آمریکا مادر تروریسم است

رویترز
رویترز

» گزارش رویترز از واکنش نصرالله به حمله به سوریه

روز سه شنبه رهبر حزب الله با حمله هوایی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده به سوریه مخالفت کرد. سوریه جایی است که این گروه شبه نظامی شیعه در کنار ارتش وفادار به بشار اسد علیه مخالفان آن جنگیده است.

سخنرانی حسن نصر الله درست پس از حمله ایالات متحده به مواضع گروه خلافت اسلامی در سوریه، همسایه لبنان، انجام شد. حزب الله که وی رهبری آن را عهده دار است یکی از مهمترین گروه هایی است که به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در نبرد علیه شورشیان سنی یاری رسانده است.

نصرالله در سخنرانی که خود که از شبکه ماهواره ای المنار ـ متعلق به حزب الله ـ پخش شده گفته است: “ما علیه دخالت نظامی آمریکا و ائتلاف بین المللی اش در سوریه هستیم. چه این دخالت علیه رژیم ( اسد) باشد و چه علیه خلافت اسلامی”

وی تصریح کرده است: “دخالت نظامی آمریکا، چه در نقاب ائتلاف بین المللی باشد، چه تحت پوشش ناتو، چه در لفافه نیروهای چند ملیتی، ما موضع اصولی خود را بر مبنای قوانین و هنجارهای اساسی داریم… در چشم ما، آمریکا مادر تروریسم و ریشه تروریسم است.” او افزوده این به معنای آن است که ایالات متحده اخلاقا مشروعیت رهبری “جنگ علیه تروریسم” را ندارد.

نصرالله که مورد پشتیبانی ایران، قدرت مسلمان شیعه، است پیشتر خلاقت اسلامی را همچون هیولایی در حال رشد توصیف کرده بود که تهدیدی برای اردن، عربستان سعودی، کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

حزب الله هزاران تن از جنگجویان خود را به جنگ داخلی سوریه فرستاده است. حزب الله در سوریه به اسد کمک کرد تا بتواند شورشیانی را که حکومت وی در شهرهای کلیدی چون دمشق و مناطق شمالی پایتخت را به خطر انداخته بودند، عقب براند. اما بخش های گسترده ای از مناطق کم جمعیت در شرق و شمال توسط خلافت اسلامی سقوط کرده است.

جنگ داخلی سوریه در دوم اوت به شهر مرزی ارسل در لبنان رسید و باعث نبردی پنج روزه میان ارتش لبنان و گروه های شبه نظامی از جمله خلافت اسلامی شد.

در آن زمان نصرالله به مذاکره دولت لبنان با شبه نظامیانی که گروهی از سربازان لبنانی را در طول جنگ به اسارت در آورده بودند اعتراض کرد، چرا که می پنداشت امکان این وجود دارد که از موضع قدرت با گروگان گیران معامله کرد.
خلاقت اسلامی و گروه النصرت ـ وابسته به القاعده ـ گفته اند که بعضی از سربازان به گروگان گرفته شده را اعدام کرده اند و مشخص نیست در حال حاضر چند نفر دیگر در گروگان هستند.

حزب الله گفته است به خاطر حذر از شعله ور شدن نزاع فرقه ای با سنی های لبنان، وارد جنگ ارسل نشده است، بسیاری از سنی های لبنان از خیزش علیه بشار اسد حمایت کرده بودند.

منبع : رویترز – 23 سپتامبر