اینترنت خودی با فیلترینگ انقباضی!

نویسنده

internetmajlis.jpg

بهروز عطاردی

اینترنت نمایندگان مجلس نیز فیلتر شد. به گفته حشمت الله فلاحت پیشه در مورد اینترنتی که نمایندگان مجلس می توانند استفاده کنند متاسفانه به حدی انقباضی عمل شده است که امکان دسترسی به بسیاری از سایت ها وجود ندارد در حالی که لازمه نظارت و قانونگذاری نمایندگان مجلس داشتن اطلاعات کافی است.

روز سه شنبه نماینده اسلام آباد غرب و از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس با استناد به ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص فیلترینگ اینترنتی طی تذکری آئین نامه ای خطاب به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در صحن علنی مجلس گفت “فیلترینگ اینترنت نیازمند اصلاحات است چرا که متاسفانه راحت‌ترین کار انجام شده و در صورتی که ما نسبت به مسائل اخلاقی و منافع ملی حساس هستیم… این‌ فیلترها موضوع رسانه را به عنوان موضوعی خنثی برای ما تبدیل کرده است”.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که از نمایندگان اکثریت مجلس به شمار می آید “در مورد فیلترینگ اینترنت نمایندگان به قدری انقباضی عمل شده است که امکان استرس به بسیاری از پایگاه‌ها حتی برای یک نماینده وجود ندارد”.

به گزارش خبرگزاری های فارس و ایسنا وی با انتقاد از فیلترینگ اینترنت نمایندگان مجلس، گفت “لازمه نظارت و قانونگذاری نمایندگان مجلس داشتن اطلاعات کافی است”.

وی افزود “در مورد اینترنتی که نمایندگان مجلس می توانند استفاده کنند متاسفانه به حدی انقباضی عمل شده است که امکان دسترسی به بسیاری از سایت ها وجود ندارد در حالی که لازمه نظارت و قانونگذاری نمایندگان مجلس داشتن اطلاعات کافی است”.

باهنر که ریاست جلسه دیروز مجلس را بر عهده داشت درواکنش به تذکر فلاحت پیشه، گفت “قرار بر این بود که تذکرات دوستان در راستای دستور علنی مجلس باشد، اگر برای دستور امروز یا جلسه گذشته تذکری دارید که هیئت رئیسه خلاف قانون اساسی یا آیین نامه عمل کرده است، مطرح بفرمایید ولی تذکرات به دستگاه های اجرایی و به نهادها و حتی رفتارهای اجرایی مجلس قرار بود در تذکرات شفاهی مطرح نشود”.

اخبار حقوق بشر و کارگران منتشر نشود

فیلتر اینترنت برای مردم خبر چدیدی نیست. ولی خبر اعمال فیلترینگ در اینترنت ارائه شده به نمایندگان مجلس در حالی انتشار یافت که کمتر از 2 هفته قبل برای اولین بار فیلترینگ شامل حال یک خبرگزاری دارای مجوز رسمی شد. خبرگزاری کار ایران، ایلنا به دیلیل انتشار اخبار و نظرات منتقدان دولت ابتدا فیلتر شد و پس از تغییر مدیرعامل و آغاز به کار مجدد توقیف چهارشنبه 20 تیر به دستور بازپرس شعبه ۱۱ دادسرای کارکنان دولت توقیف و فیلتر شد.

مسعود حیدری مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا که از افتتاح آن تا چند هفته قبل مدیریت خبرگزاری ایلنا را به عهده داشت، اخیرا در گفتگو با روزنامه اعتماد ملی فاش کرد که دولت به این خبرگزاری در خصوص انتشار اخبار حقوق بشری و اخبار کارگری هشدار داده بود.

به گفته حیدری وزارت ارشاد و دولت در خصوص این خبرگزاری “مهم‌ترین ایرادی که داشتند در مورد پوشش مسائل کارگری بوده است” و “یک مورد وزارت ارشاد نامه‌ای فرستاد و نسبت به انتشار اخبار حقوق بشری هشدار داد”. وی گفت “تاکید آنها این بود که اخبار حقوق بشر، مستند گزارش‌هایی است که علیه ایران در گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری ارائه می‌شود”.

با این حال به گفته مدیر عامل سابق ایلنا “مسوولا‌ن آنجا هیچ‌وقت حاضر نشدند در جلسه‌ای مشترک با ما شرکت کنند تا اشکالا‌ت نحوه اطلا‌ع‌رسانی را مشخص کنند”.

مسعود حیدری شاکیان خبرگزاری ایلنا را نیز سازمانهای دولتی معرفی کرد و گفت “وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت علوم بزرگ‌ترین شاکیان این خبرگزاری هستند که با شیوه‌ای نو، اخبار یک سال قبل را پرینت گرفتند و گاه با ضمیمه چندین پرینت از یک خبر، پرونده قطوری را علیه ایلنا تشکیل داده‌اند که برای رسیدگی به آن فشار وارد کنند”.

تناقض گویی مقامات

مقامات کشوری به دلیل عدم آشنائی با اینترنت در ماه های اخیر دچار تناقض گوئی در خصوص اینترنت شده اند.

دو روز قبل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای ادعا کرد “فضای مجازی حوزه رسانه های دیجیتال، میدان گاهی برای تقویت معارف دینی و اعتقادی است”.

این درحالی است که صفار هرندی که از دوسال قبل بر فیلترینگ سایتهای اینترنتی تاکید دارد و سازمان تحت ریاست وی چند طرح برای افزایش نظارت بر سایت های اینترنتی، وبلاگها و خبرگزاریها تدارک دید.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی نیز در این مراسم “حمایت کامل دولت از برگزاری جشنواره هایی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعلام کرد”. پرویز داوودی با اشاره به اهمیت رسانه ها در عصر حاضر گفت “امروز نفع ما در استفاده از رسانه های دیجیتالی و نرم افزارهای چند رسانه ای بیش از ضرر در این عرصه است”.

با اینحال به نظر می رسد که نظر وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون رئیس جمهور بیشتر متوجه برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال بوده است نه جنبه اطلاع رسانه ای اینترنت و سایت ها و خبرگزاریها چرا که در همان روز مدیرکل اطلاعات قم از “خطر نفوذ دشمن از طریق ارتباطات اینترنتی” خبر داد و گفت “این خطر جدی است”.

حجت الاسلام والمسلمین خطیب افزود “ارتباطات از طریق پست الکترونیک و اینترنت یکی از مهمترین شیوه های ارتباطی نفوذ دشمن در کشور است”.

وی در جلسه شورای اداری استان قم گفت “دشمنان از طریق ارتباط دوستانه و سایر شگردهای اطلاعاتی با افراد مورد نظرشان رابطه برقرار می کنند و آنها را در شرایطی قرار می دهند که هیچ راه گریزی برای قطع ارتباط نداشته باشند”.

مدیر کل اطلاعات قم اینترنت، براندازی نرم و جنبشهای اجتماعی را به یکدیگر مربوط ارزیابی کرد و افزود “دشمن به دنبال براندازی نرم نظام در ایران است و هدایت و نفوذ در جنبشهای اجتماعی و خرده جنبش ها یکی از اهداف اصلی دشمنان است”.