اسرائیل گستاخانه دروغ می گوید

نویسنده

» نظرخواهی گاردین در مورد نظرات تل آویو

گستاخی مایکل هرتزوک در مورد چیزی که “حمله با لبخند” حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نامیده نفس‌گیر است. او درحالیکه از تاریخ فریبکاری ایران در مورد دنبال کردن سلاح هسته‌ای حرف می‌زند، کلامی در مورد زرادخانه تسلحیات هسته‌ای اسرائیل به میان نمی‌آورد. کشوری که هنوز به طور رسمی آنرا انکار می‌کند و سال‌ها از جهانیان پنهان نگاه داشته بود تا این‌که مردخای ونانو آنرا آشکار کرد و به خاطر آن محکوم به ۱۸ سال زندان شد و تاکنون هم نگذاشته‌اند از کشور خارج شود.

در مورد عدم امضای معاهده عدم تکثیر سلاح هسته‌ای توسط اسرائیل سکوت شده است. همینطور او در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط دولت‌های متوالی اسرائیل هم حرفی به میان نمی‌آورد. همه این حرف‌ها را کسی می‌زند که در ۲۰ سال گذشته نقشی کلیدی در اسرائیل داشته؛ هم در، به اصطلاح «روند صلح» و هم به عنوان دستیاری که بین وزارت دفاع اسرائیل، جامعه اطلاعاتی و تاسیسات قدرتمند دفاعی اسرائیل عمل می‌کرده است و مقاله خود را با این جمله شوم تمام می‌کند که برای اسرائیل «چاره‌ای نمانده که تصمیم وحشتناک بین بمب و بمباران را اتخاذ کند.»

واقعا زمان آن است که یهودیان سراسر جهان بایستند و بگویند: ما را از تمایلات انتخاری اسرائیل جدا کنید.

 

بندیکت برنبرگ

لندن

-         از مایکل هرتزوک می‌توان پرسید: چرا ایران و بیشتر همسایه‌های اسرائیل نمی‌توانند به رژیم تل‌آویو اعتماد کنند؟ بدون شک، اگر سازمان ملل تحریم‌هایی را که علیه ایران اعمال کرده، علیه اسرائیل به کار می‌برد تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد، شاهد راه‌حلی سریع و قاطع برای ۶۵ سال رنج فلسطینیان بودیم.

 

یان لووری

کنزوورث، بدفوردشایر

-         مسئله اصلا سلاح هسته‌ای ایران نیست. مسئله این است که راستی‌های اسرائیل و آمریکا به یک دشمن نیاز دارند تا ستیزگرایی خود را توجیه کنند. روحانی در این غالب نمی‌گنجد، آنها احمدی‌نژاد را ترجیح می‌دهند.

 

پیتر آدامز

استرود، گلوسسترشایر

-         سایمون جنکینز به درستی موثر بودن تحریم‌ها را مورد سئوال قرار داده اما نتوانسته طنزی را که در ایران اتفاق می‌افتد ببیند. تحریم‌های هدفمند اواخر دهه ۱۹۹۰ به خاطر شکست تحریم‌های معمول سنتی و اقتصادی اتخاذ شد. در سال ۲۰۰۶ این برخورد جدید پیش گرفته شد تا ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. قرار بود فشار به افراد و نهادهای خاص وارد شود و آسیب ناخواسته‌ای به مردم عادی نخورد. با این حال بدون اینکه هیچ نتیجه‌ای حاصل شود تحریم‌ها مدام تشدید شده است. نتیجه یک بن‌بست اقتصادی شده که مدت‌ها پیش همه فهمیدند ایده خوبی نیست.

 

دیوید اسمارت

موسسه رویال یونایتد سرویسز

-         آیا این نتانیاهو که قول داده در مورد برنامه هسته‌ای ایران حقیقت را بگوید، همان نتانیاهو است که نمی‌خواهد حقیقت را در مورد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل و موشک‌هایی که قرار است آنها را پرتاب کند بگوید و معاهده عدم تکثیر سلاح هسته‌ای را امضاء نمی‌کند؟

منبع: گاردین - ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