آغاز عملیات سرکوب مفسدین در تهران

نویسنده
فیروزه متین

» در قالب تیم های چند ده نفره و بدون مجوز

علیرغم هشدارهای وزارت کشور به گروه فشار موسوم به “انصار حزب الله” در خصوص راه اندازی گشت های موتورسوار بدون مجوز، سرکرده این گروه روز گذشته اعلام کرد این گروه آنچه را که “عملیات گسترده برای منکوب مفسدین و حذف حامیان آنان” خوانده، آغاز کرده است و میدان عمل هم در تهران و با حجم فعالیت بالا خواهد بود.

به نوشته سایت “لثارات”، پایگاه خبری انصار حزب الله، عبدالحمید محتشم، سرکرده این گروه،در دیدار با خانواده بسیجی ای که سال گذشته به دلیل دخالت در روابط چند جوان در یک نزاع خیابانی به قتل رسید، گفته است: “شهادت غریبانه برادرمان، اراده حزب الله را برای آغاز یک حرکت منسجم به حرکت درآورد و اکنون قصد بر این است تا با وجود همه حملات شبانه روزی معاندان و منافقان برای مجریان ام الفرائض، شیوه انجام عملیات به گونه ای باشد که مفسدان را که به دلیل فضای تسامح حکومتی تجری یافته اند منکوب و حامیان آنان را از صحنه عمل حذف کند”.

او افزوده است: “میدان عمل در تهران بسیار وسیع وحجم عملیات بالاخواهد بود. به اذن خدا نامعادله غلط جاری که بر اساس آن وزن مفسدین و حامیان آنان در جامعه به ضرر متدینین تغییر یافته، را دگرگون خواهیم کرد زیرا اگر ما به مقابله با این جریان برنخیزیم، این جریان مفسد خواهد بود که در برابر حزب الله خواهد ایستاد”.

لثارات در مقدمه گزارش خود از دیدار انصارحزب الله با خانواده “خلیلی” نوشته است: “فلسفه دیدار این هیات، که نمایندگی۲۰ گروه میدانی امر به معروف و نهی از منکر سازمان یافته را برعهده داشتند پیش از آنکه یک برنامه متداول تقدیر از یک شهید امر به معروف باشد اعلان رسمی آغاز به کار گروههای سیار امر به معروف و نهی از منکر «انصارحزب الله» بود. اعلام به کار رسمی گروههایی که البته در مدت تکمیل سازماندهی نیز در قالب تیم های چند ده نفره برادران و خواهران، در نقاط مختلف شهر، ماموریت خود را بدون آنکه بعد رسانه ای داشته باشد به شکل مقدماتی به اجرا گذاشته اند چنانکه هیات نماینده نیز پس از این دیدار بلافاصله به محل ماموریت تعیین شده خود رهسپار شدند.”

اعلام رسمی راه اندازی دسته های موتورسوار سرکوب در تهران در حالی صورت می گیرد که دو ماه قبل، روح الله جمعه ای، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزرات کشور به این گروه هشدار داده بود در صورت دخالت در امور قانونی، با آنها برخورد خواهد شد.

این مقام وزارت کشور اعلام کرده بود: “هر فعالیت اجتماعی در کشور باید مبتنی بر قانون و مجوز قانونی باشد و اگر برخلاف آن کاری صورت بگیرد با ممانعت روبرو می شود. هر گونه اقدامی که دارای مجوز نباشد مورد تایید وزارت کشور نیست. توصیه می‌کنیم چنانچه افراد، گروه‌ها یا تشکل‌ها نسبت به هر گونه فعالیت اجتماعی نقد یا اعتراضی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند. همه ملتزم و معتقد به رعایت قوانین هستند و استثنایی وجود ندارد. تشکل انصار حزب‌الله هم باید توجه داشته باشند که در کشور قانون حاکم است”.

وی گفته بود: “تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود و ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند”.

 رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی نیز در کنفرانس خبری اخیر خود درباره آغازبه‌کار شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مساجد اعلام کرده بود: “اینها مطرح کردند، ما هم با نیروی انتظامی صحبت کردیم. اینطور نیست که هر کسی که احساس مسوولیت کند هر کاری را انجام دهد، حتی بحق، مسوولانه و شرعی، چون رفتار اجتماعی تابع قواعد اجتماعی است، که قانون، آن را برای ما مشخص می‌کند. اینکه هرکسی و در هر روزی احساس تکلیف کرد، بخواهد بیاید در جامعه و احساس تکلیفش را عملیاتی کند قانون این اجازه را نمی‌دهد. در این خصوص هم ما محترمانه و مودبانه پیغام فرستادیم که اگر چنین نیتی دارید لطف کنید و از ما مجوز درخواست کنید. نه آنها از ما مجوز خواستند و نه ما رد کردیم، ولی از نظر ما قابل بررسی است”.

در پی اظهارات اخیر رحمانی فضلی، شهاب‌الدین چاووشی، معاون سیاسی، اجتماعی استاندار تهران هم درباره فعالیت گشت‌های موتورسوار گفته بود که “گشت‌های ارشاد موتوری باید به قانون التزام داشته ‌باشند”.
 او افزوده بود: “افراد و گروه‌هایی که احساس مسوولیت بیشتری در جامعه می‌کنند در مواردی که به قلمرو اجرا و برخورد می‌رسند حتما باید از دولت مجوزهای لازم را داشته باشند.امروز موارد اندکی از رفتارهای خودسرانه مشاهده می‌کنیم که این گروه‌ها هیچ‌گاه نخواهند توانست قانون را دور بزنند”.

اعلام راه اندازی برنامه “حذف منافقین” و “منکوب مفسدین” مفسدین از سوی گروه خودسر انصار حزب اله در حالیست که حسن روحانی هفته گذشته در سخنانی گفته بود: “با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتید است. آیا راه ایجاد عفاف ون است؟ خود بانوان که از فرهیختگان جامعه هستند راه استقرار عفاف و حجاب را بلد نیستند؟ اینها روش و تحقیق می‌خواهد. ما نباید اگر کاری را انجام دادیم و از آن نتیجه‌ای نگرفتیم آن را دوباره تکرار کنیم، بلکه بایدآن را اصلاح کنیم و راه علمی برای ارتقاء اخلاق و نشاط پیدا کنیم. عده‌ای می‌گویند باید دختر و پسر را جدا کنیم. در اول انقلاب فردی می‌گفت که باید برای این‌که زن و مرد در کنار هم در پیاده‌رو راه نروند در آنجا دیوار بکشیم. پس ما گفتیم که این دیوار کوتاه باشد تا بتوانیم افراد را پیدا کنیم”.