وکیل بنیانگذر عرفان حلقه: هنوز حکمی صادر نشده است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "در تلاش هستیم از صدور حکم اعدام جلوگیری کنیم"

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع محمدعلی طاهری، بیانگذار “عرفان حلقه” در ایران در مصاحبه با روز می‌گوید اطلاع یافته که دادگاه انقلاب در نظر دارد برای موکلش حکم اعدام صادر کند اما او در تلاش است از قطعی شدن این حکم جلوگیری کند.

خبرگزاری تسنیم روز، شنبه، ۳۰ خردادماه به نقل از آقای طباطبایی اعلام کرده بود که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام محمدعلی طاهری را صادر کرده اما این حکم هنوز ابلاغ نشده است.

آقای علیزاده طباطبایی در توضیح این اظهارات به روز گفت: “حکم صادر نشده است. من گفتم دارند که چنین حکمی را صادر می کنند. به خبرگزاری تسنیم گفتم که چنین حکمی صادر نشده، ولی اطلاع دارم که چنین حکمی صادر می‌شود. هنوز حکمی امضا نشده است. در تلاش هستیم این حکم صادر نشود.”

وکیل او می‌گوید آقای طاهری پیشتر به اتهام توهین به مقدسات و فساد گسترده از طریق انحراف جوانان به پنج سال زندان محکوم شده و در حال حاضر نیز بر اساس این حکم در زندان به سر می‌برد.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، موکل او اخیرا با اتهام جدید گسترش فساد در زمین  روبرو شده و احتمال صدور حکم اعدام برای او نیز در همین رابطه است.

پیشتر برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر مانند سازمان عفو بین‌الملل از احتمال اعدام آقای طاهری ابراز نگرانی کرده بودند.

برخورد با پیروان عرفان حلقه که محمدعلی طاهری بنیانگذار آن است از چند سال پیش، به دنبال تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر ضرورت مبارزه با “ترویج عرفان های کاذب” آغاز شد و با بازداشت بنیانگذار و طرفداران آن در ایران شدت گرفت.

عرفان حلقه یا کیهانی بیشتر در ارتباط با نظریه “فرادرمانی یا فرادرمانگری” تعریف می‌شود؛ این نظریه اولین بار توسط محمدعلی طاهری ارائه شد. هواداران او مدعی هستند که فرادرمانی شاخه‌ای از پزشکی جایگزین و درمان‌های مکمل به شمار می‌رود که در آن درمان در حوزه پزشکی بدون هیچ مداخله کمی نظیر تجویز دارو صورت می‌گیرد و هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

بنیانگذار این روش، فرادرمانی را بخشی از عرفان حلقه می‌داند و مدعی‌است که درمانگر با اتصال به شبکه شعور کیهانی اعضای معیوب بدن را درمان می‌کند. ظاهرا در این نظریه، انسان مجموعه‌ای از کالبدهای گوناگون مانند کالبد فیزیکی (جسم)، کالبد روانی، کالبد ذهنی و کالبدهای دیگر است.

عرفان حلقه طی سالهای گذشته در ایران محبوبیت‌هایی در میان برخی از اقشار اجتماعی کسب کرده است.

پیشتر عرفان ثابتی، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی دین در باره دلایل برخورد با پیروان شیوه معنوی عرفان حلقه در جمهوری اسلامی به روز گفته بود: “علت اصلی محبوبیت این گروه است که حداقل ۱۵۰ هزار عضو دارد. نظام حاکم، این گروه را رقیب یا بدیلی برای ایدئولوژی خود می‌داند و چون به رقابت در بازار آزاد باورها پایبند نیست، رقیب را با سرکوب از میدان مسابقه حذف می‌کند.”

علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از مراجع تقلید شیعه نیز نسبت به ترویج این تفکر در ایران هشدار داده‌اند