توطئه: بهانه دیگری برای خصومت دو کشور

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از توطئه قتل سفیر عربستان در آمریکا

زمانی  یک دانشمند ایرانی در جلوی خانه خود در تهران در 3 ژوئیه به قتل رسید و این سومین مورد از کشته شدن دانشمندان هسته ای ایران ظرف دو سال گذشته به شمار می رفت، یک هفته بعد، مبلغ 49960 دلار از یک حساب مرتبط با نیروی قدس ایران وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حساب یک آدمکش حرفه ای مرتبط با باند های مواد مخدر مکزیک واریز شد، که گفته می شود پیش پرداختی بوده از سوی ایران برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا.

همزمانی این دو توطئه آدمکشی در دو کشور ممکن است کاملا اتفاقی باشد. حتی اگر ادعای دولت اوباما مبنی بر دخالت مقامات ایرانی در توطئه قتل سفیر سعودی درست باشد، این  فقط آخرین پرده از عملیات مخفی دو کشور طی سالیان دراز خصومت میان ایران و آمریکا و متحد آن اسرائیل به حساب می آید.

گری سیک، متخصص مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا گفت: “ایرانی ها مطلقا عقیده دارند که آمریکا و اسرائیل در حال انجام عملیات مخفیانه ای علیه آنها هستند؛ و تقریبا هم حق دارند.”

آقای سیک، مانند بسیاری دیگر از متخصصین معتقد است که تفسیر دولت آمریکا از توطئه ترور سفیر عربستان سعودی چندان قابل قبول نیست. آقای ارباب سیار، که گویا یک ماشین فروش الکلی است، ظاهرا نمی تواند ماموری برای نیروی قدس، به حساب بیاید.

ولی او گفته است که افراد سپاه پاسداران، که کنترل برنامه هسته ای ایران را در دست دارند، خواهان آن هستند که انتقام کشته شدن دانشمندان هسته ای را بگیرند. سیک  گفت: “یک قتل مرموز در واشنگتن می توانست تلافی خوبی برای کشتن دانشمندان هسته ای در تهران باشد. لیکن بر ملا شدن و عدم صلاحیت عامل توطئه چیزی است که باور کردن آن را مشکل می کند.”

کشتن دانشمندان هسته ای، که اکثر ناظران غربی معتقدند توسط اسرائیل و با سکوت آمریکا انجام شده است، تنها مورد از خصومت خون آلود میان دو کشور نیست.

ایران متهم است که سلاح و مواد منفجره در اختیار شورشیان عراق و افغانستان قرار می دهد تا آمریکائیان را بکشند. استفاده از اشخاص ثالث برای انجام این ماموریت ها، از همان ابتدای انقلاب اسلامی در سال 1979 سابقه داشته است و نمونه های آن را در بمب گذاری در سفارت آمریکا و پادگان آمریکا در لبنان در سال 1983 و حمله به پرسنل نیروی هوایی آمریکا در خبار در عربستان سعودی در سال 1996 می توان مشاهده کرد.

در سال های اخیر، آمریکا و اسرائیل مشترکا برای کاهش سرعت پیشرفت ایران در زمینه فن آوری هسته ای تلاش کرده اند. سازمان سیا نیز در تلاش بوده است که “مغز های هسته ای” را به غرب جذب کند که نمونه آن در سال گذشته شهرام امیری بود که ناگهان تصمیم گرفت به ایران بازگردد. (وی بعد از استقبال شدن به عنوان یک قهرمان به جرم جاسوسی زندانی شد).

دو کشور در سال های اخیر علاوه بر کوشش برای فروش مواد و تجهیزات معیوب به ایران، ویروس کامپیوتری استاکس نت را هم برای آسیب رساندن به تاسیسات هسته ای ایران تولید کردند.

از زمان انتخاب محمد علی جعفری به فرماندهی سپاه پاسداران ایران در سال 2007 ، مقامات ایران همواره از ایده «جنگ نرم» میان ایران و غرب سخن گفته اند و گفته اند که تهاجم فرهنگی اساس نظام دینی را سست کرده است. سپاه پاسداران و بسیج نیز برای مقابله با این جنگ نرم تعلیم دیده اند.

مقامات ایران، جنبش سبز معترض به انتخابات بحث انگیز سال 2009 را به چشم عامیلن آمریکا نگاه می کنند. به همان شیوه، مقامات ایران دست آمریکا را در پشت آنچه به بهار عربی معروف شده است می بینند.

رقابت ایران شیعه و  عربستان سعودی سنی هم برای تسلط بر منطقه داستان قدیمی است، ولی اخبار رسیده از ویکی لیکس نشان از خصومت شدید عربستان نسبت به ایران داشت. در پیامی که اکنون دیگر معروف شده است، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، عبدل الجبیر، به آمریکائیان یادآوری می کند که بهتر است آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران حمله و آن را نابود کنند.

از قول آقای جبیر نقل شده است که گفته است: “بهتر است سر مار را قطع کنید.” اینکه آیا این اظهارات منشا توطئه برای قتل او بوده است یا نه، معلوم نیست”.

واشنگتن پست روز جمعه گزارش داد که نیروی قدس ایران در پشت ترور  یک دیپلمات سعودی در پاکستان قرار داشته است.

ولی کشتن سفیر سعودی ها در واشنگتن و در خاک آمریکا بیشتر تعرضی به آمریکا به حساب می آید تا به عربستان سعودی.

به گفته ناظران در واشنگتن، توطئه یاد شده به نوعی تشدید خصومت های دیرینه میان دو کشور است. آنها می گویند: “تنها چیزی که تا کنون باعث شده  ایرانیان به آمریکا حمله نکنند ترس از انتقام آمریکائی ها بوده است. اگر این توطئه حقیقت داشته باشد، خبر بسیار بدی برای آمریکا خواهد بود.”

 منبع: نیویورک تایمز- 15 اکتبر