شمارش معکوس برای آغاز فتنه اقتصادی

نویسنده

» کالاها ۳۰ درصد گران شد و فرمانده ناجا تهدید کرد

با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها که اول آبان تعیین شده است، بار دیگر فرمانده نیروی انتظامی از  در راه بودن “فتنه اقتصادی” سخن گفت و مدعی شد که بحران های اقتصادی ایران از جمله بحران ارز  از سوی “دشمن” به وجود آمده و  حتی “دشمن به جمع آوری ارز” از بازار پرداخته است.

ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی که برای دومین بار در ماه جاری از “فتنه اقتصادی” سخن می گوید در حالی مطرح شده است که سرنوشت طرح هدفمندسازی یارانه ها با توجه به عدم واریز نقدی یارانه ها به حساب شهروندان، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. ابهامی که به پیش بینی های متعددی درباره افزایش قیمت کالاها، شوک تورمی و البته اعتراضات احتمالی اجتماعی که احمدی مقدم آن را “فتنه اقتصادی” می داند، منجر شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ها اسماعیل احمدی مقدم که اولین بار، دو هفته قبل در خطبه های پیش از نماز جمعه از “فتنه اقتصادی”سخن گفته بود، روز گذشته و در جمع اعضای تشکل “جامعه وعاظ تهران”، بار دیگر مدعی “در راه بودن” این فتنه  شد و  از نقش دشمن و “ مامور خزانه داری آمریکا” در راه انداختن این فتنه جدید خبر داد و افزود: “ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی شروع شده است و آمریکایی‌ها در این دوره مامور خزانه‌داری کل خود را به کشورهای مختلف می‌فرستند تا آنها را تحت فشار قرار دهند”.

فرمانده پلیس که سخن گفتن او درباره مسائل اقتصادی با تعجب محافل خبری مواجه شده، به “نقش دشمن در جمع آوری ارز” هم پرداخته و گفته است: “دشمن با جمع‌آوری ارز از بازار داخلی می‌خواست به سیستم اقتصادی ضربه وارد کند، لیکن همین مسئله باعث شد نقدینگی از بازار جمع‌آوری شود؛ کشور نسبت به عرضه ارز هیچ‌گونه محدودیتی ندارد”.

او در سخنرانی خود در نماز جمعه نیز گفته بود: “عده ای با فشار های اقتصادی قصد دارند، شرایط کشور را به نقطه ای بکشانند که آشوب، اغتشاش، نا آرامی و نافرمانی مدنی را به دنبال داشته باشد”.

 احمدی مقدم درحالی از نقش “دشمن” در جمع آوری ارز و در نتیجه بروز بحرانی ارزی در ایران سخن گفته است که سایت آفتاب نیوز که هفته گذشته از  کاهش ۱۰میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران خبرداده بود، در تحلیلی علت بروز این بحران را تحریم های اقتصادی دانسته و نوشته بود: “صدمه بحران ارزی اخیر که از قطع همکاری‌ بانک‌های دوبی و عدم تحویل ارز به فعالان اقتصادی کشورمان آغاز شد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار، یورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشته است”.

 فرمانده نیروی انتظامی در حالی برای دومین بار از “فتنه اقتصادی” سخن گفته که هنوز سرنوشت واریز نقدی یارانه ها به حساب شهروندان مشخص نشده و صادق محصولی، وزیر رفاه کابینه احمدی نژاد نیز روز گذشته و آنطور که خبرگزاری فارس نوشته است، از  اعلام تاریخ دقیق این واریز طفره رفته و گفته است:“بنده نه گفته‌ام اول و نه گفته‌ام آخر مهر بلکه می‌گویم مهر ماه به حساب مردم واریز می‌شود”.

این در حالیست که پیش از وی، شمس‌الدین حسینی “نیمه دوم مهر” را آخرین زمان واریز دانسته و گفته بود: “از نیمه دوم مهر ماه به تدریج حساب خانوارها در استان‌ها شارژ می‌شود و وقتی در نیمه دوم مردم به حساب های خود مراجعه کنند پاسخ این را دریافت می‌کنند که به هر خانوار چقدر یارانه‌ تعلق گرفته است”.

گفتنی است روز گذشته خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای نظامی ـ امنیتی در گزارشی به نقل از بهروز مرادی که وی را “رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها” معرفی کرد، از قرار گرفتن تهران در نوبت آخر واریز نقدی یارانه ها خبر داده است.

همزمان یکی از نمایندگان مجلس روز گذشته در تذکر آیین نامه ای خود از افزایش ۳۰ درصدی کالا ها در یک ماه گذشته خبر داده است. خبری که با ادعاهای مکرر مقامات دولت مبنی بر عدم افزایش نرخ تورم پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، همخوانی ندارد.

بنا به گزارش سایت “خانه ملت”، محمدی نماینده مریوان دیروز گفته است: “ طی یک ماه گذشته بالغ بر ۳۰ درصد به قیمت روغن نباتی و کالاهای اساسی افزوده شده است که نیازمند کنترل بازار است”.

نگرانی های مقامات جمهوری اسلامی از تبعات اجرای قانونی که محمود احمدی نژاد بارها کوشیدتا با پس گرفتن لایحه اش، از اجرای آن شانه خالی کند، در واپسین روزهای باقیمانده به آغاز طرح آنچنان افزایش یافته که در کنار سخن گفتن از فتنه اقتصادی، عدم اعلام دقیق زمان و مبلغ واریز یارانه نقدی و انکارهای مکرر افزایش نرخ تورم، روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی دولت در دو خبر جداگانه از یکسو از تصویب افزایش قیمت برق خبرداد و از دیگر سو اعلام کرد بیش از “یک میلیون تن اقلام دامی و پروتئینی” را به خاطر تبعات افزایش قیمت کالاها انبار کرده است.

این پایگاه درباره ذخیره سازی یک میلیون تن مواد پروتئینی نوشته است: “دولت تصمیم تازه‌ای مبنی ‌بر ذخیره‌سازی یک میلیون تن نهاده دامی و اقلام پروتئینی را ابلاغ کرد. بر این اساس دولت وزارت بازرگانی را مجاز کرده است تا برای کمک به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی یک میلیون و 60 هزار تن نهادهای دامی و اقلام پروتئینی را انجام دهد”.

بنا به نوشته این پایگاه، محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو همچنین گفته است: “دولت افزایش قیمت برق را تصویب کرده و تعرفه‌های برق ساده‌سازی شده و به‌زودی به مردم اعلام خواهد شد”.

اقدامات دولت در ذخیره کالاها از یک سو و آزادسازی ناگهانی قیمت های کالاهایی چون برق و بنزین از سوی دیگر، در کنار طرح مجدد “فتنه اقتصادی” از سوی فرمانده پلیس و نیز آشفتگی در واریز نقدی یارانه ها، چشم انداز مبهمی را از وضعیت اقتصادی-اجتماعی ایران در ابتدای آبانماه پیش رو گذاشته است.