دستور رهبر به هنرمندان ایران

نویسنده

» مقاله ای از لس آنجلس تایمز

رهبر جمهوری اسلامی  به جای اینکه از هنرمندان بخواهد که به قله های بالاتر دست پیدا کنند، به آنها هشدار داد تا از پرداختن به موضوعاتی که با جمهوری اسلامی مغایر است، بپرهیزند.

علی خامنه ای رهبر ایران روز شنبه در دیدار با جمعی از هنرمندان گفت: “به موازات طرح  نقاط منفی و تاریک جامعه، باید با طرح نقاط مثبت و ترسیم مبارزه شخصیتها و قهرمانهای سریال  با زشتی ها و پلیدی ها، بگونه ای عمل کرد که در نهایت، آن نقاط منفی، طرد و مغلوب شوند چرا که در غیر این صورت، طرح نقاط منفی ،عملا به نق زدنهای مکرر و سیاه نمایی تبدیل می شود و در جامعه یاس و نومیدی ترویج می کند.”

طبق ادعای منحصر بفرد حکومت در ایران، خامنه ای نماینده خدا روی زمین است. سخنان او که در وبسایتش منتشر می شود غالبا توسط تندور های کشور جمع آوری می شود و به عنوان استاندارد های فرهنگی و اخلاقی مطرح می شود.

آنها باید تیغ تیز انتقادات را که در فیلم های ایرانی که تا همین چند سال پیش توسط کارگردانان مشهوری چون عباس کیارستمی و جعفر پناهی که اخیرا زندانی شد، در ایران تولید می شود، نرم می کردند. کارگردانان دیگر سکوت کامل پیشه کرده اند زیرا وزارت ارشاد اسلامی به آنها مجوز ساخت فیلم نمی دهد.

خامنه ای این نکته را که سانسور بیش از حد وجود دارد، تکذیب کرد.

او گفت: بعضی اوقات هنرمندان ما دغدغه های غیر واقعی در مورد ایراد هایی که به فیلم وارد می شود دارند. بعضی ایرادهایی که به سریال ها و فیلم ها گرفته می شود درست است و خط قرمز های اخلاقی و مذهبی و فرهنگی وجود دارد که لازم است حتما رعایت شود.

وی به روابط دوجنس مخالف اشاره کرد و اینکه روابط باید در چارچوب تفسیر خودش از اسلام باشد. او گفت: “ترویج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل کاملا غیرلازم می دانم. ملت ایران همواره شریف و پاکدامن بوده است و شبکه های خارجی تلاش کرده اند تا این پاکدامنی و حجاب را لوث  کنند و از این طریق به بنیاد خانواده های ایرانی ضربه  بزنند.”

او همچنین دستور داد که فیلم سازان از مسائل حساس سیاسی دوری کنند. ایران هنوز درگیر عوارض حوادث بعد از انتخابات مخدوش و انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد و سرکوب شدید مخالفان و سیاستمداران میانه رو است.

خامنه ای گفت: “باید واقعیت مسلم این دوران تاریخی، یعنی دشمنی  قدرت های زورگو با ملت ایران را در نظر داشت و نقش خود را در مقابله با این دشمنی ایفا کرد. آنهایی که با این ملت  ادعای دوستی می کنند با تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی ضد ایرانی، دشمنی خود را با تاریخ و فرهنگ این ملت پرافتخار آشکار کرده اند  و در چنین شرایطی، هر کار نمایشی سیاسی، باید با هوشیاری کامل صورت گیرد تا در جهت اهداف دشمن نباشد.”

 

لس آنجلس تایمز ، 3 ژوئیه