تغییر ترکیب شورای نگهبان

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز سه‌شنبه چهار روحانی را به عضویت در شورای قدرتمند نگهبان ایران منصوب کرد. این هیات شامل فوق محافظه‌کارانی است که قانون اساسی را تفسیر می کنند و بر انتخابات نیز نظارت دارند.

شورای نگهبان دارای ۱۲ عضو است که هیچ کدام را مردم انتخاب نمی‌کنند و رئیس آن آیت‌الله تندرو احمد جنتی است که مطابقت قوانین تصویب شده در مجلس با قانون اساسی و شریعت اسلامی را نیز برعهده دارد.

این شورا شامل شش روحانی است که توسط آقای خامنه‌ای منصوب می‌شوند و شش حقوقدان که توسط رئیس قوه قضاییه پیشنهاد و توسط مجلس که خود توسط همین شورا مورد سنجش قرار می‌گیرد انتخاب می‌شوند.

بین روحانیونی که برای دوره شش ساله توسط رهبر منصوب شده‌اند رئیس قوه قضاییه سابق آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی و آیت‌الله محمد یزدی هستند که از قبل عضو شورا بوده‌اند.

سه حقوقدان، شامل قاضی تحصیلکرده فرانسه، سام سوادکوهی است که توسط صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه پیشنهاد شده بود و روز سه‌شنبه مجلس به او رای داد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نتوانست برای ابقاء در سمتش رای بیاورد و تنها به عنوان معاون اجرایی می‌تواند در این شورا باقی بماند.

این شورا بخاطر برخی مسایل بدنام شده است، از جمله نظارت انتخاباتی و رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب.

این شورا برای انتخابات ۱۴ ژوئن که حسن روحانی در آن پیروز شد، تنها صلاحیت ۸ نامزد از میان ۷۰۰ کاندیدا را مورد تایید قرار داد.

منبع: فاکس نیوز - 16 ژوئیه 2013