رد صلاحیت رفسنجانی در رسانه های حکومتی

نویسنده
فیروزه متین

» انفجار بمب روانی در اردوگاه اصولگرایان

حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، برنامه های اصولگرایان و دولتی ها برای تصاحب مجدد کرسی ریاست جمهوری را بر هم زده است و موجب شده تاوابستگان این جریان ها سناریوهای متعددی برای جلوگیری از پیروزی احتمالی هاشمی پیشنهاد بدهند.

اصولگرایان که در گام نخست نتوانستند هاشمی را از حضور در انتخابات منصرف کنند، اکنون پرتاب “تیری در تاریکی” را آغاز کرده و زمزمه لزوم رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری را سر داده اند؛ سناریویی که به باور آنان می تواند با رد صلاحیت قطعی اسفندیار رحیم مشایی، همزمان باشد تا به این ترتیب هزینه “دفع فتنه انحراف” و “ساکت فتنه” یک جا داده شود.

در همین زمینه، محافظه کاران سه بهانه را برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی مطرح می کنند: کهولت سن، گزارش وزیر اطلاعات درباره نقش وی در حوادث سال ۸۸، سابقه اعضای خانواده.

 محمد دهقان،عضو هیات رئیسه مجلس که به جبهه پایداری وابسته است، دیروز بهانه اول را مطرح کرده و به گزارش فارس که این روزها اصلی ترین نقش را در مخالفت با هاشمی بر عهده گرفته است، گفته: “شورای نگهبان می تواند در بررسی صلاحیت آقای هاشمی اغماض کند چرا که اگر بخواهد مرّ قانون را اجرا کند البته فارغ از مسایل سیاسی با توجه به کهولت سن آقای هاشمی و اینکه دیگر توانایی اداره کشور را ندارد صلاحیت وی تایید نخواهد شد”.

او که از “طرقبه” به مجلس راه یافته افزوده است: “وقتی طبق قانون یک نماینده مجلس که کار اجرایی ندارد و بیشتر با فکرش کمک میدهد، نباید بیشتر از ۷۵ سال سن داشته باشد پس به طریق اولی رئیس قوه مجریه که کار سنگین اجرایی کشور را بر عهده دارد نباید بیشتر از ۷۵ سال سن داشته و بلکه باید جوان تر، با نشاط تر و پر کار تر باشد. با تمام احترامی که به افراد پا به سن گذاشته دارم اما واقعیت امر این است که این گونه افراد قادر به اداره کشور آن هم در این شرایط نیستند. البته در حال حاضر که شورای نگهبان در انبوهی از مصالح، محدودیت ها قرار دارد بنده انتظار ندارم که این شورا آقای هاشمی را رد صلاحیت کند اما همان طور که گفتم اگر بخواهد مرّ قانون اجرا شود هاشمی رد صلاحیت خواهد شد “.

 سناریوی دوم را نامه ای بی امضاء که رسانه های محافظه کار تعداد امضاء کنندگان آن را “۷۴۵۶ نفر از حقوقدانان” عنوان می کنند، مطرح کرده است؛ نامه ای که معلوم نیست اخذ امضای “۷۴۵۶ ” نفر برای آن چگونه و در چه فاصله زمانی ای انجام شده است.

در این نامه که خطاب به جنتی نوشته و در تمام سایت های محافظه کاران منتشر شده، آمده است: “شورای نگهبان بدون توجه به نام و شهرت افراد، هرکس که فاقد تمام یا برخی از شرایط فوق باشد، خصوصاً افرادی که در سالهای گذشته و در جریان فتنه سال هشتادوهشت و انحرافات صورت گرفته بعداز آن از مسیر مستقیم انقلاب منحرف شدند را به کناری نهاده و به این توصیه امام عزیزمان که فرمودند «در میان شما باشم یا نباشم به شما وصیت میکنم که نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد» با کمال دقت و شهامت عمل نموده و این جمله ایشان را که میفرمایند: «شورای نگهبان، بدون ملاحظه از هیچ‌کس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند» نصب العین خود قرار دهند”.

