دولت نباید نگران امر به معروف باشد

نویسنده
مریم کاشانی

» تلاش جمهوری اسلامی برای تاسیس مدینه فاضله

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در گفتگویی طولانی با خبرگزاری مهر که به مناسبت هفته بسیج انجام شده، درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر هم سخن گفته و تاکید کرده: “طرح امر به معروف و نهی از منکر، ابراز محبت به هم‌نوع است که تعبیر کردن این محبت به خشونت، بی فکری و نادانی است. نهی از منکر و امر به معروف مصادیق متعددی دارد و منحصر به مسائلی مانند حجاب نیست.” او افزوده: “حیات جامعه اسلامی و پیشرفت آن به امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد و دولتی ها هم نباید بترسند. به هر حال امکان دارد که دو نفر از آنها انتقادی داشته باشند، مگر چه اشکالی دارد؟ دولت نباید نگران باشد که چند نفر آن را امر به معروف و نقدش کند، مسئولان دولتی از وجود امر به معروف و نهی از منکر باید استقبال کنند. همچنین برداشت‌هایی غلطی که از امر به معروف و نهی از منکر شده باید تصحیح شود. چه اشکالی دارد که مردم نسبت به همدیگر، نسبت به اقدامی غلط تذکر داده یا همدیگر را تشویق کنند. این کار چه خشونتی دارد؟ بنابراین نسبت دادن امر به معروف و نهی از منکر به اعمال خشنونت صحیح نیست.”

از اواسط مهرماه گذشته که مجلس شورای اسلامی کلیات طرح موسوم به “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” را تصویب کرد و بعد در جلسات مختلف به بررسی جزئیات آن پرداخت، یکی از مخالفان این طرح دولت بود.

از همان روز اول، حجت‌الاسلام مجید انصاری به عنوان نماینده دولت با این طرح مخالفت کرد و آن را خلاف قانون اساسی دانست. او با اشاره به نهادی که قرار بود بعد از تصویب این طرح تاسیس شود گفته بود: “این ستاد مصوباتش برای سه قوه است و برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجراست که این خلاف قانون اساسی است. چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران برعهده دارد، برای سه قوه لازم‌الاجرا باشد؟”

چند روز بعد حسن روحانی هم طی سخنانی به ابراز نگرانی از این طرح پرداخته و گفته بود: “بسیار علاقه‌مند هستم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، موجب انسجام و وحدت بیشتر و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد.” او هشدار داده بود: “مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر و دعوت همگان به خیر و نیکی باشد، به‌ وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی تبدیل شود. […] مبادا - که البته نخواهد بود - تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود.”

در همان روزها وزارت کشور نیز به مخالفت با این طرح پرداخته و با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توقف بررسی طرح مزبور و بازگشت آن به کمیسیون های مربوطه شده بود. به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در این نامه ۳ صفحه ای، “تداخل وظایف برخی از نهادهای مطرح شده در این طرح با وزارت کشور” یادآوری شده و آمده بود: “این طرح منجر به تشکیلات جدیدی می‌شود و ایجاد تشکیلات غیر ضرور با بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی منافات دارد.”

با وجود این مخالفت‌ها، بررسی طرح مزبور در مجلس متوقف نشد. گفته می‌شد که علت اصلی پیشبرد این طرح در مجلس خواسته آیت‌الله خامنه‌ای بوده است. پائیز سال گذشته سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران طی سخنانی فاش کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی در حال پیگیری برنامه‌ای برای امر به معروف و نهی از منکر است. او گفته بود: “حضرت آقا نظرات جزئی و ریزی دارند که در قالب طرح صالحین و طرح امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر حضرت آقا به جلو می رود و باید کمی صبر بکنیم.”

تصور حامیان این طرح آن است که پس از تصویب آن زمینه قانونی برای برخورد با مردم به بهانه عدم رعایت قوانین فقهی فراهم‌تر خواهد شد.

اوایل آبان ماه گذشته و در زمانی که بحث امر به معروف و نهی از منکر تشدید شده بود، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: “بیایید یک مدینه فاضله‌ای را به عالم نشان دهیم، برای ما ایراد دارد پرونده‌های زیاد در دادگستری داشته باشیم، برای ما خجالت دارد طلاق رو به فزونی و ازدواج رو به کاهش باشد، معلوم می‌شود نور ایمان رو به کاهش است.” او تاکید داشت: “امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین ماست و از انسانی‌ترین قوانین بشری محسوب می‌شود و همه انسان‌ها باید خودشان را نسبت به آن مسئول بدانند و در صحنه حاضر باشند، همه در این زمینه باید مملکت را مربوط به خودشان بدانند و سرنوشت همه را به یکدیگر گره خورده بدانند و همه را در یک کشتی ساکن بدانند که هر کسی بخواهد این کشتی را سوراخ کند باید بداند که او تنها جای خودش را مخدوش نمی‌کند، بلکه در حال غرق کردن سکنه کشتی است.”

صدیقی اضافه کرده بود: “چنین قانونی مدت‌ها معطل شده بود و امروز شاهدیم عده‌ای جسور شدند و به مقدسات جسارت می‌کنند، عده‌ای در برابر احکام اسلامی نه تنها در خفا معصیت می‌کنند بلکه علنا دهن‌کجی می‌کنند و این جرأت گویا از مردم گرفته شده است که جلوی این میکروب و ویروس را بگیرند. فساد اداری و بداخلاقی‌ها و خشونت برخی منکراتی است که در جامعه ما رواج دارد، دروغگویی برخی که در جامعه عمومی مطرح می‌شود. مقابله با دروغ و خیانت و بداخلاقی، یک حساسیت عمومی و ملی را می‌طلبد که اسلام این سنگر را تاسیس کرده است و هر مسلمان و مجاهدی را سنگرنشین کرده است، اگر قانون امر به معروف و نهی از منکر عملی شود دیگر انتخابات ما آفت نخواهد داشت، بصیرت مردم در مسیری پیش می‌رود که اسلام بیمه شود، عفت بانوان محفوظ می‌ماند و تحصیلات دختران و پسران رشد کافی پیدا می‌کند،‌ حواس‌پرتی‌ها کاهش می‌یابد، امنیت عمومی برقرار می‌شود.”