خبر توافق ها شادمان کرد

نویسنده

» گزارش رویترز از ایرانیان مهاجردر آمریکا

ایرانیان آمریکا توافق هسته‌ای را ستودند و آن را قدم اول در بهبود روابط میان ایران و جامعه بین‌المللی دانستند.

در حالی که این توافق از لحاظ روانی بسیاری از ایرانیان را خوشحال می‌کند و به حسن روحانی قدرت می‌بخشد، برخی از ایرانیان آمریکا هشدار دادند که اقتصاد کشور و رفتارش با مخالفان یک‌شبه تغییر نخواهد کرد.

رضا اصلان، محقق ایرانی آمریکایی و نویسنده کتاب زیلات می‌گوید، این توافق که اوایل روز یکشنبه امضاء شد حداقل می‌تواند یک سنگ بنا باشد. وی گفت: “من فکر نمی‌کنم این توافق تاثیری در وجهه ایران در جهان یا تلقی آمریکایی‌ها نسبت به ایران داشته باشد. اما می‌تواند زمینه را برای عادی‌سازی نهایی بین ایران و آمریکا فراهم کند و این چیزی است که می‌توان آن را جشن گرفت.”

او می‌گوید تمام ایرانی‌هایی که خارج از نخبگان سیاسی، نظامی یا مذهبی قرار دارند از تحریم‌های اقتصادی رنج کشیده‌اند.

تحریم‌ها بار اول در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد و در کنار آن محدودیت تجارت بین ایران و آمریکا بود که از سال ۱۹۷۹ وجود داشت. این تحریم‌ها فروش نفت ایران را با مشکل مواجه کرد و سیستم بانکی جهانی این کشور را به میزان زیادی مسدود ساخت.

راس میرکریمی، کلانتر سن‌فرانسیسکو که از پدری مسلمان و مادری یهودی در آمریکا متولد شده این توافق را اقدامی مثبت توصیف می‌کند. او که دوستان و اقوام زیادی در ایران دارد می‌گوید: “برای هرکس که تماس مستقیم و نزدیکی با مردم ایران دارد، اولین نشانه، خلاصی از لحاظ اقتصادی خواهد بود. می‌دانم که نظر خیلی از ایرانی‌ها همین است. نمی‌خواهند ببینند عزیزانشان آسیب می‌بینند.”

امید معماریان، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در کشورش تحت تعقیب بود و در سال ۲۰۰۵ به آمریکا آمد و می‌گوید این توافق می‌تواند به اعضای خانواده‌اش در تهران که با مشکلات بسیاری مواجه هستند امید دهد.

معماریان می‌گوید شرکت واردات مواد غذایی برادرش در تهران در نتیجه سقوط ارزش پول کشور آسیب زیادی دیده است. ریال ایران از روز یکشنبه که توافق امضاء شده ۳ درصد در برابر دلار آمریکا رشد داشته است.

معماریان می‌گوید، البته این توافق تاثیری بر رفتار ایران با مخالفان ندارد و به عنوان مثال بازگشت او به کشور کماکان با خطر مواجه خواهد بود.

او می‌گوید: “مردم در حال حاضر عزم روحانی در مورد احقاق حقوق مردم را مورد سئوال قرار می‌دهند. در ماه‌های آینده این از بزرگترین چالش‌های او خواهد بود؛ اینکه آیا در مسایل داخلی به خاطر مردمش مقابل تندروها خواهد ایستاد یا خیر.”

همسر کشیش ایرانی آمریکایی که در ایران زندانی است روز یکشنبه در بیانیه‌ای در فیسبوک گفت از اینکه توافق هسته‌ای اشاره‌ای به آزادی همسرش نکرده ناامید شده است.

عابدینی به اتهام اینکه تلاش می کرده به صورت پنهانی کلیسا تاسیس کند در زندان رجایی‌شهر بسر می‌برد و خانواده‌اش می‌گویند به مراقبت پزشکی دسترسی ندارد.

او می‌گوید: “اوباما بدون اشاره‌ به سعید با ایران توافق کرده است. با اینکه شدیدا از این دولت ناامید شده‌ام، امید و اعتماد من به حضرت عیسی است.”

لیلا وزیری، شناگر آمریکایی ۲۸ ساله قهرمان جهان که در نیویورک زندگی می‌کند و پدرش از مهاجران ایرانی بوده می‌گوید، با احتیاط احساس می‌کند که سرزمین پدریش که تا بحال آن را ندیده به تعهداتش تحت این توافق پایبند خواهد بود.

او که سابقا رکورد جهانی شنای ۵۰ متر پشت را در اختیار داشت می‌گوید: “من همیشه امیدوارم که آینده به سمت مصالحه پیش می‌رود. بنابراین بله، به نظرم خبر خیلی خوبی است.”

منبع: رویترز - 24 نوامبر