خوش‌کوشک: سربندی مامور سابق وزارت اطلاعات بود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعترافی جدید در ارتباط با پرونده ریحانه جباری

اکبر خوش‌کوشک، از اعضای سابق وزارت اطلاعات، با انتشار متنی در صفحه فیس‌بوک خود، تایید کرد که مرتصی سربندی، فردی که توسط ریحانه جباری به قتل رسید، از ماموران وزارت اطلاعات جمهوری‌اسلامی بوده.

خوش‌کوشک  نوشت که سربندی از “دوستان نزدیک و همکار” وی بوده و” تا سال ۷۲ نیز  در وزارت [اطلاعات]” بود. آن‌گونه که خوش‌کوشک نوشته سربندی آن سال “رفت دکترای خود را گرفت”.

این مامور سابق وزارت اطلاعات اضافه کرده که در بحث پرونده قتل مرتضی سربندی و اعدام ریحانه جباری “خواستند آبروی اطلاعاتی‌ها را ببرند”.

مرتضی سربندی، در تیرماه سال ۸۶ توسط ریحانه جباری به قتل رسید. آن‌گونه ریحانه جباری و نزدیکان وی مدعی بودند، سربندی قصد تجاوز به وی را داشته و ریحانه جباری، او را به قتل رساند. اما وکیل و خانواده سربندی بر این عقیده بودند که قصد تجاوزی در کار نبوده و رابطه‌ی میان این دو، با رضایت طرفین بود.

ریحانه جباری هفته گذشته، با وجود تلاش فعالان حقوق‌بشر، هنرمندان و …  پس از عدم رضایت خانواده سربندی، و با حکم دادگاه، اعدام شد.

سخنان خوش‌کوشک درباره عضویت مرتضی سربندی در وزارت اطلاعات در حالی بیان شده که چند ماه پیش قاسم شعبانی، وکیل خانواده سربندی، در گفتوگویی با خبرگزاری تسنیم، حضور او در وزارت اطلاعات را تکذیب کرده و گفته بود: “مرحوم سربندی… هیچ‌گاه کارمند هیچ‌یک از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نبوده است”.

قاسم شعبانی، وکیل خانواده سربندی، پیش از این از سوی ناصر سراج، قاضی پرونده فساداقتصادی سه هزار میلیارد تومانی، “وکیل امنیتی” نامیده شده بود.

از جمله مهم‌ترین پرونده‌هایی که شعبانی وکالت آن را به عهده داشت، پرونده قتل زهرا کاظمی در زندان اوین بود. وی در آن پرونده، ‌وکیل وزارت اطلاعات بود. وی توسط محمود احمدی‌نژاد به عضویت هیات نظارت بر قانون اساسی هم درآمد.  آن زمان برخی رسانه‌ها نوشته بودند که شعبانی “وکیل وزارت اطلاعات” است.

 

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، چند ماه پیش مدعی شده بود که شعبانی - به عنوان وکیل خانواده سربندی - در جریان  “بازجویی‌های غیرقانونی” از فرزندش حاضر بوده و در “مهندسی پرونده” نقش داشته است.

 

اکبر خوش‌کوشک کیست؟

اکبر خوش‌کوشک که اکنون مدعی شده مرتضی سربندی همکار وی در وزارت اطلاعات است، از اعضای سابق این وزارت‌خانه است. نام وی در برخی پرونده ها - از جمله پرونده اختلاس فاضل خداد و مرتضی رفیق‌دوست - مطرح شد. پرونده‌ای که در آن محسنی‌اژه‌ای - قاضی دادگاه - حکم به اعدام فاضل خداداد داد، اما اتهامی متوجه خوش‌کوشک نشد.

خوش‌کوشک از جمله ماموران وزارت است که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای - به همراه ۲۶ مامور دیگر - بازداشت شد. آن زمان خبری منتشر شد که حکایت از اقدام به خودکشی وی در زندان داشت. این اقدام، ظاهرا پس از مرگ سعید امامی رخ داده بود.

وی از جمله افرادی است که از سوی منتقدان جمهوری‌اسلامی متهم به دست داشتن در برخی قتل‌های مخالفان حکومت در خارج از کشور است. خود او اما همواره این ادعا را رد کرده است.