منتجب‌نیا: سفرهای مصباح به بریتانیا را افشا کنم؟

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش به انتقادهای رهبر جبهه پایداری از دولت

به فاصله چند روز پس از سخنان محمدتقی مصباح‌یزدی علیه هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتمادملی، وی را تهدید به افشاگری درباره‌ی سفرهایش به بریتانیا کرد.

مصباح‌یزدی که از جمله مشهورترین منتقدان دولت حسن روحانی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی است، در یکسخن‌رانی این دو را - بدون نام بردن از آن‌ها - مورد انتقاد قرار داد.

وی با اشاره به این‌که برخی مسوولان وظیفه خود را “تنها رفع احتیاجات دنیایی مردم” می‌دانند، گفت که “آنها برداشتن تحریم‌ها، رفع تورم و حل معضل بیکاری را مهم‌ترین دغدغه خود می‌دانند، اما حتی همین کارها را نتوانستند انجام دهند”.

به گفته مصباح‌یزدی “اگر کسی صحبت از آخرت کند اینها می‌گویند شما بیکارید که فکر آخرت مردم هستید، ما کار داریم و باید تحریم‌ها را برداریم، حالا دیدیم که چقدر هم تحریم‌ها برداشته شد، کار ایجاد شد، گرانی‌ها برطرف شد”.

اشاره‌ی وی به حسن روحانی است که ماه گذشته جدال لفظی با برخی منتقدان خود داشت. برخی از منتقدان دولت آن زمان وظیفه دولت را ایجاد شرایطی برای رفتن مردم به بهشت دانسته بودند. روحانی اما این افراد را “بیکار و دچار توهمات” توصیف کرده بود که “مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می دانند چیست و نه می دانند آخرت چیست اما همیشه غصه آخرت را می خورند”.

وی همچنین از این افراد خواسته بود که “این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دل‌سوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد”.

با این حال سخنان روحانی همان زمان با واکنش مصباح‌یزدی مواجه شده بود وی با اشاره به سخنان روحانی درباره “دین دولتی” گفته بود: “برخی از افراد عمامه به‌سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آ‌نها را متهم به توهم می‌کنند. باید از او پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان”؟

محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود. اعضای این گروه سیاسی،‌از جمله منتقدان اصلی حسن روحانی هستند و در نزدیک به یک سال گذشته، بارها به انتقاد از دولت پرداخته و تلاش کرده‌اند که در مجلس نیز وزرای دولت را استیضاح کنند.

اما تنها حسن روحانی مخاطب سخنان مصباح‌یزدی نبود. این روحانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز چنین گفت: “آدمی که پایش لب گور است و به قدری دارد که اگر خودش و هفت پشتش بخورند تمام نمی‌شود، حرف‌هایی نامربوط می‌زند و آبروی خود و اطرافیانش را می‌برد”.

اما در واکنش به انتقادهای مصباح‌یزدی، رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتمادملی، وی را تهدید به افشاگری کرد. این روحانی نزدیک به مهدی کروبی، با اشاره به سخنان مصباح‌یزدی درباره روحانی، خطاب به وی گفت: “سوابق انقلابی رئیس‌جمهور منتخب که مشخص است، اما می‌خواهید من بگویم که شما چند سفر انگلیس و آمریکا رفته‌اید و با چه افرادی جلسه داشته‌اید؟ می‌خواهید پرونده‌تان را بگویم چیست”؟

به گفته‌ی منتجب‌نیا “این افراد به جای آنکه کفاره دهن‌کجی به امام(ره) و مردم را بدهند، اکنون دلواپس شده‌اند”، اما “برخی افراد، دلواپس پول و رانت‌های چند هزار میلیاردی هستند که از دست داده‌اند”.

چند هفته پیش، روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با نام “ شش نکته با آیت‌الله مصباح یزدی” ضمن اعتراض به سخنان مصباح درباره حسن روحانی، آورده بود: “پرسش این است که ایشان و مجموعه‌ای که اینک این قدر با شداد و غلاظ از ولایت فقیه و حضرت امام(ره) دفاع می‌کند، چطور در زمان حیات ایشان، یک بار از این حمایت‌ها نکردند؟ و به عکس، گاه اتفاقات دیگری می‌افتاد! مساله این است که در ماجرای نیمه شعبان قبل از انقلاب، وقتی که امام(ره)، جشن و چراغانی آن سال را تحریم فرمودند، چرا یکی از همان مجموعه‌های خاص، چراغانی کردند و جشن گرفتند؟”