قصد اقایان از انتقال من به این زندان این است که مرا در ایزوله نگاه دارند تا هیچ حرف و سخنی از من شنیده نشود.

همسر آقای قدیانی می افزاید: روحیه همسرم خیلی خوب بود ولی او اکنون در بین کسانی است که نباید باشد. او را از جمع زندانیان سیاسی اوین برده اند میان زندانیان مربوط به مواد مخدر در زندان قزل حصار. او را که دیدیم از نظر جسمی ظرف همین چند روز هم لاغر شده بود و ما خیلی نگران هستیم. از نظر تغذیه که می گفت فقط غذای زندان است در حالیکه در اوین امکان خرید از فروشگاه را داشتند از نظر بهداشتی هم که واقعا صفر است امکانات پزشکی درستی هم ندارد و با توجه به وضعیت آقای قدیانی ما به شدت نگران هستیم.

از خانم قدیانی می پرسم پی گیری هایتان برای بازگرداندن همسرتان به زندان اوین چه پاسخی تاکنون داشته؟ می گوید: به آقای لاریجانی نامه داده ایم و منتظر پاسخ هستیم دیروز هم به ستاد حقوق شهروندی رفتم و نامه دادم اما در کمال تعجب گفتند که برای رشته احمدی، معاون دادستان در زندان نامه می فرستند و از او سوال میکنند. در حالیکه ما میدانیم یکی از عوامل اجرایی انتقال همسرم به قزل حصار همین آقای رشته احمدی بود.

خانم رحیمی می افزاید: ما واقعا نگران هستیم کسی هم جوابگو نیست هر لحظه ممکن است اتفاقی برای همسرم بیفتد و واقعا جز شکایت از خودشان به خودشان هم کاری از دست ما ساخته نیست. فقط امیدوارم کمی عقل و تدبیر داشته باشند و از هرگونه فاجعه ای جلوگیری کنند.

همسر آقای قدیانی پیشتر در مصاحبه با “روز” درباره انتقال همسرش به زندان قزل حصار گفته بود: با این کار تنها چیزی که به ذهن آدمی خطور میکند این است که قصد جان آقای قدیانی را دارند. وگرنه چطور یک فرد مسن را که بیمار است، پزشک و بیمارستان اش تهران است و اصلا در تهران محاکمه شده و حکم گرفته، به زندانی در خارج از تهران یعنی استان البرز منتقل میکنند. آن هم زندانی که امکانات پزشکی بسیار محدودی دارد و از نظر امکانات بهداشتی هم تا جایی که میدانیم صفر است. آقایان به خاطر قلم و زبان آقای قدیانی که در زندان هم حاضر به کوتاه آمدن و سکوت نیست او را به قزل حصار برده و جانش را عامدانه در معرض خطر قرار داده اند.

او مسئولیت جان و سلامتی همسرش را متوجه رهبر جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: ما نگران جان آقای قدیانی هستیم. آقای قدیانی منتقد رهبری بوده و به همین خاطر در زندان است مسئولیت جان و سلامتی اش هم مستقیما با رهبری است. ما از مبارزات زمان شاه جان سالم به در بردیم، همسرم سالها در زمان شاه زندانی بود و مبارزه کرد اما جان سالم به در برد اکنون هر اتفاقی برای او بیفتد شخص آیت الله خامنه ای باید پاسخ دهد.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او که پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ هم سال‌ها در زندان بوده، دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به احمدی‌نژاد به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. محکومیتی که آذرماه ۱۳۹۰ به پایان رسید اما این فعال سیاسی از زندان آزاد نشد و خانواده‌اش اعلام کردند به دلیل نامه‌های سرگشاده‌ای که او از زندان و در نقد عملکرد خامنه‌ای نوشته، پرونده‌های موازی با اتهامات متعددی برای او باز شده. آقای قدیانی سپس از سوی قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

اینک او از روز گذشته به زندان قزل حصار منتقل شده؛ زندانی که در آن زندانیان مرتبط با قاچاق مواد مخدر و اشرار نگهداری می شوند و هیچ زندانی سیاسی دیگری آنجا نیست.

 

دراویش در انفرادی و اعتصاب

صالح مرادی و کسری نوری، از دراویش زندانی در زندان عادل آباد شیراز هستند که در اعتراض به انتقال وکلای دراویش زندانی در زندان اوین به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده اند. ان‌ها از ۱۶ ماه پیش به اتهام “تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه مجذوبان و همچنین مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، اقدام علیه نظام” در بازداشت به سر می برند و تاکنون حکم دادگاه درباره آنها صادر نشده است.

سایت مجذوبان نور، که اخبار دراویش گنابادی را منتشر میکند گزارش داده است که این دو زندانی به دلیل شرایط نامناسب زندان، دچار سو تغذیه هستند و آقای مرادی دچار بیماری کلیوی و خون ریزی داخلی شده است.

براساس گزارش همین سایت، وکلای دراویش زندانی در زندان اوین از روز چهارشنبه به دلیل خودداری از حضور در دادگاه به سلول انفرادی منتقل شده اند. حمیدرضا مرادی (فعال حقوق دراویش)، مصطفی دانشجو (وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پروانه وکالتش در دفاع از دراویش باطل شد)، فرشید یداللهی فارسی (وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر)، امیر اسلامی (وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر)، امید بهروزی (وکیل دادگستری که پروانه وکالت وی در دفاع از دراویش باطل شد)، افشین کرم پور (حقوق دان و فعال حقوق دراویش) و رضا انتصاری (عکاس خبری و مستندساز فعال حقوق دراویش) زندانیانی هستند که تحت عناوین اتهامی اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در فرقه ضد امنیتی درویشی، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب ۱۶ ماه است که در زندان اوین تهران بدون محاکمه همچنان زندانی هستند.