محاکمه غیرعلنی متهمان فجایع کهریزک

لیلا طیری
لیلا طیری

» رعایت قانون در مورد متجاوزان

با گذشت نزدیک به سه ماه از کودتای انتخاباتی 22 خرداد  و بازداشت فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی و برگزاری دادگاه های نمایشی و در حالیکه بازداشت هاهمچنان ادامه دارد،اخبار حکایت از غیرعلنی شدن دادگاه های متهمان فجایع کهریزک دارد.

تاکنون از بازداشت شدگان 22 خرداد تعداد معدودی با وثیقه های سنگین آزاد شده اند.تعدادی از زندانیان نیز همچون محمدرضا جلایی پور، محمد قوچانی و صادق نوروزی با وجود تودیع وثیقه همچنان در زندان به سر می برند و قرار بازداشت برخی دیگر همچون عیسی سحرخیز برای دو ماه تمدید شده است. این در حالیست که از برخی زندانیان همچون عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی هیچ خبری نیست و خانواده وی به شدت نگران وضعیت جسمی و روحی او هستند.

از سوی دیگر و در حالیکه افکار عمومی نسبت به برگزاری دادگاههای نمایشی اعتراض دارند، یک نماینده مجلس به نقل از دادستان جدید تهران اعلام کرد که ادامه دادگاههای زندانیان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات به صورت غیر علنی برگزار خواهد شد.

 

روز در گزارش زیر و در گفتگو با خانواده زندانیان به بررسی آخرین وضعیت بازداشت شدگان پرداخته است.

 


شکایت سحرخیز از نوکیا


خانواده عیسی سحرخیز ، روز نامه نگار سرشناس اصلاح طلب روز گذشته در زندان اوین با وی ملاقات کردند. آنها در گفتگو با روز وضعیت روحی عیسی سحرخیز را «خوب» توصیف کردند اما گفتند تاکنون هیچ اقدامی برای درمان و حداقل کاهش درد دنده های شکسته اوصورت نگرفته است.
عیسی سحرخیز ، هنگام بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دنده های او شکسته بود.
مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز خبر داد که این روزنامه نگار از دو روز پیش، از سلول انفرادی به سلولی چهار نفره در بند 209 زندان اوین منتقل شده و با سه نفر دیگر دریک سلول به سر می برد.
قرار بازداشت عیسی سحرخیز برای دو ماه دیگر تمدید شده است و برخلاف دستور بازپرس پرونده مبنی بر انتقال او به بند عمومی، این روزنامه نگار را به صورت غیرقانونی تا دو روز پیش همچنان در سلول انفرادی نگه داشته بودند.


فرزند عیسی سحرخیز گفت: پدرم از ما خواسته از شرکت نوکیا شکایت کنیم و از طریق وکیل، این شکایت را پی گیری کنیم.
 مهدی سحرخیز به نقل از پدرش گفت: شرکت نوکیا با در اختیار قراردادن ابزار شنود و ردیابی به دولت ایران، در بازداشت و ردیابی فعالان سیاسی و مطبوعاتی ایران کمک کرده است.

 


مرتضوی مانع آزادی قوچانی


از سوی دیگر مریم باقی، همسر محمد قوچانی از دور جدید بازجویی های همسرش خبر داد.
اول شهریور ماه ،با تبدیل قرار و تامین وثیقه، حکم آزادی محمد قوچانی صادر شده بود اما تاکنون از آزادی این روزنامه نگار جلوگیری شده است.
به گفته خانم باقی، دادستان سابق تهران، سعید مرتضوی در آخرین روز حضور خود در دادستانی تهران پرونده او را نگه داشته و مانع آزادی قوچانی شده است.
همسر این روزنامه نگار می افزاید:  مخالفت دادستان با نظر بازپرس بعد از صدور برگه آزادی، مورد اختلاف واقع شد و مدتی است که در یکی از شعب دادگاه انقلاب جهت بررسی و حل اختلاف معطل مانده است تا اعتراض وارد شده به قرار وثیقه و آزادی قوچانی بررسی شود.


مریم باقی با بیان اینکه دور جدید بازجویی های همسرش آغاز شده است افزود:  دور جدید بازجویی های آقای قوچانی در فاصله ای که باید آزاد می شده و بدون هیچ قرار دیگری در زندان به سر می برده، آغاز شده و او بیش از 10 روز است که تحت بازجویی های فشرده و طولانی مدت با انتقال به بند 240 زندان اوین قرار دارد و سپس به بند 209 بازگردانده می شود.

 


دادگاههای غیرعلنی


همزمان یک عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشتگاهها اعلام کرد که دادستان جدید تهران با استناد به مفاد قانون و آئین دادرسی، مخالف برگزاری علنی دادگاههای متهمان حوادث بعد از انتخابات است.
به گفته این نماینده مجلس،  دادستان جدید معتقد است انتشار و رسانه‌ای شدن بسیاری از مسائل، ادعاها و اتهامات عده‌ای از متهمان حوادث بعد از انتخابات، منطبق با روند قانونی نبوده است؛روندی که قرارست ابتدا در ارتباط با متهمان فجایع کهریزک،رعایت شود.
خبرگزاری مهر که نام این نماینده مجلس را فاش نکرده به نقل از او خبر از برگزاری غیر علنی دادگاه متهمان فجایع کهریزک داده و نوشته: این دادگاهها به زودی و به صورت غیر علنی برگزار خواهد شد.
این نماینده مجلس گفته است: اگر قرار است دادگاههای مامورین متخلف بازداشت کهریزک به صورت غیر علنی برگزار شود معتقدم که باید دادگاههای متهمان حوادث بعد از انتخابات هم به صورت غیر علنی برگزار شود.