بمب اتمی، در هر زمان که بخواهیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادعائی در آستانه مذاکرات هسته ای

در حالی که قرار است هفته آینده مذاکرات میان جمهوری‌اسلامی و گروه ۱+۵ پیرامون برنامه هسته‌ای انجام گیرد٬ یک نماینده مجلس اعلام کرده است که جمهوری‌اسلامی هر زمان که مایل باشد٬ می‌تواند بمب اتم بسازد.

غلام‌رضا مصباحی‌مقدم٬ نماینده تهران درباره برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی گفته است: “ما امروز به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست پیدا کرده‌ایم. فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد بسیار کوتاه است. این امکان برای ایران وجود دارد حتی به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد به راحتی دست پیدا کند”.

وی ادامه داده است: “حتی در حالی که این امکان برای ایران از نظر علمی و فناوری وجود دارد که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ولی هرگز ایران این مسیر را انتخاب نخواهد کرد، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند این مسیر در دکترین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تولید سلاح هسته‌ای، نگهداری و کاربرد آن مخالف شرع مقدس اسلام است”.

رهبر جمهوری‌اسلامی در نخستین روز سال جدید در مشهد گفته بود: “از وقتی مسئله‌ هسته‌ای مطرح شده است، بهانه‌ دشمنی‌ها مسئله‌ی هسته‌ای است. البته می‌دانند و اعتراف هم می‌کنند که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست. واقع قضیه هم همین است. ما به دلایل خودمان، به‌هیچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ نه تولید کردیم و نه تولید خواهیم کرد؛ این را می‌دانند، اما یک بهانه است”.

این در حالی است که در واکنش به این اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که گفته رهبر جمهوری اسلامی باید در عمل ثابت شود.

 روزنامه واشنگتن پست روز جمعه گزارش کرد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای ایران علایمی فرستاده است که اگر آیت‌الله علی خامنه‌ای موضع اخیر خود را درباره نرفتن ایران به سوی بمب اتم تقویت کند، آمریکا برنامه هسته‌ای ایران برای مصارف صلح‌آمیز را خواهد پذیرفت.

گفته می‌شود رجب طیب‌اردوغان در سفر به تهران٬ پیغام اوباما را به رهبر جمهوری‌اسلامی رسانده است.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به نقش میانجیگری ترکیه، یکی از نشانه‌های این مساله را همراهی رییس سرویس اطلاعاتی ترکیه که به گفته این رسانه روابط نزدیکی با سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران دارد٬ دانسته بود.

در همین حال آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل در دومای روسیه٬ درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است: “من فکر می‌کنم ایران جدی بودن تهدید نظامیعلیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را دست کم می‌گیرد”.

سخنان وی در حالی بیان شده است که آمریکا و اسرائیل تا کنون بارها تأکید کرده‌اند که در صورت به نتیجه نرسیدن راهکارهای دیپلماتیک در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، گزینه نظامی و حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

در ههمین حال‌سایت تابناک٬ نزدیک به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ نوشته است که “یک وب‌سایت وابسته به محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی” متن پیغام اوباما به مقامات جمهوری‌اسلامی را فاش کرده است.

این سایت نوشته است که پیغام اوباما شامل شش محور عمده بوده است. بر این اساس گفته می‌شود که اوباما خواستار آن شده است: “تهران باید با ورود به مذاکرات نشان دهد که به طور جدی و واقعی، آماده توافق بر سر برنامه هسته‌ایش است. اوباما از اردوغان خواسته به رهبر ایران اطلاع دهد که در صورت موافقت ایران، رؤسای جمهور روسیه و چین نیز با در پیش گرفتن این رویه موافق خواهند بود. هر گونه مصالحه‌، نیازمند این است که ایران توقف ـ و نه از میان بردن ـ همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را تا زمان رسیدن به یک توافق بپذیرد. نباید هیچ پروژه جدیدی آغاز شده و گسترش فعالیت‌ها باید متوقف شود؛ برای نمونه، سانتریفیوژهای فعال در “فردو” نباید توسعه پیدا کنند، تحقیق درباره سلاح هسته‌ای و ساخت مدل‌ها نباید انجام گیرد و ارتقای اورانیوم با غنای ۳/۵ درصد به غنای ۲۰ درصد باید متوقف شود. اوباما از اردوغان خواسته یک پیام خصوصی را به رهبر ایران انتقال دهد: اینکه وی به شدت تحت تأثیر سخنان رهبر ایران درباره عدم استفاده ایران از سلاح هسته‌ای قرار گرفته است. تهران باید لحن ضدآمریکایی موجود در سخنرانی‌ها و نشریات را تغییر داده و از خطاب کردن آمریکا با عنوان دشمن و شیطان بزرگ خودداری کند. در این رابطه، اوباما خواسته لحن سیاستمداران و رسانه‌های ایران درباره آمریکا به یک لحن مثبت تغییر پیدا کند. از اردوغان خواسته شده تا استراتژی رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای برقراری ارتباطی نزدیک میان تغییر در سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران و برنامه هسته‌ایش از یک طرف و بحران سوریه از سوی دیگر برای طرف ایرانی توضیح دهد”.

اختلافات برسر برنامه هسته ای ایران در حالی اوج گرفته است که در چند ماه گذشته برخی مقامات سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری‌اسلامی فعال شده‌اند. از آن جمله می‌توان به حسین موسویان٬ از نزدیکان هاشمی رفسنجانی٬ که اکنون ساکن آمریکاست٬ اشاره کرد. وی در چند ماه گذشته چندی مصاحبه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران داشته و به دفاع از آن پرداخته است.

قرار است که هفته آینده مذاکراتی میان جمهوری‌اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ در استانبول برگزار شود. دراین نشست پیرامون برنامه هسته‌ای ایران٬ گفت‌وگو خواهد شد.