می خواهند کشور را با داغ و درفش اداره کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با محمد تقی کروبی

محمدتقی کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی که اخیرا به دادسرای ویژه اوین احضار شده در مصاحبه با “روز” از پرونده سازی برای سه تن از فرزندان خانواده، ممنوع الخروجی نوه ده ساله آقای کروبی و اعمال فشارهای امنیتی سخن میگوید و یادآور می شود که “همه این برخوردها در جهت فشار بیشتر بر حاج آقا است”.

او می گوید: فشارها یکباره بعد از انتشار بیانیه مشترک ما و فرزندان آقای موسوی افزایش یافته و درواقع نشانگر تاثیر همان بیانیه و اطلاع رسانی به مردم است.

فرزندان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، 18 دی ماه در بیانیه ای خواستار توقف نقض حقوق قانونی و انسانی والدین خود شده و نوشته بودند که “مصرانه خواهان آن هستیم که فرصتی فراهم گردد تا این عزیزان از ظلم رفته بر آنها و حجم انبوه اتهام‌ها، دستگیری بی‌مورد و خشونت رفته بر خود، خانواده و تمام دوستدارانشان به پیشگاه مردم شریف و دلیر ایران شکایت کنند”.

پس از انتشار این بیانیه و طی روزهای اخیر حکم دادگاه حسین کروبی، فرزند آقای کروبی اعلام و تقی کروبی، دیگر فرزند او به دادگاه احضار شده است.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که حامیان محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به وضعیت شان برگزار نشده است.

محمدتقی کروبی درباره احضار خود به دادسرای اوین با این توضیح که در دادسرا حضور نخواهد یافت، می گوید: “من در داخل کشور نیستم و اقامتگاه قانونی ام در خارج از کشور است باید احضاریه را برای خود من بفرستند و ابلاغ کنند”.

از فرزند مهدی کروبی می پرسم احضاریه شما از کدام شما و براساس چه اتهامی صورت گرفته است. میگوید: در این زمینه اطلاعی ندارم از دادسرای اوین است و دوبار احضاریه فرستاده اند و برادر من از گرفتن آن استنکاف کرده و گفته به آدرس خودش بفرستید. روزی هم که احضاریه را بردند گفته بودند من باید ظرف دو روز در دادسرا حضور یابم که این هم به هیچ عنوان امکان پذیر نبود. به هر حال این برخورد را هم ما به حساب فشار بیشتر بر حاج آقا میدانیم. چون تا زمانی که ایران بودم بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شدم و هر بار هم حرف هایمان را زدیم و گفتیم که ما استقبال میکنیم از اینکه دادگاهی برگزار کنید.

از تقی کروبی درباره مسائل مطروحه در بازجویی هایش در وزارت اطلاعات می پرسم.می گوید: مصاحبه با رسانه های خارج از کشور بیشتر مطرح بود. اینکه چرا ما با رسانه های خارج از کشور حرف زده و برخی مسائل را مطرح کرده ایم. همیشه هم پاسخ داده ایم که ما باید و موظف هستیم که حوادث را به رسانه ها و جامعه بگوییم، وقتی در داخل کشور رسانه ای نداریم طبیعی است که از حق خود استفاده و با رسانه های خارج از کشور صحبت کنیم. ضمن اینکه براساس قانون، مصاحبه با رسانه های خارج از کشور جرم نیست. اما آقایان به مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی اشاره میکردند که ما آن مصوبه را قبول نداشتیم.

او می افزاید: بعد از انتخابات 88، از 4 نفر ما سه فرزند خانواده پرونده دار شده ایم. علی را که در خیابان در تظاهرات دستگیر کردند و بعد یکبار دیگر هم شب حصر پدر او را بازداشت کردند و یک ماه در زندان بود و با وثیقه آزاد شد. پرونده او همچنان باز است. حسین را که تحت تعقیب قرار دادند، حتی تا مدرسه دخترش رفتند و مشکل ایجاد کردند و بعد هم بارها احضار و بازجویی و اکنون هم حکم دادگاه را برای او صادر کرده اند؛ حکمی که به دلیل مصاحبه های او درباره کهریزک صادر شده و 6 ماه حبس است. خود مرا از تدریس محروم کردند، از عضویت در هیات علمی دانشگاه کنار گذاشتند و حکم بازداشت ام را داشتند یک هفته من نبودم وقتی بازگشتم اجرایی نشد اما همین احضار و بازجویی ها تا زمانی که ایران بودم ادامه داشت و اکنون نیز به شکل دیگری ادامه دارد.