سناریوی سوم را نیز فردی به نام قدیری ابیانه، که خود را نامزد انتخابات هم کرده و در روز ثبت نام مشایی، با وی و اطرافیان اش در وزارت کشور درگیری فیزیکی داشته مطرح کرده است. او که به احتمال زیاد به دلیل فقدان شرط “رجل سیاسی” رد صلاحیت خواهد شد، به نوشته رجانیوز، نزدیک به مصباح یزدی ،گفته است: “اگر ذره‌ای از اقدامات و سخنان هاشمی و خانواده او را هر کاندیدایی داشته باشد از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت می‌‌شود. فائزه و مهدی هاشمی ضد انقلابی گری را به حد اعلا رسانده اند، مهدی هاشمی از دفتر لندن دانشگاه آزاد که جزو بیت المال بود برای تماس با ضد انقلاب و خط دادن به آنها برای انتشار مطالب کذب علیه رهبری و سازماندهی اعتراضات در سازمان ملل علیه رئیس جمهور استفاده می کرد. فائزه مسئول برانگیختن احساسات جوانان نا آگاه در حوادث پس از انتخابات و عاشورای سال ۸۸ بود. هاشمی باید رد صلاحیت شود”.

گفتنی ست در محافل مطبوعاتی از قدیری ابیانه به عنوان “حاج بخشی ۲” یاد می شود و سخنان و رفتار وی دستمایه طنز قرار می گیرد.

 رجانیوز درعین حال در “گزارشی تحلیلی” نوشته است: “بنابر قانون،‌شورای نگهبان حداکثر تا طرف ده روز باید نظر خود را درباره احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها اعلام کند. سخنگوی شورای نگهبان اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفت کسانی که در فتنه سال ۸۸ نقش داشتند صلاحیتاشان از سوی این شورا تایید نخواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد با اظهارات اخیر ارشدترین مقامات امنیت کشور، هاشمی رفسنجانی را نیز در جرگه این افراد قرار دهد. بر اساس اسناد و مدارک و اظهارات مقامات امنیتی، هاشمی رفسنجانی به همراه موسوی، کروبی و خاتمی نقش جدی در ایجاد فتنه ۸۸ و گسترش آن را بر عهده داشته است. در آخرین این اظهارات، وزیر اطلاعات هفته گذشته گفته بود: کسی که خود را پیشگوی حوادث ۸۸ عنوان می کند و می گوید «من گفتم، من بیانیه دادم» در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است. نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب که به نامه «بدون سلام و والسلام» معروف شد نیز از دیگر شاهد مثال هایی بود که نشان میداد، فتنه ۸۸ با نقش آفرینی اکبر هاشمی رفسنجانی به صورت گسترده به مرحله اجرا درآمد.البته دلایل رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای سمت ریاست جمهوری به این موضوع محدود نمی شود چه آنکه مواضع جدیدهاشمی درباره رژیم صهیونیستی و ارتباط با آمریکا نیزنشان می دهد این سیاستمدار ۷۹ ساله برخی از اصول و آرمانهای نظام را قبول ندارد. مفاسد اقتصادی مطرح شده علیه هاشمی رفسنجانی و فرزندان او نیز از دیگر موضوعاتی است که نقش تعیین کننده در نظر شورای نگهبان برای احزار یا عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی دارد. البته قرار بود دادگاه بررسی اتهامات۱۳ بندی مهدی هاشمی ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شود که البته فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی با درخواست «استمهال» دادگاه را به زمان دیگر موکول کرد. گفته می شود برخی از موارد اتهامی مهدی هاشمی به دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی باز می گردد”.

 به این مواضع، هیچ یک از اطرافیان هاشمی واکنشی نشان نداده اند اما ابراهیم اصغرزاده، به خبر آنلاین گفته است: “ردصلاحیت هاشمی امکان‌پذیر نیست و کشور را با بحران مشروعیت مواجه می‌کند، ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این ردصلاحیت حتی برای آقای خاتمی هم امکان‌پذیر نیست و شعارهای برخی جریانات و نیروهای رادیکال در این رابطه کاربرد تبلیغاتی دارد. با آمدن هاشمی رفسنجانی، بمب روانی وسط جبهه اصولگرایان منفجر شده است و آنها باید آرایش سیاسی‌شان را تغییر بدهند”.