سهیمه بندی جنسیتی طرحی ظالمانه است

نویسنده

سهیل آصفی

Soheil. com

“طرح سهمیه بندی جنسیتی برای ورود به دانشگاه ها واقعا ظالمانه است.” نفیسه فیاض بخش، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اسلامی با ذکر این جمله تاکید می کند که تصویب این طرح در مجلس بعید به نظر می رسد. عضو فراکسیون زنان مجلس اسلامی، درباره “کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان” نیز معتقد است نباید “جوسازی کرد” وی در عین حال می گوید مواردی از مباحث حقوقی مطرح در این کمپین که با “احکام قرآن” مغایرتی نداشته توسط فراکسیون زنان، در مجلس طرح شده و در حال بررسی است.

nafisefayazb.jpg

خانم فیاض بخش، طرح “سهمیه بندی جنسیتی برای ورود به دانشگاههای کشور” که در مجلس ششم از سوی فراکسیون اقلیت مطرح شد و به جایی نرسید، بار دیگر در مجلس هفتم مطرح شده است. فراکسیون زنان مجلس نسبت به ارائه دوباره این طرح چه موضعی دارد؟

بعید است این طرح رای بیاورد. خود من هم با این طرح موافق نیستم، زیرا منطبق با نظام عدالت محور نیست. طبیعی است که هر فردی باید بتواند در هر رشته ای که به آن علاقه مند است تحصیل و آینده خود را انتخاب کند. اینکه حکومت بخواهد در سلایق مردم دخالت کند، به صلاح نیست.

خب این طرح بار دیگر ارائه شده است و …

ممکن است چند نماینده مجلس این کار رابکنند، اما نمایندگان میلیون ها طرح ارائه می کنند. فکر نکنم این طرح عملی شود.

شاید فضای سیاسی دولت نهم ارائه دوباره چنین طرحی را اقتضا کند. نه؟

به نظر من دولت می تواند خط مشی های کلی را سیاستگزاری کند اما دخالت در سلایق مردم منطقی به نظر نمی رسد.

موافقان این طرح در مجلس، نسبت بالای دختران به پسران در دانشگاهها را سبب “افزایش سن ازدواج” و “بالا رفتن آمار طلاق” عنوان کرده اند و اینکه “قداست خانوادگی که وجه امتیاز اسلام از دیگر ادیان و کشور بر کشورهای غربی است، ضربه ای غیر قابل جبران متحمل می شود”…

حالا یک نفر این مسائل را مطرح کرده است. نمایندگان در نطق های پیش از دستور خود حرف های زیادی می زنند.

گفتید شما مخالف هستید. چرا؟

ما اگر می بینیم حضور دختران نسبت به پسران رشد بیشتری در دانشگاهها دارد، باید علت ضعف پسرها را بررسی کنیم. باید موانع را از جلوی آنها برداریم نه اینکه جلوی دخترها مانع ایجاد کنیم. الان واقعا برای پسرها مشکل اشتغال هست. آنها می خواهند ازدواج کنند و… باید این موانع را رفع کرد. الحمدالله جمهوری اسلامی به دخترها امتیازات خوبی داده، طبیعی است که دختران پیش رفته اند. اما طرح سهمیه بندی جنسیتی برای ورود به دانشگاهها واقعا ظالمانه است.

اگر مغایر اسلام نباشد

فراکسیون زنان مجلس هفتم در طول این مدت تا چه حد به مساله زنان حساس بوده و چه اقدامات موثری در این مورد انجام داده است؟

فقط دو ماه بعد از شروع کار مجلس هفتم ما اولین طرح را در دفاع از حقوق خانم ها تقدیم هیات رئیسه کردیم و ثبت شد.

چه اقدام موثری انجام گرفته است؟

به حمدالله توفیقات خوبی داشته ایم.

چه توفیقی؟

در زمینه حقوق قضایی و خصوصا فرهنگی.

نتایج چی؟

خب تا این طرح ها به شور دوم برسد قطعا زمان می برد. اما من امیدوارم تا پایان دوره هفتم مجلس، دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

طرح آئین دادرسی خانواده به کجا رسید؟

این طرح گام بی نظیری است که با تلاش فراکسیون خانم های مجلس هفتم انجام گرفته است. این طرح در حال بررسی است و با فشاری که نمایندگان آوردند دولت هم دارد لایحه ای برای بار مالی آن می دهد. این طرح در دادرسی مربوط به خانمها تحولی را در دادگاهها ایجاد می کند. طرح ایجاد مراکز مشاوره خانواده هم تحول زیربنایی در دادرسی قضایی زنان ایجاد می کند.

خانم فیاض بخش، مدتی است کمپینی برای جمع آوری یک میلیون امضا برای لغو قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان به راه افتاده است. بخشی از فعالین زن با خاستگاهای اندیشگی مختلف در این کمپین فعال هستند. فراکسیون زنان مجلس در خصوص مباحث حقوقی مطرح در این کمپین چه فکر می کند؟

بله، من موارد این کمپین را خوانده ام.

خب؟

طرح بخشی از این موارد را که قابل اصلاح بود ما در مجلس ارائه دادیم.

مثلا؟

طرح اصلاح قوانین حمایتی زنان، طرح حمایتی بیمه و بازنشستگی زنان. ما این طرح ها را به مجلس داده ایم و امیدواریم اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد. چون این طرح ها بار مالی دارد پذیرش آن از سوی دولت سخت است. ما داریم منابع مالی این طرح ها را در بودجه امسال فراهم می کنیم.

خب، موارد متعدد دیگری در این کمپین قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان عنوان شده که…

به هر صورت ما یک اصولی در اسلام داریم.

خب اگر با یک میلیون امضا، چنین مطالباتی، مطالبات همگانی مردان و زنان ایرانی شناخته شود چه؟

قطعا اسلام مصالح بالاتری را در نظر داشته که شاید نتوان آن را با عقل ناقص بشری تفسیر کرد. ما موارد را دیده ایم و تا آنجا که میسر بوده در مجلس مطرح کرده ایم.

مسئولین و سیاستگزاران فعلی، چقدر به این موارد توجه دارند؟

الحمدالله مسئولین ما به اندازه کافی به این مسائل توجه دارند. به تمامی موارد توجه دارند. قوانین هم به تدریج دارد مسیر عادلانه را طی می کند. امضا جمع کردن و ایجاد جوسازی و نگرانی در مردم شاید چندان جالب نباشد. خود شما در مورد افزایش حضور دختران در دانشگاهها می گویید. این آمار تقریبا در جهان بی نظیر است.

اقدامات لازم برای برابری حقوقی زنان در برابر قانون، از سوی نمایندگان چه زمانی و چگونه انجام می پذیرد؟

ما باید با نظر فقها و مراجع اقدام کنیم.

یعنی چی؟

به هر حال ما یک کشور لیبرال نیستیم، یک کشور اسلامی هستیم و قوانین ما تا آنجا که با احکام قرآن مغایرتی نداشته باشد باید اصلاح شود.

سپاسگزارم