آقای کروبی همه این برخوردها را در راستای فشار مضاعف بر پدرش ارزیابی میکند و میگوید: حاکمیت متاسفانه به جای حل موضوع دنبال پاک کردن صورت مساله است، آلودگی ها و پلیدی ها را میداند اما نگران است که چرا این آلودگی ها بیان و علنی می شود. ما بارها گفته ایم، موضوع ما نیستیم جمعیت زیادی هستند که در زندان به سر می برند. در مقابل سعید مرتضوی که متهم اصلی کهریزک است درمسند دولتی می نشیند، رادان همچنان بر پست خود تکیه زده در حالیکه چند تن از بچه های مردم در بهشت زهرا خوابیده اند.

او می افزاید: گویا آنها آقای کروبی را نشناخته اند؛ او با همه شرایط و آزارها و فشارهایی که بوده و هست مسیری را که انتخاب کرده تغییر نمیدهد. یک زمانی به ماشین او تیراندازی میکردند که از خانه بیرون نیاید. در قزوین دقیقا چنین اتفاقی افتاد اما روز بعد حاج اقا بیرون رفت و گفت میخواهند بزنند، خب بزنند من عقب نمی نشینم. بعد هم که برای فرزندان پرونده سازی کردند. نوه ده ساله حاج اقا را ممنوع الخروج کردند ولی اینها هیچ تاثیری در مواضع حاج آقا و خانواده ما ندارد.

درباره ممنوع الخروجی نوه ده ساله آقای کروبی می پرسم.چنین توضیح میدهد: پاسپورت فرزندان مرا در فرودگاه امام گرفتند و همان جا ساعت ها تحت بازجویی قرار دادند. دختر ده ساله مرا بازجویی و ممنوع الخروج کردند. حاج آقا هم وقتی مطلع شد گفت:شان حکومت داری را رعایت کنید آخر نوه دهساله من چگونه امنیت ملی کشور را به خطر انداخته؟

آقای کروبی می گوید: متاسفانه مملکت در اختیار مجموعه ای قرار گرفته که معتقد به سیستم داغ و درفش هستند. هرچند الان شرایط نسبت به دو ساله قبل کمی بهتر شده و آن زمان ما هر روز و هر ساعت دغدغه داشتیم تا جایی که نیروهای امنیتی رسما به من می گفتند بیرون که میروی مراقب باش ممکن است اتفاقی برایت بیفتد.

فرزند ارشد مهدی کروبی می افزوید که احضار او و اعلام حکم برادرش در مقطع زمانی فعلی، تاثیر بیانیه مشترکی است که آنها به اتفاق فرزندان اقای موسوی منتشر کرده اند: حرف ما از ابتدا همین بوده که حکومت بیاید دادگاه تشکیل دهد و محاکمه کند تا حاج اقا و مهندس موسوی هم حرف هایشان را بزنند. در این نامه هم همین را گفته ایم و به میزان فشارها اگر دقت کنید متوجه می شوید که تاثیر گذاری همین نامه بوده. اکنون هم از همه افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی میخواهیم اگر فکر میکنند حرف ما درست است از حاکمیت بخواهند به رفتار غیر قانونی در قبال آقای موسوی، خانم رهنورد و آقای کروبی پایان دهند. دادگاه قانونی ترتیب دهند که آنها هم حرف بزنند و مردم ببینند چه کسانی به کشور خیانت کرده و چه کسانی درکنار مردم ایستاده و هزینه داده اند.

او تاکید میکند که تنها خواسته ما از حاکمیت رفتار قانونی و تن دادن به قانون است.

از تقی کروبی درباره اظهارات اخیر عسگراولادی، چهره شاخص موتلفه اسلامی می پرسم که گفته است موسوی و کروبی فتنه گر نیستند و به عنوان عضو هیات منصفه آنها را مجرم نمیداند.

فرزند مهدی کروبی می گوید: سخن آقای عسگراولادی، سخن بخش زیادی از جریان راست سنتی در درون حاکمیت است. فشارهای امنیتی به حدی بود که خیلی ها آنچه در درونشان بود را بر زبان نمی اوردند و گاهی تحت فشار برخلاف درون شان هم سخن می گفتند. آقای عسگراولادی، قبل از انقلاب در زندان با پدرم هم بند بود، او بعد از انقلاب در کابینه آقای موسوی بود. به گفته خودش فرد دیندار و معتقد به آخرت است و خود را در شرایطی می بیند که باید پاسخگو باشد. به نظر می رسد این رویه را در آقای عسگراولادی و برخی افرادی که تاکنون سکوت کرده یا تحت فشار علیه آقای کروبی یا آقای موسوی سخن گفته بودند بعد از این شاهد باشیم.