اقتدار نظامی پشتوانه مذاکرات است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ابلاغ دستور خامنه ای برای افزایش توان نظامی

پس از تاکیدات پی در پی رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش آمادگی های نظامی و گفتن اینکه این موضوع “یک دستور است”، رییس ستاد کل نیروهای مسلح طی اظهاراتی اعلام کرده است که او این دستور را برای اجرا درجلسه ستاد سیاستگذاری نیروهای مسلح به فرماندهان ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع و نیروی انتظامی و قرارگاه خاتم الانبیا ابلاغ کرده است.

حسن فیروزآبادی در دانشگاه دفاع ملی گفته است که “من این موضوع را در جلسه ستاد سیاست‌گذاری ستاد کل نیروهای مسلح که فرمانده ارتش، سپاه، وزیر دفاع، فرمانده نیروی انتظامی و فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیاء حضور داشتند، ابلاغ و تفسیر کردم و همه ابعاد آن را نیز برای فرماندهان بیان کردم. ابعاد این مسئله این است که دفاع در برابر تهدید شکل می‌گیرد و استکبارجهانی، اسرائیل، انگلیس و نظام سرمایه‌داری با اصل اسلام نابی که امام راحل به بشریت عرضه کرده، مخالف‌اند و به اسلام آمریکایی از نوع سعودی که وهابیت است، راضی می‌شوند.”

به گفته او”آنها می‌گویند که گزینه نظامی روی میز است ولی ما آمادگی نظامی خود را سال‌هاست که روز به روز اضافه می‌کنیم و کتابچه‌ای را که در آن وضعیت نیروها و تحلیل‌های نظامی، دفاعی و لجستیکی در آن تدوین شده، هر سه ماه یک بار به محضر مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم و روی آن تدابیر جدید ایشان را اخذ کرده و به فرماندهان ابلاغ می‌کنیم و مجدداً سه ماه بعد این کار را تکرار می‌کنیم؛ به این ترتیب رشد بنیه دفاعی جریانی دارد.”

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره تاثیر بنیه دفاعی جمهوری اسلامی بر مذاکرات هسته ای نیز تاکید کرده است که “اصولاً سیاست خارجی و سیاست دفاعی در امتداد و مکمل یکدیگر هستند و با هم هستند مثل پرچمی که سه رنگ آن با هم جلو می‌رود. منتها در مرحله‌ای که گفت‌وگو و منطق می‌تواند تهدید را برطرف کند، نیازی به حضور نیروی نظامی نیست. بنابراین ما در این مرحله از فرصت استفاده کرده و خود را تقویت می‌کنیم.”

حسن فیروزآبادی در گفته های خود به صورت تلویحی پاسخ اظهارات چندماه پیش محمدجواد ظریف درباره بالارفتن امنیت جمهوری اسلامی پس از آغازمجدد مذاکرات هسته ای و توافقات صورت گرفته را نیز داده است.

او گفته است:” نیروی سیاسی از این قدرت و اقتدار ایران حداکثر استفاده را می‌برد و قاعدتاً کسی که می‌خواهد صحبت کند، پشتوانه‌ای ندارد و حتی دو تا توی سرش می‌زنند ولی وقتی پشتوانه کسی قدرت عظیم باشد که خود رئیس جمهور آمریکا هم مجبور شد این را به زبان آورد، مذاکره کنندگان هم حساب می‌کنند و می‌گویند چون ما قدرت جنگ نداریم، پس اقلاً اگر بخواهیم منافع‌مان را تأمین کنیم، در این مذاکرات تأمین می‌کنیم. مذاکره کنندگان از ما هستند، پس اقتدار ما پشتوانه آنها است و وزیر خارجه وقتی از این پشتوانه مطلع است، قوی‌تر و با اراده‌تر حرف می‌زند، تا وقتی که قدرتی پشت سرش نباشد.”

ابلاغ دستور آیت الله علی خامنه ای برای افزایش توان نظامی از سوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح در شرایطی است که رهبر جمهوری اسلامی به موازات مذاکرات هسته ای از چند ماه پیش به طور مرتب بر این موضوع تاکید کرده است.

از جمله او ۹ آذرماه در دیدار با “جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش” ضمن تاکید بر اینکه “ روحیه مقاومت و ایستادگی را مایه آبرو و اعتبار نیروهای مسلح است” گفته بود: “نیروی دریایی باید با افزایش روزآمد آمادگیها و تواناییهای نظامی، و همچنین تقویت انگیزه‌های ایمانی و روحیه فداکاری، نقش بزرگ و مهم خود را در حفظ امنیت ملی و دفاع عمومی و حفاظت از حصار مستحکم کشور استمرار دهد.”

او همچنین خطاب به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که “نیروهای مسلح ما باید بدون در نظر گرفتن محاسبات سیاسی، آمادگیهای خود را دائماً افزایش داده و با شناسایی خلأهای خود و همچنین بررسی امکانات و نقاط ضعف دشمن، برنامه‌ریزی های راهبردی انجام دهند.”

آیت الله علی خامنه ای در سال جاری نیز در چند سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرده است. او۳۰ فروردین ماه به طور خاص بر افزایش توان نظامی نیروهای مسلح تاکید و این موضوع را یک دستور از سوی خود خواند.

علی خامنه ای در دیدار با فرماندهان ارتش گفته بود:“پیشرفتهای کشور در زمینه‌های تسلیحاتی و در زمینه‌های آمادگی‌های رزمی باید همچنان طریق پیشرفت را ادامه بدهد؛ دشمنان ما این را نمیخواهند. امروز یکی از ابزارهای فشار تبلیغاتی بر جمهوری اسلامی همین مسئله است - مسئله‌ی موشکها، مسئله‌ی پهپادها، مسئله‌ی امکانات نظامی و همین چیزهایی که با هنر جوانان ما در داخل کشور بدون کمک گرفتن از این و آن به‌وجود آمده است - میخواهند این نباشد، میخواهند این را متوقف کنند. منطق صحیح عقلایی با پشتوانه‌ی آیه‌ی قرآن به ما میگوید این راه را باید دنبال بکنید.”

او همچنین این موضوع را یک “دستور” خوانده و گفته بود: “همه‌ی دستگاه‌های جمهوری اسلامی ـ- از وزارت دفاع تا سازمانهای ارتش و سپاه و دیگر دستگاه‌های مختلف -ـ باید این را به‌عنوان یک دستورالعمل بشناسند و آمادگی‌ها را روزبه‌روز افزایش بدهند؛ هم در زمینه‌ی تسلیحات، هم در زمینه‌ی سازماندهی‌ها.”

به گفته او “طرف مقابل با وقاحت تمام ما را تهدید نظامی میکند؛ با وقاحت، مرتب تهدید نظامی میکند؛ چند وقتی بود ساکت بودند، باز چند روز قبل از این یکی از آنها دهن باز کرد و راجع به گزینه‌های روی میز و گزینه‌ی نظامی بنا کرد حرف زدن. خب این لاف را میزنند، این غلط زیادی را میکنند، آن‌وقت میگویند جمهوری اسلامی قدرت دفاع را از خود سلب کند.”

البته این گفته های رهبرجمهوری اسلامی و دستور اخیر او بر افزایش توان نظامی به موازات برگزاری مذاکرات هسته ای در شرایطی است که در دیگر سو رییس دولت و وزیر امور خارجه او در اظهارات خود به طور تلویحی گفته های آیت الله علی خامنه ای و فرماندهان نظامی را رد می کنند.

دی ماه سال گذشته مدتی پس از تاکید آیت الله خامنه ای بر افزایش توان نظامی، حسن روحانی در “بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی” گفته بود: “بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود این اقتدار است. البته که هست، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.”

در ۱۲ آذرماه ۱۳۹۲ نیز محمدجواد ظریف در دانشگاه تهران حاضر شده و به سخنرانی و سپس پرسش و پاسخ با دانشجویان درباره توافق نامه ژنو پرداخته بود.وی در این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد نتیجه مذاکرات و توافق نامه ژنو گفته بود: “غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟”

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی سه شنبه۱۱ آذرماه ۱۳۹۳ نیز در جریان “همایش دیپلماسی هسته‌ای” که در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد گفته بود: “من ادعا می‌کنم که به دنبال این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است هیچ کس دیگر نمی‌تواند علیه مردم ما بر طبل جنگ بکوبد و تمام فضاسازی‌های خصمانه علیه ایران فرو ریخته است و دنیا فهمیده است که می‌شود بر اساس منطق و احترام و گفت و گو و منافع متقابل به تفاهم رسید.”

محمدجواد ظریف در اظهارات خود البته نقشی از این “امنیت” مورد اشاره را به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نداده و تاکید کرده بود که “در یک کلام امروز ایران امن‌تر، پرنفوذ‌تر و آسیب‌ناپذیرتر از گذشته است و به امید خدا این روند با مقاومت مردم ایران و ایستادگی آنها و همچنین با منطق و تعامل و گفت و گو و رسیدن به فهم مشترک به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت.”